Markteffect

Usability onderzoek

Websiteoptimalisatie als conversieverhoger

Dit krijgt u van ons:

  • Offerte binnen 24 uur - Snelle doorlooptijd
  • Onderzoeksspecialist op het gebied van Eye tracking en Mouse tracking
  • Interview met respondent na elke opdracht
  • Biedt inzicht door middel van heatmaps

Uw website is het gezicht van uw organisatie. Daarom is het essentieel dat uw website een goed beeld weergeeft van uw organisatie en uw producten en/of diensten en dat het doel van de website wordt bereikt. Hierbij is niet alleen de vormgeving en content van belang, maar ook dat uw (potentiële) klanten effectief hun weg weten te vinden tijdens hun zoektocht naar informatie. Middels een usability onderzoek (ook wel het gebruiksvriendelijkheid onderzoek genoemd) toetst Markteffect of uw website aan deze voorwaarden voldoet en hoe uw doelgroep uw website beleeft.

Usability onderzoek is een vorm van kwalitatief onderzoek.

Uitvoering web usability onderzoek

Aan de hand van enkele vooraf opgestelde opdrachten brengen verschillende respondenten een bezoek aan uw website. Zij voeren deze opdracht zelfstandig uit zonder instructies van een onderzoeker. Dankzij de opdrachten komt de respondent met verschillende onderdelen van de website in aanraking. Na afloop van elke opdracht vindt er een kort interview plaats waarin de respondent zijn bevindingen kan toelichten. Er wordt dan aandacht geschonken aan zowel de opdracht als de beleving van de respondent.

Eye tracking en mouse tracking

De opdrachten van het onderzoek worden uitgevoerd op een computer die verbonden is met speciale apparatuur die de oogbewegingen, oogfixaties en muiskliks registreert. Markteffect gebruikt hiervoor het apparatuur en de software van de Zweedse producent Tobii.

De oogbewegingen en muiskliks van de respondenten worden per webpagina geanalyseerd in een zogenaamde ‘heatmap’. Deze heatmap laat zien welke onderdelen van een pagina het meest bekeken worden. De muis-icoontjes laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren.

 

Heatmap

 

Usability onderzoek respondenten

Markteffect werft de respondenten voor het web usability onderzoek zelf. Deze respondenten voldoen aan de kenmerken die vooraf samen bepaald zijn, zodat zij een juiste afspiegeling van uw doelgroep zijn. Het eye tracking onderzoek wordt altijd face-to-face en op locatie uitgevoerd. In de meeste gevallen worden per onderzoek 8 tot 12 respondenten geïnterviewd. Elk interview duurt ongeveer 45 tot 60 minuten.

Vragen over usability onderzoek bij Markteffect?

Voor meer informatie over usability onderzoek, de werkwijze van Markteffect of overige vragen, kunt u telefonisch contact opnemen via , een e-mail sturen naar vraag@markteffect.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

 

Anke de Martines - Onderzoeksspecialist

Anke
de Martines

Onderzoeksspecialist
Hesam Fahimi - Consultant

Hesam
Fahimi

Consultant
Welk marktonderzoek heb ik nodig?
Help mij kiezen
Of
Stel Uw Vraag

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op