Automobilisten verwaarlozen ruitenwissers

30 november 2017

Opnieuw hebben we in opdracht van BOVAG een onderzoek uitgevoerd, dit keer naar de gevaren waar automobilisten te maken krijgen bij slecht weer. Tom Huyskens (BOVAG) vertelde hierover op Radio NPO2. Ook in het Algemeen Dagblad is er een uitgebreid artikel over geschreven. BOVAG heeft hiermee het probleem uitgebreid onder de aandacht gebracht. Eerder heeft Markteffect in opdracht van BOVAG onderzoek gedaan naar onder andere de voorbereidingen op de wintersport, defecte verlichting en gevolgen van vuiligheid op je auto. Bij het meest recente onderzoek, waar zien en gezien worden het thema was, kwam onder andere naar voren dat maar liefst 96% van de Nederlandse automobilisten de ruitenwissers te laat vervangt.

Voorbereiden op winterweer

Door middel van een online enquête zijn ruim 1.000 Nederlandse automobilisten ondervraagd over hoe zij zich voorbereiden op het slechte weer in de herfst en winter. Denk hierbij aan het controleren van de accu, het vervangen van de ruitensproeiervloeistof en het voorbereiden van de deurrubbers op vorst. Het blijkt dus dat maar liefst 96% van de Nederlandse automobilisten de ruitenwissers te laat vervangt.

Ruitenwisser te laat vervangen

Uit het onderzoek blijkt dus dat maar liefst 96% van de Nederlandse automobilisten de ruitenwissers te laat vervangt. Afhankelijk van het merk ruitenwisser, zit er vaak een sticker op de ruitenwisser die geleidelijk van zwart naar geel kleurt. Deze sticker dient als indicator voor de slijtage van de ruitenwisser. Het is echter zo dat ruim de helft van de Nederlandse automobilisten niet weet waar deze sticker voor dient.

Nederland goed voorbereid

Ondanks dat veel Nederlandse automobilisten hun ruitenwissers verwaarlozen, kan wel worden gesteld dat de voorbereiding van Nederlandse automobilisten goed is. Het merendeel van de Nederlandse automobilisten geeft aan hun ruitenwisservloeistof te vervangen en zes op de tien geven aan iets te gebruiken om te voorkomen dat de deurrubbers bevriezen.

Exposure in de media

Gezien het slechte weer van de afgelopen weken wordt dit onderwerp weer actueel. In de landelijke media hebben onder andere het AD, Autoweek, NOS en nu.nl hier aandacht aan besteedt. De gegenereerde aandacht benadrukt het belang van een dergelijke voorbereiding.

Lees hier het persbericht van BOVAG

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Helft Nederlanders draagt oortjes in het verkeer, vaak tegen beter weten in

Bijna helft Nederlanders heeft wel eens bijna een fietser aangereden omdat deze zonder licht reed

Merchandise inzetten voor je merk: een do of don’t?

Noord-Hollanders terughoudend om dood bespreekbaar te maken