Markteffect

Verbeteren samenwerkingsproces met decanen, mentoren en vakdocenten

Markteffect en mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten doen gezamenlijk onderzoek naar het verbeteren van het samenwerkingsproces in onderwijsinstellingen. Op dinsdag 11 april vond op het kantoor van Markteffect de kick-off discussie plaats van dit onderzoek met de naam: ‘Verbetering samenwerking decanen, mentoren en vakdocenten’.

 

Meepraten over inhoud onderzoek

In maart nodigde Markteffect een aantal mbo-, hbo-, en universitaire onderwijsinstellingen uit om mee te praten over de inhoud van een onderzoek naar het verbeteren van de samenwerking tussen decanen, mentoren en vakdocenten, met als doel de scholier of student nóg beter te kunnen helpen bij de studiekeuze. Meer dan 10 onderwijsinstellingen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp zijn als ‘founding partner’ aangesloten bij dit onderzoek.

 

Inhoud van het onderzoek

De kick-off discussie heeft geleid tot een mooie lijst met vragen die gebruikt worden in het onderzoek. Voor het volledige script met de inhoud van het onderzoek kunt u contact opnemen met Markteffect, maar hieronder staan al een aantal brandende vragen die we zullen behandelen:

  • Wat is de rol van decanen, mentoren en vakdocenten bij het adviseren en begeleiden van scholieren of studenten bij het maken van een studiekeuze?
  • Hoe beoordelen decanen, mentoren en vakdocenten de onderlinge samenwerking binnen de school op het gebied van studiekeuzebegeleiding en hoe kan deze samenwerking worden verbeterd?
  • Wat is de gewenste rol van decanen, mentoren en vakdocenten volgens hen zelf?
  • Hoe kunnen decanen, mentoren en vakdocenten worden gestimuleerd om nog meer scholieren of studenten ‘succesvol af te leveren’?
  • Hoe kunnen mbo-onderwijsinstellingen, hogescholen en universiteiten het voorgezet onderwijs ondersteunen aan het aanleren van de juiste competenties aan scholieren (12 t/m 18 jaar)?

 

Online community

Al deze vragen worden behandeld in drie seperate online communities, die worden gehouden van maandag 15 t/m vrijdag 19 mei. Aan deze drie communities doen mee:

  • 25 decanen
  • 25 mentoren
  • 25 vakdocenten

Tijdens de uitvoering van de communities kunnen alle deelnemende onderwijsinstellingen live meekijken via de community software en vervolgvragen delen met de onderzoeksspecialist. De respondenten voor dit onderzoek worden in samenwerking met de aangesloten onderwijsinstellingen geworven. Daarnaast werft Markteffect decanen, mentoren en vakdocenten vanuit haar decanen, mentoren en vakdocentenpanel.

 

Planning onderzoek

  • Kick-off discussie (vond plaats op 11 april)
  • Oplevering concept discussiescript aan deelnemende onderwijsinstellingen (vond plaats op 21 april)
  • Werving van de 75 respondenten (april/mei)
  • Definitief maken van discussiescript in overleg met deelnemende onderwijsinstellingen (mei)
  • Uitvoeren van de 3 online communities (mei)
  • Analyse en rapportage van concept rapport (mei)
  • Workshop waarin resultaten worden doorgenomen met alle deelnemende onderwijsinstellingen (juni)
  • Definitief maken van het rapport inclusief ideeën, suggesties en handvatten uit workshop (juni)
  • Aanlevering definitieve eindrapportage aan deelnemende onderwijsinstellingen en  onderwijsinstellingen die het rapport willen bestellen (juni)

 

Aanmelden of rapportage bestellen

Geïnteresseerde onderwijsinstellingen kunnen nog steeds aansluiten tegen het multiclient-tarief van€ 2.900,- exclusief geldende BTW per onderwijsinstelling of organisatie. De rapportage en bijbehorende diensten zijn uitsluitend binnen uw onderwijsinstelling of organisatie vrij overdraagbaar.

 

Voor dit tarief ontvangt u als onderwijsinstelling van Markteffect:

  1. Het discussiescript dat samen met alle onderwijsinstellingen is afgestemd;
  2. Inloggegevens en toegang voor het LIVE meekijken tijdens de online communities van 15 t/m 19 mei;
  3. De concept rapportage;
  4. Toegang tot de workshop waarin we de resultaten doornemen met alle deelnemende onderwijsinstellingen;
  5. Het eindproduct, de definitieve adviesrapportage van het onderzoek inclusief de learnings van alle deelnemende onderwijsinstellingen.

 

Geen interesse om aan te sluiten, maar wel geïnteresseerd in de definitieve adviesrapportage? Bestel dan het eindproduct tegen hetzelfde tarief.

 

Wilt u deelnemen aan het onderzoek, de eindrapportage bestellen of heeft u vragen? Neem dan contact op met Davy Zwegers via davy@markteffect.nl of via telefoonnummer 040-2392290.

 

Mirjam Verbon
Onderzoeksspecialist

Davy Zwegers
Research Consultant

Edgar de Beule
Research Consultant

 

Mirjam Verbon - Onderzoeksspecialist

 

Davy Zwegers - Research Consultant

 

Davy Zwegers - Research Consultant

Verbeteren samenwerkingsproces met decanen, mentoren en vakdocenten

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op