Markteffect

Usage & Attitude onderzoek

Inzicht in oriëntatie, houding en gebruik

Dit krijgt u van ons:

  • Offerte binnen 24 uur - Snelle doorlooptijd
  • Vragenlijst op maat en totale ontzorging
  • Onderzoeksspecialist op gebied van gebruikservaringen
  • Biedt inzicht in gebruik en houding ten aanzien van product

Usage & attitude onderzoek geeft inzicht in het gebruik en de houding ten aanzien van een bepaald(e) product (categorieën). Denk hierbij aan vragen die antwoord geven op het wie, wat, waar, wanneer, waarom en de wijze rondom een product of categorie (de 6 W’s).

We onderscheiden drie stappen/typen in usage & attitude onderzoek:
 

  • Product: heeft vooral betrekking op ‘wat’. Alle relevante informatie rondom het product of de categorie worden uitgevraagd.

  • Kanaal/gebruik: heeft vooral betrekking op ‘wijze’. Op welke manier koopt en/of gebruikt men het product of de categorie?

  • Shopper segmentatie: heeft vooral betrekking op ‘wie’. Wie is de shopper en/of gebruiker en kunnen we verschillen in houding en gedrag onderscheiden?

Alle drie de stappen zullen bijna altijd in meer of mindere mate voorkomen in alle usage & attitude onderzoeken. De nadruk zal echter verschillen, afhankelijk van de doelstelling van het onderzoek en voorkennis uit eerdere onderzoeken.

 

Met usage & attitude onderzoek is het mogelijk om het gehele oriëntatie, aankoop en gebruiksproces in kaart te brengen.

 

Usage en attitude onderzoek zorgt voor inzichten met betrekking tot de perceptie van het product of de dienst van potentiële klanten. Zo kan het bijvoorbeeld bijdragen aan een positioneringsstrategie binnen de marketing; een goede voorbereiding voor een marketingstrategie in een marketingplan.

 

Methoden usage & attitude onderzoek

Afhankelijk van uw doelgroep bepalen we samen op welke manier Markteffect het onderzoek zal uitvoeren. De methode van veldwerk kan bij elk onderzoek verschillen. Dat is met name afhankelijk van uw doelgroep. Consumentenonderzoek voeren we voornamelijk uit door middel van online veldwerk en ons eigen onderzoekspanel. Indien uw doelgroep bestaat uit zakelijke beslissers, dan zal het veldwerk veelal telefonisch of via onze doelgroeppanels plaatsvinden. 

Voor wie?

Markteffect voert usage & attitude onderzoeken uit voor organisaties die meer inzicht willen krijgen in het gebruik en de houding ten aanzien van een bepaald(e) product(categorie). Markteffect voert deze onderzoeken uit voor zowel consumentenorganisaties als bedrijven die business-to-business opereren. 

Kunnen wij u ergens mee helpen?

Voor meer informatie over usage & attitude onderzoek, de werkwijze van Markteffect of overige vragen, kunt u telefonisch contact opnemen via , een e-mail sturen naar vraag@markteffect.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

Edgar de Beule - Consultant

Edgar
de Beule

Consultant
Boj Nefkens - Consultant

Boj
Nefkens

Research Consultant
Welk marktonderzoek heb ik nodig?
Help mij kiezen
Of
Stel Uw Vraag

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op