Nieuws

Sfeerbeleving onderwijsinstelling bepaald door klik

4 december 2017

Dat sfeer één van de belangrijkste factoren is bij de studiekeuze weten we al jaren. Scholieren verstaan hieronder het hebben van ‘het juiste gevoel’ en ‘een klik’ met de school, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Respect, acceptatie, inrichting, medestudenten en docenten zijn bepalend voor de sfeer.

Sfeer proeven op locatie

In deze tijd van het jaar worden veel potentiële studenten actief in het zoeken naar een (vervolg)opleiding en onderwijsinstelling. Het bezoeken van open dagen wordt door potentiële studenten zelf gezien als een belangrijke activiteit, die ze zeker moeten doen . Voor onderwijsinstellingen is een open dag de kans om te laten zien wat zij te bieden hebben en voor potentiële studenten het moment om een beeld te krijgen van de sfeer op een onderwijsinstelling. Ze voelen tijdens deze dagen aan of ze zich thuis en prettig voelen en kijken of het een verzorgde, overzichtelijke en goed georganiseerde school is. Ook geven potentiële studenten aan dat ze op een open dag een beeld krijgen van de inrichting en uitstraling van een school en van de docenten en medestudenten. 

Gevoel/klik

Maar wat bepaalt nu die sfeer op een onderwijsinstelling en hoe kun je dit beïnvloeden? Volgens het Nederlandse woordenboek is de definitie van sfeer: de stemming die ergens heerst. Uit onderzoek van Markteffect onder potentiële studenten blijkt dat de sfeer erg moeilijk onder woorden te brengen is. Het wordt voor een groot deel bepaald door een gevoel of een klik die er wel of niet is. Daarnaast zijn respect voor elkaar en acceptatie (gelijke behandeling, niet pesten), de inrichting van een onderwijsinstelling (gezellige lokalen, voldoende studie- en zitruimte, veel licht, moderne uitstraling), medestudenten (aardig, gemotiveerd, behulpzaam) en docenten (aardig, enthousiast, gespecialiseerd, stimulerend) belangrijke onderliggende elementen die bepalend zijn voor de sfeer. Tijdens open dagen is het voor onderwijsinstellingen dus zaak om deze punten zo goed (en realistisch) mogelijk te belichten. 

Markteffect Imagomonitor

Jaarlijks worden mbo-, hbo- en wo-onderwijsinstellingen door huidige studenten beoordeeld in de Nationale Studentenenquête (NSE) en de JOB-monitor. Daarnaast worden ruim 8.000 potentiële studenten jaarlijks door Markteffect ondervraagd over de naamsbekendheid en het imago van deze onderwijsinstellingen in de Markteffect Imagomonitor en elke twee jaar over het keuzegedrag in het Nationale Studiekeuze Onderzoek (NKSO). 

Inzicht in keuzefactoren

Aan de achtste editie van de Markteffect Imagomonitor is een verdiepend kwalitatief onderzoek voorafgegaan, om meer inzicht te krijgen in de onderliggende elementen van de belangrijkste factoren bij de keuze voor een school of universiteit. Dit onderzoek is uitgevoerd door middel van verschillende online communities met potentiële mbo-, hbo- en wo-studenten. De jaarlijkse online naamsbekendheid- en imagometing is inmiddels in volle gang en de resultaten hiervan worden in februari 2018 verwacht. 

Concrete handvatten 

Als vervolg op de Imagomonitor verschijnt er in 2018 een onderzoeksrapport met meer diepgang op de bepalende aspecten voor het imago en de tevredenheid van een onderwijsinstelling. Hiermee biedt het concrete handvatten voor onderwijsinstellingen om zich positief te onderscheiden en daarmee meer potentiële studenten aan zich te binden en huidige studenten vast te houden. Deze handvatten komen tot stand door meerdere kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken onder potentiële en huidige studenten, uitgevoerd door Markteffect. De onderzoeksresultaten worden daarnaast aangevuld met best practices en case studies.


Meer weten over de Markteffect Imagomonitor?

Neem gerust contact met mij op!


Anke de Martines
Onderzoeksspecialist