Markteffect

Succesvolle workshop om studenten fan te maken

Een tevreden student is mooi, maar hoe kun je er nu voor zorgen dat een student een fan voor het leven wordt? In een workshop tijdens de Studyportals Academy op 7 april leerde Danny Meulenbroeks een enthousiast publiek van professionals uit het onderwijs hoe ze dit kunnen bereiken.

 

Een tevreden student of een trotse alumni: het lijkt niets bijzonders, maar er zijn veel factoren die invloed hebben op de loyaliteit van studenten en alumni. Vorig jaar heeft Markteffect in samenwerking met enkele onderwijsinstellingen onder 5000 studenten en alumni onderzoek gedaan naar die factoren. 

Fanmodel

Tijdens de Studyportals Academy op 7 april presenteerde Danny het fanmodel dat op basis van dit onderzoek is gemaakt. Hierin zijn 9 belangrijke onderwerpen opgenomen die ervoor kunnen zorgen dat een student een fan wordt. Onderwerpen die elke schooldag een rol spelen en die een onderwijsinstelling dus elke dag kan beïnvloeden.

 

“De algemene tevredenheid heeft het grootste effect op de fanwaarde.”, legt Danny uit. “Andere belangrijke factoren zijn onder andere de functionele waarde van de studie, persoonlijke ontwikkeling, sociale interactie, reputatie van de studie en de instelling en het ontdekken van de samenleving.” Ook speelt nog mee in hoeverre de verwachtingen van een student zijn waargemaakt. 

Opstellen onderwijsprogramma

De deelnemers aan de workshop gingen na de toelichting aan de slag met een opdracht: maak fans van je internationale studenten. Danny licht dit toe: “Het publiek bij de Studyportals Academy is grotendeels internationaal. Voor internationale studenten geldt dat ze goed passen in het fanmodel, maar instellingen moeten er wel voor zorgen dat de studenten snel hun plek vinden in het buitenland en op school en dat zij goed met de internationale student communiceren. Met deze uitdagingen zijn de toeschouwers aan de slag gegaan.” Het doel van de opdracht was het opstellen van een onderwijsprogramma met aandacht voor de inhoud van de studie, het begeleiden van studenten, de ontwikkeling van studenten, het alumnibeleid en de marketing- en communicatiestrategie. 

 

Danny was verrast door de resultaten: “De professionals zagen allemaal in hoe belangrijk het is om fans te creëren voor hun school. Ze kwamen met creatieve ideeën en toepasbare plannen, zoals whatsapp-groepen voor internationale studenten, gemengde studentenhuizen en buddysystemen. Verder wisten zij alle relevante thema’s goed in te passen in hun plannen.”

 

Na de workshop heeft Rudy Neggers, marktonderzoeker bij Tilburg University, nog toegelicht hoe zij het onderzoek daadwerkelijk in de praktijk vertaald hebben. 

 

Danny Meulenbroeks / Manager Onderzoek & Kwaliteit

 

Danny Meulenbroeks - Manager Onderzoek & Kwaliteit

Succesvolle workshop om studenten fan te maken

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op