Markteffect

Naamsbekendheidonderzoek

Zonder bekendheid wordt u niet overwogen

Dit krijgt u van ons:

  • Offerte binnen 24 uur - Snelle doorlooptijd
  • Vragenlijst op maat en totale ontzorging
  • Onderzoeksspecialist op gebied van Merkbekendheid & Tracking
  • Biedt inzicht in uw naamsbekendheid en die van concurrenten

De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellingen. Een hoge naamsbekendheid onder uw doelgroep zorgt er namelijk voor dat potentiële klanten uw organisatie en uw producten en/of diensten kunnen overwegen. Uw product kan veel beter zijn dan het product van de concurrentie en/of uw dienstverlening veel passender, maar indien uw doelgroep niet weet van uw bestaan (of het bestaan van uw producten en/of diensten) zullen zij producten en/of diensten ook niet afnemen. Markteffect kan door middel van naamsbekendheidsonderzoek uw huidige bekendheid en die van uw concurrenten in kaart brengen. 

Niveaus van naamsbekendheid

Er zijn verschillende niveaus van naamsbekendheid die Markteffect in kaart brengt.
 

  • Top-of-mind naamsbekendheid
    In hoeverre wordt uw organisatie en die van uw directe concurrenten als eerste door uw doelgroep spontaan (open vraag) genoemd? Hoe hoger uw top-of-mind bekendheid, hoe eerder u overwogen zal worden ten opzichte van uw concurrenten.
  • Spontane naamsbekendheid
    In hoeverre en hoe vaak wordt uw organisatie en die van uw directe concurrenten door uw doelgroep spontaan (open vraag) genoemd? Hoe hoger uw spontane bekendheid, hoe eerder u overwogen zal worden. Het effect is hierbij echter minder sterk dan bij de top-of-mind bekendheid.
  • Geholpen naamsbekendheid
    In hoeverre is uw doelgroep bekend met uw organisatie en directe concurrenten wanneer Markteffect uw doelgroep een lijst met de naam (geholpen) van uw organisatie en die van uw concurrenten voorlegt? Geholpen bekendheid is van groot belang, omdat de herkenning kan zorgen voor een betrouwbaar imago en uiteraard van invloed is bij het overwegingsproces.
  • Inhoudelijke bekendheid
    Welke kennis heeft de doelgroep van uw organisatie en uw producten en/of diensten? Indien een organisatie een hoge organisatiebekendheid heeft, maar een lage inhoudelijke bekendheid betekent dit dat de opgebouwde naamsbekendheid niet volledig benut kan worden. Dit kan ook gelden voor uw producten en/of diensten portfolio. Indien een bestaande klant niet weet welke producten u allemaal aanbiedt, is er nog veel omzetgroei te realiseren door aan de inhoudelijke bekendheid te werken. 

Diepgang

Naast de verschillende niveaus van bekendheid is het nuttig om te weten wat de bron van deze bekendheid is. De bron van de bekendheid geeft uw organisatie inzicht in hoe deze bekendheid tot stand is gekomen. Dit kan u helpen met het effectiever inzetten van uw marketing- en communicatiemiddelen. Indien u de bekendheid wil meten in relatie tot een campagne die u uitvoert, dan zou u ook kunnen denken aan een campagne effectmeting.

Daarnaast brengt Markteffect ook de overweging in kaart. Op deze manier krijgt u inzicht binnen welk deel van het koopproces winst te behalen is. 

Methoden naamsbekendheidonderzoek

Afhankelijk van uw doelgroep bepalen we samen op welke manier Markteffect het onderzoek zal uitvoeren. De methode van veldwerk kan bij elk onderzoek verschillen. Dat is met name afhankelijk van uw doelgroep. Consumentenonderzoek voeren we voornamelijk uit door middel van online veldwerk en ons eigen onderzoekspanel. Indien uw doelgroep bestaat uit zakelijke beslissers, dan zal het veldwerk veelal telefonisch of via onze doelgroeppanels plaatsvinden. 

Voor wie?

Markteffect voert naamsbekendheidsonderzoeken uit voor organisaties waarbij de naamsbekendheid een rol speelt in het beslissingsproces van de doelgroep. Markteffect voert deze onderzoeken uit voor zowel consumentenorganisaties als bedrijven die business-to-business opereren. 

Kunnen wij u ergens mee helpen?

Voor meer informatie over naamsbekendheidsonderzoek, de werkwijze van Markteffect of overige vragen, kunt u telefonisch contact opnemen via , een e-mail sturen naar vraag@markteffect.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

 

Boj Nefkens - Consultant

Boj
Nefkens

Research Consultant
Ilse Elslo - Onderzoeksspecialist

Ilse
Elslo

Onderzoeksspecialist
Welk marktonderzoek heb ik nodig?
Help mij kiezen
Of
Stel Uw Vraag

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op