Unieke Koopgedrag Monitor
van start

17 januari 2018

Samen met shopper marketing instituut ISMI zijn we begin dit jaar gestart met een continu onderzoek naar koopgedrag. Bijzonder is dat in de Koopgedrag Monitor niet alleen gekeken wordt naar de reële aankopen, maar dat er ook wordt gevraagd naar de aankoopmotivatie.

Wat en waarom

De Koopgedrag Monitor is een tool die niet alleen in kaart brengt wat de positie van een categorie en merk is binnen een specifieke retailer op basis van koopgedrag en shopping segmentatie, maar ook de achterliggende aankoopmotivaties bloot legt. De aanleiding voor de ontwikkeling is het ontbreken in de markt van een analyse tool die de wat (wat, hoeveel en hoe vaak men iets koopt) en de waarom vraag beantwoordt op continue basis vanuit een shopper marketing perspectief. Uniek is dat niet alleen supermarkten en drogisterijen in kaart worden gebracht, maar ook low end retailers. 

Beïnvloeden shoppergedrag

Meerdere onderzoekbureaus meten wat er gekocht wordt, hetzij met behulp van een consumentenpanel dan wel via de kassadata van een steekproef van winkels. Maar het gaat om achterliggende vragen. Als je shoppergedrag wil beïnvloeden, moet je weten waarom tot een keuze is gekomen. Wat zijn redenen om iets in die winkel (of online) te kopen en wat zouden redenen zijn om van dat koopgedrag af te wijken? Het onderzoek geeft antwoorden op belangrijke vragen zoals: hoe belangrijk is de rol van aanbiedingen, wat zijn de redenen voor een bepaalde winkelkeuze, welke informatiebronnen worden gebruikt en hoeveel impact heeft een out-of-stock situatie op het switchgedrag. 

“Het grote verschil met veel reguliere onderzoeken is dat er op ad hoc-basis naar de aankoopmotivatie wordt gevraagd, terwijl wij dat op structurele basis doen. Wij hebben de beschikking over een eigen consumentenpanel met in  totaal 225.000 consumentendeelnemers. Als je dagelijks consumenten kunt benaderen, bouw je in een continu onderzoek al snel een enorme database op. Groot genoeg om betrouwbare uitspraken te kunnen doen per retailer, per categorie, per merk en per marktsegment."
Edgar de Beule, managing director Markteffect

Waardepropositie

Bram Nauta, directeur ISMI: “Het gaat in shopper marketing om waardeproposities te differentiëren naar shopper kenmerken en type shopping trips (zoals de dagelijkse boodschappen, de grote boodschappen en de actie boodschappen). Dat is een marktsegmentatie op basis van de factoren die de categorie- en winkelkeuze bepalen. Een traditionele segmentatie op basis van alleen socio-demografische factoren of psychografische factoren verklaart consumentengedrag maar niet het shoppergedrag. Consumenten die tot hetzelfde marktsegment behoren kunnen namelijk heel verschillend koopgedrag vertonen. De Koopgedrag Monitor biedt meer inzicht in de winkel/kanaalkeuze in relatie tot de gebruikssituatie of aankoopmotivatie.”

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Onderzoek naar de Online Meubelmarkt - Stijging van online verkopen meubelen

Black Friday 2023: Mannen beter voorbereid en meer geld gespaard dan vrouwen

Helft retailorganisaties vindt wettelijke verplichtingen rondom duurzaamheid onnodig

Trends in on- en offline winkelervaringen