Nieuws

Automobilist niet op de hoogte van Duitse regels winterbanden

22 december 2017

Per 1 januari worden de regels voor het gebruik van winterbanden in Duitsland aangescherpt. In het kader van deze nieuwe regels heeft Markteffect in opdracht van BOVAG ruim 1.000 Nederlandse automobilisten ondervraagt. Wat blijkt? Maar liefst 86% van de Nederlandse automobilisten die binnenkort naar Duitsland gaan of dit van plan is, is niet op de hoogte van de aangescherpte regels.

Wetswijziging in Duitsland

Vanaf 1 januari volstaat alleen het sneeuwvlokjessymbool op winterbanden als kwalificatie voor winterband. De M+S aanduiding volstaat niet meer voor deze kwalificatie. Met een online enquête is ruim 1.000 Nederlandse automobilisten gevraagd of zij bekend zijn met de regelwijziging, of zij weten welke symbolen er op hun banden staan en of deze banden dan gelden als winterband in Duitsland.

Voldoen mijn banden aan de nieuwe regels?

Uit dit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de automobilisten die deze winter door Duitsland gaan rijden helemaal niet op de hoogte is van deze verandering. Minder dan een derde weet wel dat er íets wijzigt, maar niet wat en slechts één op de 7 is hiervan wel helemaal op de hoogte. Negen op de tien automobilisten, 93%, denken bovendien dat zij met de M+S aanduiding op hun band wel gewoon voldoende aan de nieuwe Duits wetgeving. Ook weten automobilisten meestal niet of hun banden voldoen aan de nieuwe regels: zes op de tien respondenten weet niet of hun eigen banden zijn voorzien van het sneeuwvlokje en driekwart weet niet of er een M+S aanduiding op hun banden staat. 

Exposure in de media

Omdat veel Nederlanders in de komende periode op wintersport gaan en hierbij vaak door Duitsland rijden, zijn winterbanden een actueel onderwerp. In de landelijke media hebben onder andere de NOS, Telegraaf en het AD aandacht besteed aan dit onderzoek.


Meer weten over dit onderzoek?

 

Neem gerust contact met mij op!


Bart van de Pasch
Onderzoeksspecialist