Markteffect

IEG Sponsorship Conference – dag 2: Data en fan engagement

Directeur Edgar de Beule woont vier dagen lang de IEG Sponsorship Conference in Chicago bij. Meer dan duizend marketeers bezoeken deze belangrijke conferentie over partnership marketing. Een en al data, data, data en analytics: daar smult een onderzoeksbureau van! Edgar praat ons bij over dag 2.

(Verdere) opkomst mobiel

Op dag 2 wordt op IEG nog maar eens benadrukt hoe belangrijk mobiel is in de huidige marketing en sponsorwereld. Mobiel biedt niet alleen enorme mogelijkheden om met je fans te communiceren, maar ook is het een belangrijke bron van data. Dit is terug te zien in de cijfers die gisteren zijn genoemd: “157 mobiele contactmomenten per dag voor millenials”, “40% checkt binnen 5 minuten na het wakker worden haar mobiel” en “penetratie surfen op het internet ligt momenteel hoger voor mobiel dan desktop”.

 

Bovendien zijn social media en mobiel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op het congres wordt gesproken over een stijging van 8% in digitale activaties van sponsorships. Enkele voorbeelden van hoe Europese voetbalclubs hier al goed op in hebben gezet zijn de Facebook-pagina van FC Barcelona en de activatie van Emirates in het stadion van Benfica in Lissabon. De Facebook-pagina van Barcelona laat het enorme bereik zien dat een voetbalclub kan vormen en de activatie van Emirates toont aan hoe met sponsoring een merk geactiveerd kan worden. 

 

 

Data en onderzoek vormen naast activaties de belangrijkste driver voor commercieel succes. Kennis van de doelgroep en emotionele verbondenheid met de club zorgen voor kansen in de sponsoring. Data-driven activaties, gecombineerd met onderbouwde ROI-modellen zorgen voor succesvolle sponsorships. Voor sportclubs wordt het van belang om goede databases te bouwen en het bereik van social media kanalen te ontwikkelen om zodoende aantrekkelijk te zijn voor sponsoren.

Hoe speelt Markteffect in op deze ontwikkelingen?

Een recent voorbeeld zijn de metingen van het sponsorship van energiedirect.nl en PSV. Markteffect heeft samen met PSV een gevalideerd ROI-model ingezet om de effecten van het sponsorship te meten. Binnen dit model worden de belangrijkste marketing KPI’s gemeten. Dit wordt op verschillende manieren gedaan, zoals Sponsor Effect Metingen en de recent ontwikkelde Database Customer Comparison. Met deze Database Customer Comparison zijn we in staat om op basis van databases klanten van energiedirect.nl te identificeren die zijn toe te wijzen aan het sponsorship met PSV.

 

Edgar de Beule: “Het niveau op het congres is erg hoog en ik ben blij dat datgene dat ik in Nederland verkondig hier wordt bevestigd. ROI-modellen gebaseerd op onderzoek zijn de basis voor een succesvol sponsorship. Wanneer deze kennis zich in Nederland verspreidt, ga ik ervan uit dat meer sportclubs en sponsoren dit inzetten om sponsorships effectief te maken”.

Dagelijkse updates

Volg onze website voor nieuwe updates van Edgar vanuit het IEG over de wereld van sponsoring, marketing en data.

 

Edgar de Beule / Algemeen directeur

 

Edgar de Beule - Algemeen directeur

IEG Sponsorship Conference – dag 2: Data en fan engagement

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op