Markteffect

IEG Sponsorship Conference – dag 3: passie belangrijker dan GRP's

Directeur Edgar de Beule woont vier dagen lang de IEG Sponsorship Conference in Chicago bij. Meer dan duizend marketeers bezoeken deze belangrijke conferentie over partnership marketing. Een en al data, data, data en analytics: daar smult een onderzoeksbureau van! Edgar praat ons bij over dag 3.

Input vanuit de auto-industrie

Op dag 3 staan enkele sessies vanuit de auto-industrie op het programma (Audi & McLaren Honda). Loren Angelo, vice-president marketing van Audi America, legt uit hoe zij door middel van een samenwerking met AirBnB en Death Valley werkt aan het imago. Uit onderzoek van Audi bleek dat Air BnB en Death Valley twee merken zijn waarmee hun doelgroep zich graag associeert. Ook komt uit onderzoek dat 84% van de aankoopbeslissingen voor een Audi door vrouwen worden beïnvloed. Naar aanleiding daarvan hebben ze een andere maatschappelijke activatie met schoenenmerk Toms opgezet.

 

Naast Audi was ook McLaren aanwezig. Rob Bloom (Group Head of Digital & Social Media) speelt als vormgever van de social media strategie van McLaren in op de mate waarin fans zich bezighouden met de Formule 1-race. De content wordt aangepast aan het moment voor en na de wedstrijd. Hoe dichter bij het event, hoe heftiger de interactie is tussen fan en team. Er wordt niet alleen rekening gehouden met de frequentie, maar ook met de soort content. De gehele journey die McLaren fans doorlopen is zo afgestemd op de wensen en behoeften van de fans.

 

Passie belangrijker dan GRP’s

Het is opvallend om te zien dat in Nederland Ajax (+/- 2,5 miljoen) in vergelijking met PSV (+/- 700 duizend) vier keer zo veel Facebook-fans heeft. Dit biedt Ajax elke dag de mogelijkheid om merken op 157 momenten zichtbaar te laten zijn, want zo vaak checken mensen tegenwoordig hun smartphone. Dit sluit aan bij wat de CEO van American Footballclub Hamilton Tiger Cats, Scott Mitchell, vertelt over hoe zij hun marketingdoelstellingen hebben verwezenlijkt. Door het verhogen van de fan engagement hebben zij meer seizoenkaarten verkocht, meer omzet uit het stadion gerealiseerd, een hogere fan tevredenheid en meer fans die lid zijn geworden van de fanclub. Bekijk hieronder het interview van SportNext met Edgar hierover.

 

 

PSV heeft de afgelopen twee seizoenen veel sportief succes gekend, zowel nationaal als Europees. Wat betreft het hoofdsponsorbedrag staan ze op ongeveer gelijke hoogte als Ajax. Ajax is echter in staat geweest een grotere kritische massa van fans aan zich te binden op Facebook. Hierdoor kan Ajax op een grotere schaal passie overbrengen op fans dan PSV. In de Nederlandse sport liggen er grote kansen om aan de hand van loyaliteitsprogramma’sinzicht te krijgen in de behoeftes van fans. Zorg dat je niet alleen inzicht krijgt in de behoeftes rondom de club, maar dat de gehele lifestyle inzichtelijk wordt.

Dagelijkse updates

Volg onze website voor nieuwe updates van Edgar vanuit het IEG over de wereld van sponsoring, marketing en data.

 

Edgar de Beule / Algemeen directeur

 

Edgar de Beule - Algemeen directeur

IEG Sponsorship Conference – dag 3: passie belangrijker dan GRP's

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op