Ad Likeability model

Het Ad Likeability model wordt gebruikt bij het evalueren of pre-testen van tv- of radiocampagnes of andere creaties. Het model brengt in kaart of de ontwikkelde communicatie uiting de juiste boodschap overbrengt en of de doelgroep het bijvoorbeeld als duidelijk, begrijpelijk en aantrekkelijk ervaart en of er een match is met uw merk. Door een ontwikkelde campagne te toetsen met het Ad Likeability model kunt u een aantal belangrijke valkuilen voorkomen en tevens optimaliseren, zodat deze het hoogst mogelijke effect kan behalen.

Het Ad Likeability model is tot stand gekomen uit een combinatie van wetenschappelijk onderzoek en de jarenlange ervaring van Markteffect op het gebied van campagne onderzoek. Daarbij heeft Markteffect in de afgelopen jaren een benchmark rondom het Ad Likeability model gecreëerd, waardoor nauwkeurig bepaald kan worden of uw campagne goed zal scoren of gescoord heeft. Het model wordt veelal ingezet bij een campagne effectmeting en een campagne pre-test.

Wij werken met

laptop-analytics-2

Benchmark gecreëerd waardoor uw resultaten waarde krijgen

checklist

Inzicht in positieve- en verbeterpunten van uw campagne

rapportage-1

Korte en overzichtelijke rapportage

Waarom het Ad Likeability model?

Raken uw ideeën voor een tv- of radiocommercial de juiste snaar en wordt het begrepen door uw doelgroep? Wordt de juiste boodschap overgebracht? Vindt uw doelgroep dit soort commercials leuk, grappig of juist interessant? Het Ad Likeability model laat zien of de campagne die u voor ogen heeft een succes zal zijn. Om onderbouwd uw commercial te laten pre-testen of beoordelen, is het goed om dit te doen op de aspecten die leiden tot een hoog effect. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tot wel de helft van het effect van uw campagne bepaald wordt door de 'Ad-Liking'. Het Ad Likeability model zorgt ervoor dat uw campagne scoort op deze aspecten.

Hieronder ziet u het model met de aspecten waarop beoordeeld wordt en mogelijke vraagpunten die geschikt zijn voor de beoordeling van uw campagne:

Afbeelding 1: Het Ad Likeability model. Bekijk hier het model online.

Omdat deze methodiek al bij vele onderzoeken is toegepast, is er inmiddels een benchmark opgebouwd waarmee uw resultaten kunnen worden vergeleken. Aan de hand van de resultaten kunnen we dus voorspellen of een campagne het goed, of juist minder goed zal doen.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van uw campagne de juiste snaar zal raken bij uw doelgroep. Zal de doelgroep de boodscha…

Meer info

Alle branches

Markteffect is expert in meer dan 7 branches. Wat uw onderzoeksvraag ook is, wij kunnen u erbij helpen. Met onze ruime ervaring in verschillende werkvelden kunnen we gepa…

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Communicatieonderzoek: RDW

Behoefteonderzoek: GoodLife Foods

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek:
Copar-Italiano

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant