Markteffect NAC-Ajax Business Event zorgt voor stof tot nadenken op zakelijk en sportief vlak

20 november 2017

Voorafgaand aan de wedstrijd NAC-Ajax organiseerde Markteffect afgelopen zaterdag het Markteffect NAC-Ajax Business Event voor klanten en partners. Een interessant ‘avondje NAC’, ondanks de 0-8 nederlaag, met nieuwe insights in sportmarketing en eSports.

Doelstelling NAC

Justin Goetzee, algemeen directeur van NAC Breda, trapte het event af met een warm welkom. Justin startte in 2014 als algemeen directeur met een duidelijke missie: NAC binnen drie jaar financieel gezond maken. De degradatie in mei 2015 gooide roet in het eten vanwege de lagere inkomsten in de Jupiler League, maar NAC is sinds dit seizoen weer terug in de Eredivisie. En NAC plukt hier direct financieel de vruchten van: het aantal businessclubleden is flink gestegen, de businessboxen zijn vrijwel volledig volgeboekt en ook het aantal seizoenkaarthouders is flink gestegen tot bijna 15.000. 

De kracht van sport in marketing

Sportmarketingbureau Triple Double heeft de afgelopen jaren tal van campagnes ontwikkeld die de kracht van sport aantonen. Zo voerde Triple Double samen met Opel en De Hartstichting de campagne: ‘Hand in hand… voor het leven’. Met deze campagne zijn tienduizenden nieuwe burgerhulpverleners geworven die adequaat kunnen reageren op een hartstilstand, zo lichtte Ruud van der Knaap van Triple Double toe. Een ander mooi voorbeeld dat hij gaf, is het strikken van Diego Maradona voor de leuke spot voor Bavaria Malt 0,0%, toen Maradona een aantal weken in Nederland was met zijn club Al Fujairah. Het effect: rumour around the brand. 

Sport verbindt

Volgens Triple Double kan sponsoring heel divers zijn en hoeft het niet altijd geld op te leveren. Sport verbindt. Dit was bijvoorbeeld te merken aan de steun die de inmiddels van teelbalkanker herstellende Willem II spits Fran Sol kreeg vanuit clubs en supporters uit het hele land. Een goede suggestie voor NAC is dan ook om samen op te trekken met Willem II en voorafgaand aan de derby op vrijdag 8 december geld in te zamelen voor het KWF om aan te tonen dat sport verbroedert.

De rol en potentie van eSports

Boj Nefkens van Markteffect gaf de gasten een kijkje in de ontwikkeling van eSports. eSports is big business en steeds meer grote merken sponsoren eSports-events en-spelers. In Nederland organiseert de Eredivisie vanaf het afgelopen seizoen al de E-Divisie. In deze competitie nemen eSporters die in dienst zijn bij de 18 eredivisieclubs het tegen elkaar op. De E-Divisie en de steeds groter wordende belangstelling voor eSports bieden clubs de mogelijkheid om sponsorships aan te gaan met merken die zich voornamelijk richten op jongere doelgroepen. Zo is Ajax eSports onlangs een sponsorovereenkomst aangegaan met Subway.

eSports wedstrijd NAC-Ajax

Als speciale gasten waren de eSporters Menno Bouhuijzen van NAC en Dani Hagebeuk van Ajax uitgenodigd om een demonstratiewedstrijd te spelen. Beide eSporters die in de E-Divisie uitkomen gingen de strijd in FIFA 18 met elkaar aan op de Playstation. NAC verweerde zich beter dan in de latere 0-8 wedstrijd: het werd in deze eSportswedstrijd 0-2 voor Ajax.

Effect E-Divisie

Markeffect voerde het afgelopen seizoen een effectonderzoek voor de E-Divisie uit in samenwerking met een aantal clubs uit de Eredivisie. Dit jaar gaan we nog dieper: we zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuw onderzoek om de resultaten op het bereik, de affectie en de call-to-action te meten onder diverse doelgroepen zoals voetbalfans, niet-voetbalfans en supporters van alle Eredivisieclubs.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Onderzoeksbureau Markteffect brengt sponsormogelijkheden en -opbrengsten in kaart

Sponsors Eredivisie zeer positief over partnership

Wie is de hardloper? RunningNL en Markteffect geven antwoord

Sport als stimulans voor het sociaal domein: verbindend, inclusiever en duurzamer