Wat betekent GDPR voor uw onderzoek?

20 april 2018

Op 25 mei gaat de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG; Engels: GDPR) in. Deze nieuwe wet is een vervanging van de huidige Wet bescherming Persoonsgegevens (Wbp). We leggen uit wat dit inhoudt voor uw onderzoek.

Wat is de AVG?

De AVG is een aanscherping op de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) die nu leidend is in Nederland wanneer het gaat om de verwerking van persoonsgegevens. De AVG is opgesteld om misbruik van persoonsgegevens te voorkomen en datalekken tegen te gaan. De nieuwe wet verschilt ten opzichte van de Wbp op een aantal cruciale punten:

  • De Wbp is alleen van toepassing op Nederlanders, de AVG is een Europese wet en dus van toepassing op alle inwoners van de EU en alle bedrijven die in de EU gevestigd zijn;
  • De AVG heeft de benodigde toestemming strakker vastgelegd: het is niet meer mogelijk om toestemming te verstoppen in de algemene voorwaarden, het moet expliciet gevraagd worden (opt-in);
  • Er is een uitgebreidere informatieplicht richting betrokkenen;
  • Transparante en minimale verwerking van persoonsgegevens staat voorop.

Markteffect en de AVG

Markteffect is achter de schermen druk bezig geweest om te voldoen aan de nieuwe regelgeving. De nieuwe regelgeving is vanaf nu, ruim voordat deze ingaat, volledig geïmplementeerd is in de werkwijze van Markteffect. Hierbij hebben we er rekening mee gehouden dat er voor onze opdrachtgevers zo min mogelijk zal veranderen. Als marktonderzoeksbureau dragen wij de volledige zorg voor een veilige verwerking van persoonsgegevens. Wij zorgen onder andere voor:

  • Een begrijpelijke verwerkersovereenkomst conform de nieuwe wetgeving;
  • Veilige opslag van uw databases;
  • Notificatie van verwijdering van persoonsgegevens na vier maanden. Wij verwijderen niets zonder uw toestemming;
  • Het archiveren van verzoeken van respondenten omtrent hun persoonsgegevens;
  • Anonieme analyse en rapportage.

Onderzoek onder uw databases blijft mogelijk

Hoewel de AVG benadrukt dat persoonsgegevens met een duidelijk doel voor ogen verzameld moeten worden, laat de wetgeving wel ruimte om onderzoek uit te voeren onder uw databases. Bovendien maakt de telecommunicatiewet uit 2009 het mogelijk om respondenten zonder toestemming te benaderen om mee te doen aan een onderzoek.

De AVG vereist dat het doel en de opdrachtgever van het onderzoek duidelijk wordt gecommuniceerd naar de respondent. Echter, wanneer dit het onderzoek kan schaden (bijvoorbeeld bij naamsbekendheidsonderzoeken), wordt hier een uitzondering op gemaakt. 

Vragen? Wij helpen u graag!

Wij begrijpen echter dat de AVG veel vragen met zich meebrengt. Wij zijn daarom graag voor u beschikbaar. U kunt ook ons privacy statement bekijken. Zie hier meer informatie over uw onderzoek & AVG

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Hoe staat het ervoor met de customer experience in Nederland in 2024?

Eén op de vijf medewerkers maakt het liefst een eind aan werkdag na voordoen IT-storing

Nederlandse medewerkers ontevreden over interne trainingen

Slechts twee op de vijf medewerkers maken gebruik van mogelijkheden van vitaliteitsbeleid