Markteffect

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheid meten, omdat tevreden klanten essentieel zijn

Dit krijgt u van ons:

  • Offerte binnen 24 uur - Snelle doorlooptijd
  • Vragenlijst op maat en totale ontzorging
  • Onderzoeksspecialist op gebied van Klanttevredenheid & Loyaliteit
  • Biedt inzicht in tevredenheid en loyaliteit

De mate van tevredenheid van uw klanten of andere stakeholders is wellicht een van de meest cruciale factoren voor succes en groei van uw organisatie. In de eerste plaats omdat tevreden klanten loyaler zijn en meer afnemen. In de tweede plaats omdat tevreden klanten eerder hun positieve ervaringen delen, wat een positief effect kan hebben op uw imago en zelfs kan leiden tot een autonome groei van uw organisatie, bijvoorbeeld door middel van mond-tot-mondreclame. Markteffect kan u door middel van een klanttevredenheidsonderzoek helpen met het inzichtelijk maken van uw sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen vanuit het perspectief van de klant. 

Tevreden klanten

  • Tevreden klanten kopen meer;
  • Tevreden klanten zijn loyaler;
  • Tevreden klanten geven u feedback;
  • Tevreden klanten zijn uw ambassadeur.

Wat bepaalt de klanttevredenheid?

Een positieve verandering realiseren in de klanttevredenheid is een hele opgave. Daarom is het essentieel om te weten aan welke knoppen u moet draaien om het maximale resultaat te bereiken. Niet alle aspecten van uw dienstverlening zullen immers dezelfde invloed hebben op de tevredenheid. Door middel van een regressieanalyse brengt Markteffect de samenhang van de verschillende aspecten met de algemene tevredenheid in kaart. Hieruit ontstaat niet alleen een beeld over de tevredenheid van het aspect, maar ook van de belangrijkheid. Door middel van een prioriteitenmatrix krijgt u concreet inzicht in de verbeteracties welke prioriteiten behoeven.

Klantloyaliteit en aanbevelingen

Markteffect helpt u graag met het in kaart brengen van de klanttevredenheid en -loyaliteit door onder andere gebruik te maken van de Net Promotor Score (NPS) en het loyaliteitsmodel. De NPS een goede voorspeller voor de mate van autonome bedrijfsgroei (of krimp) die een organisatie kan realiseren dankzij positief of negatief ambassadeurschap (mate van aanbevelen). Het loyaliteitsmodel combineert de tevredenheid en de aanbevelingsintentie van een organisatie en geeft u een heldere segmentatie op basis van tevredenheid en aanbevelingsintentie. 

Spiegelonderzoek

Een klanttevredenheidsonderzoek kan worden uitgebreid met een spiegelonderzoek. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de tevredenheid van uw klanten, maar ook naar de verwachtingen en perceptie van het management en de medewerkers van uw organisatie. Door middel van een gap-analyse brengt Markteffect een vergelijking in kaart tussen de perceptie van het management en de medewerkers van uw organisatie en de daadwerkelijke tevredenheid van uw klanten. Dit levert vaak verrassende en confronterende inzichten op. 

Methoden klanttevredenheidsonderzoek

Afhankelijk van uw klantgroep bepalen we samen op welke manier Markteffect het onderzoek zal uitvoeren. Om deze belangrijke stakeholdergroep goed te ondervragen, is maatwerk noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan:

Het is ook mogelijk om klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren door middel van groepsdiscussies en/of diepte-interviews. Hiermee wordt een kwalitatieve output verkregen. Kwalitatief onderzoek is in dit geval voorafgaand mogelijk (bepalen uitgangspunten) of aansluitend (diepgang op pijnpunten) op het kwantitatief onderzoek. 

Voor wie?

Markteffect voert klanttevredenheidsonderzoek uit voor organisaties die het belang van hun klanten inzien en op basis van de door Markteffect verkregen inzichten willen verbeteren. Markteffect voert klanttevredenheidsonderzoeken uit voor zowel consumentenorganisaties als bedrijven die business-to-business opereren.

Algemene tevredenheid Markteffect: 8.1

Kunnen wij u ergens mee helpen?

Voor meer informatie over klanttevredenheidsonderzoek, de werkwijze van Markteffect of overige vragen, kunt u telefonisch contact opnemen via , een e-mail sturen naar vraag@markteffect.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op