Overwegingsintentie

Na het realiseren van een goede naamsbekendheid is de volgende stap deze naamsbekendheid om te zetten in overwegingsintentie. De overwegingsintentie geeft aan in hoeverre de doelgroep uw merk/organisatie in overweging zou nemen, wanneer zij een dienst of product dat u kan leveren nodig hebben.

Het meten van de overwegingsintentie is waardevol, omdat het een beeld geeft van de lading van de naamsbekendheid. Een hoge naamsbekendheid is een mooi resultaat, maar levert weinig op wanneer de overwegingsintentie laag is. De overwegingsintentie wordt vaak op dezelfde manier gemeten als de geholpen naamsbekendheid, dit keer met de vraag welke organisaties of merken iemand in overweging zou nemen, wanneer zij een dienst of product dat u aanbiedt nodig hebben. Wanneer iemand meerdere organisaties of merken zou overwegen kan als vervolgvraag gesteld worden welke organisatie of welk merk de voorkeur geniet. Aan de hand van de geholpen naamsbekendheid, overwegingsintentie en voorkeur kan een conversieratio worden berekend.

Motivatie overweging

Het in kaart brengen van de overwegingsintentie is een eerste waardevolle stap. Het is echter ook van waarde om te weten waarom iemand uw organisatie of merk wel of niet overweegt. Door uw doelgroep te vragen waarom zij uw merk wel of niet ondervragen kan inzichtelijk worden gemaakt wat uw organisatie of merk een interessante optie maakt, maar ook waar de mogelijke verbeterpunten liggen. Het open karakter van deze vragen maakt dat een analyse van de gegeven antwoorden vaak een mooie aanvulling is op een imago-onderzoek.