Byron Sharp methode

Er wordt veel geschreven en gediscussieerd over de Australische hoogleraar marketingwetenschappen Byron Sharp en het belang van het werven van nieuwe klanten. Loyaliteit zou ver te zoeken zijn. Markteffect heeft zich verdiept in de theorie en een visie ontwikkeld in welke context de gedachtegang van Byron Sharp interessant en toepasbaar is. Waar de ene organisatie zweert bij zijn theorie, kan de ander zich er niet of nauwelijks in vinden. Wij helpen organisaties graag door hierover in discussie te gaan en, waar relevant, de Byron Sharp theorie om te zetten naar de praktijk.

Belangrijke marketing KPI’s als naamsbekendheid en imago kunnen, afhankelijk van de productcategorie, op twee manieren gemeten worden. Voor productcategorieën waar beslissingen snel genomen worden, wordt aanbevolen het Byron Sharp principe (FAST) als uitgangspunt te nemen. Voor productcategorieën waar beslissingen langzaam en rationeel worden genomen, hanteren we de traditionele methode (SLOW).

Wij werken met

gedachten

Visie en werkwijze ontwikkeld op basis van de gedachtegang van Byron Sharp

rapportage-3

Belangrijke marketing KPI’s inzichtelijk voor productcategorieën waar beslissingen snel genomen worden

laptop-geld-analytics

Inzicht zodat marketing en communicatie investeringen op de juiste wijze worden ingezet

Waarom de Byron Sharp methode?

De FAST methode van Byron Sharp is gebaseerd op het principe dat consumenten geen emotionele binding met merken hebben en dus hun keuzes niet baseren op merkimago of op andere rationele aspecten. Consumenten laten zich volgens Sharp uitsluitend leiden door situaties waarin zij aan een merk denken (category entry points), merken herkennen aan bepaalde specifieke eigenschappen (distinctive brand assets) en door de fysieke verkrijgbaarheid.

In diverse onderzoeken die Markteffect uitvoert, wordt de theorie van Byron Sharp meegenomen. Er wordt hierbij onderzoek gedaan aan de hand van de drie leidende factoren. De distinctive brand assets zijn de uniek herkenbare eigenschappen van uw product, dienst of merk. In hoeverre is een merk opvallend en speelt dat een rol bij het maken van de keuze.

Bij de category entry points gaat het over zowel de bekendheid (top of mind, spontaan en geholpen) door herkenbare eigenschappen, maar ook over ‘mogelijke oplossingen of producten’ waaraan men denkt wanneer het gaat over een categorie. Door niet alleen naar merken te kijken, proberen we in het hoofd van de consument te kijken en te begrijpen waarom hij of zij bepaalde keuzes maakt.

Als het over fysieke beschikbaarheid gaat, wordt er bijvoorbeeld gekeken naar hoe gemakkelijk het voor de consument was om een product in een bepaalde categorie te kopen en of de aankoop die men gedaan heeft samenhing met de mate waarin het product gemakkelijk beschikbaar was.

Distinctive brand assets
Uniek herkenbare eigenschappen van een product, dienst of merk

 

Category entry points
Situaties waarin men aan een product, dienst of merk zou moeten denken

Fysieke beschikbaarheid
Hoe goed product, dienst of merk verkrijgbaar zijn

De mogelijheden bij Markteffect

Om goed te begrijpen wat een merk uniek maakt, is het uitvoeren van onderzoek met behulp van de Byron Sharp theorie van groot belang, zodat marketing en communicatie investeringen op de juiste wijze worden ingezet. Bij Markteffect zorgen we er door middel van onderzoek voor dat uw euro maximaal rendeert!

Meer informatie over de Byron Sharp theorie is te vinden in onze kennisbank. Of neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over uw vraagstuk in relatie met Byron Sharp.

Kennisbank: Byron Sharp

 

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder uw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellin…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Food & FMCG

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Het betreft zowel snelle en gestan…

Meer info

Byron Sharp theorie

Australisch hoogleraar marketingwetenschappen Byron Sharp heeft een theorie ontwikkeld over het belang van het werven van nieuwe klanten. Deze theorie wordt in de onderzo…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Productconcepttest: 
Kalfire E-one elektrische haard

Prijsonderzoek: Autodrop

Smaaktest: Bavaria 0.0%

KNGF:
Impact van de assistentiehonden

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant