Markteffect

Campagne Effectmeting

Inzicht in wat uw campagne u oplevert

Dit krijgt u van ons:

  • Offerte binnen 24 uur - Snelle doorlooptijd
  • Vragenlijst op maat en totale ontzorging
  • Onderzoeksspecialist op gebied van Campagne Effectiviteit & Communicatie onderzoek
  • Biedt inzicht in zichtbaarheid en effect campagne

Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale inzet van uw campagnebudget is. Wat levert de euro die u erin stopt nu uiteindelijk op en op welke manier is dit te optimaliseren? Om de effecten van een campagne in kaart te brengen, is campagne effectonderzoek een absolute must. Een campagne effectonderzoek geeft antwoord op vragen als: Is de campagne gezien? Wat is het effect van de campagne op de naamsbekendheid, het imago en de overwegingsintentie? Zet de campagne aan tot handelen? Om deze cruciale vragen te beantwoorden, helpt Markteffect u met één of meerdere campagne effectmetingen. Voorafgaand, tijdens en na afloop van de campagne.

Doel van een campagne effectmeting

Bij een zuivere campagne effectmeting brengt Markteffect voorafgaand aan uw campagne in kaart wat de huidige status van uw bekendheid, overwegingsintentie en de houding van uw doelgroep ten aanzien van uw organisatie is. Door dit onderzoek na de campagne te herhalen (en eventueel tijdens), kan het verschil tussen de metingen worden gezien als het campagne effect. 

Wat levert het op?

Een campagne effectmeting geeft inzicht in het effect van de losse campagnemiddelen op de vooraf gedefinieerde KPI’s. Als u een grote crossmediale campagne wil uitzetten met het doel om de naamsbekendheid en de overwegingsintentie te vergroten, dan kan Markteffect perfect in kaart brengen welke inzet heeft bijgedragen aan welk doel. Zo kunnen wij u adviseren dat TV met name invloed heeft op de naamsbekendheid en de overwegingsintentie, maar dat online content ondersteuning weer veel invloed heeft op de voorkeursintentie. Op deze manier kunt u uw marketinguitgaven accountable maken en nog belangrijker: aan de juiste knoppen draaien om te zorgen dat u meer uit uw budget haalt.

Tracking onderzoek

Voor organisaties met grotere campagnebudgetten kan het wenselijk zijn om continu te kunnen bijsturen. Voor deze organisaties biedt Markteffect de campagne tracker aan. Hiermee kan tweewekelijks een meting plaatsvinden, waardoor de effecten continu in kaart worden gebracht.

Methoden campagne-effectonderzoek

Afhankelijk van uw doelgroep bepalen we samen op welke manier Markteffect het onderzoek zal uitvoeren. De methode van veldwerk kan bij elk onderzoek verschillen. Dat is met name  afhankelijk van uw doelgroep. Campagne effectonderzoek wordt in de regel met name online uitgevoerd onder grotere steekproeven. Elke meting zal bestaan uit nieuwe respondenten die nog niet eerder in aanraking zijn gekomen met een eerdere meting van het onderzoek.

Doordat het veldwerk online plaatsvindt, kunnen de campagne uitingen ook worden voorgelegd. Dit kunnen zowel statische beelden als (radio) commercials zijn. Met de resultaten helpen we u uw budget beter in te zetten. Een voorbeeld hiervan is de GRP-analyse, waarmee we u inzicht geven in de verhouding tussen het geïnvesteerde mediabudget en de daadwerkelijke exposure onder de doelgroep. De GRP-analyse kan voor ieder type campagne en campagnemiddel worden uitgevoerd. Hieronder vindt u een voorbeeld van GRP-analyse voor een tv-campagne. Hier tonen we de invloed van de campagnes op de naamsbekendheid en reclamebekendheid.

GRP-analyse voor tv-campagne

Voor wie?

Markteffect voert campagne effectmetingen uit voor organisaties die investeren in campagnes en graag inzicht willen hebben in het effect hiervan.

Kunnen wij u ergens mee helpen?

Voor meer informatie over campagne effect onderzoek, de werkwijze van Markteffect of overige vragen, kunt u telefonisch contact opnemen via , een e-mail sturen naar vraag@markteffect.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

 

Boj Nefkens - Consultant

Boj
Nefkens

Research Consultant
Mirjam Verbon - Onderzoeksspecialist

Mirjam
Verbon

Onderzoeksspecialist
Welk marktonderzoek heb ik nodig?
Help mij kiezen
Of
Stel Uw Vraag

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op