Markteffect

Groepsdiscussies

Een interactieve sessie met uw doelgroep

Dit krijgt u van ons:

  • Branche gespecialiseerde senior moderators
  • Totale ontzorging door onderzoekspecialist en moderator gedurende gehele traject
  • Meekijken tijdens groepsdiscussies op locatie
  • Inzichtelijke resultaten d.m.v. kwalitatief hoogwaardige rapportages

Naast diepte-interviews zijn ook groepsdiscussies een vorm van kwalitatief onderzoek. Afhankelijk van uw onderzoeksvraag zal Markteffect u adviseren welke vorm van onderzoek het meest geschikt is. Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Door middel van groepsdiscussies krijgt u diepgaande kwalitatieve informatie waarmee u inzichten krijgt over complexe vraagstukken. Kwalitatief onderzoek stelt u in staat om concrete verbeteracties door te voeren waardoor u uw organisatie effectiever in de markt kan zetten.

Methode

Tijdens een groepsdiscussie wordt gedurende circa 1,5 uur onder leiding van een moderator met een aantal respondenten van uw doelgroep gesproken over een bepaald onderwerp. Alvorens een groepsdiscussie kan plaatsvinden, bepalen we samen met uw organisatie welke onderwerpen tijdens de groepsdiscussie aan bod zullen komen. Deze onderwerpen hebben een opbouw die ertoe leidt dat de respondenten steeds dieper op het onderwerp van het onderzoek ingaan.

Werving van de respondenten

In veel gevallen zal Markteffect zorgen voor de werving van de respondenten. Tijdens de kick-off meeting stemt Markteffect met u af aan welke eisen de deelnemende respondenten dienen te voldoen. Op basis van deze eisen zal Markteffect panelleden die binnen de doelgroep vallen uitnodigen en screenen. Vervolgens zullen de respondenten telefonisch worden bevestigd. Bij kwalitatief onderzoek is het gebruikelijk om de deelnemende respondenten een vergoeding te geven voor hun deelname en reiskosten. Tijdens de kick-off meeting zullen we samen bepalen welke incentive van toepassing zal zijn.

Uitvoering groepsdiscussies

Groepsdiscussies kunnen op diverse locaties worden uitgevoerd. Om beïnvloeding te voorkomen, is in de meeste gevallen een neutrale locatie gewenst. Markteffect voorziet in deze behoefte doordat Markteffect op haar kantoor twee ruimtes heeft die speciaal voor de uitvoering van kwalitatief onderzoek zijn ingericht. Zo heeft Markteffect een discussieroom ingericht met HD camera’s en microfoons. Vanuit een meekijkruimte, gelegen aan de andere zijde van het kantoor, biedt Markteffect haar klanten de gelegenheid om live mee te kijken tijdens de uitvoering van de groepsdiscussies. In deze ruimte kijken de klanten samen met de onderzoeksspecialist mee. Daarnaast kunnen zij tijdens de uitvoering van de discussies feedback geven en nieuwe vragen indienen die vervolgens door de moderator aan het einde van de discussie worden gesteld.

Specialisme

Bij groepsdiscussies is het van groot belang om een goede discussieleider te hebben. Afdwalen van het onderwerp gebeurt snel en zonder adequate discussieleider is het mogelijk dat enkele personen dominant aanwezig zullen zijn. Markteffect heeft voor elke specifieke situatie een moderator (discussieleider) die past bij uw onderzoeksvraag. 

Kunnen wij u ergens mee helpen?

Voor meer informatie over groepsdiscussies, de werkwijze van Markteffect of overige vragen, kunt u telefonisch contact opnemen via , een e-mail sturen naar vraag@markteffect.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

 

Rob Betman - Kwalitatief Onderzoeker

Rob
Betman

Kwalitatief Onderzoeker
Mirjam Verbon - Onderzoeksspecialist

Mirjam
Verbon

Onderzoeksspecialist
Welk marktonderzoek heb ik nodig?
Help mij kiezen
Of
Stel Uw Vraag

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op