Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is de juiste methodiek wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder een representatieve groep Nederlanders meten? De uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek zijn gebaseerd op harde cijfers en percentages, daarom is het zeer geschikt om ontwikkelingen te monitoren.

Kwantitatief onderzoek is bij Markteffect een veelvoorkomende methoden in haar onderzoeken. Met behulp van ons eigen omvangrijke consumentenpanel en ons eigen B2B panel, hebben we veel mogelijkheden voor een uitgebreid kwantitatief onderzoek. Ook is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om uw eigen database te gebruiken in het onderzoek. Bij Markteffect vinden we het belangrijk dat u op basis van de beste en meest relevante inzichten de juiste keuzes kunt maken, daarom denken we graag mee met uw vraagstuk!

“Dankzij de onderzoeken en samenwerking met Markteffect ontvangen we waardevolle inzichten en resultaten in de klantbeleving op de luchthaven. De rapportages zijn helder in opzet en direct te vergelijken met de 0-metingen. Hierdoor zijn we in staat om aan de juiste knoppen te draaien om onze klantbelofte Always Easy zo goed mogelijk uit te dragen. Ook de persoonlijke benadering wordt zeer gewaardeerd. Kortom, we zijn zeer tevreden over de samenwerking met Markteffect.”
Joyce Luijsterborgh, Marketeer Eindhoven Airport

doelgroep-online

Representatieve uitspraken voor de gehele populatie

rapportage-2

Feitelijke onderbouwing van de resultaten

laptop-analytics-1

Gemakkelijke monitoring van ontwikkelingen

Waarom kwantitatief onderzoek bij Markteffect?

Kwantitatief onderzoek wordt in de basis in 3 stappen uitgevoerd. Zo wordt allereerst in samenspraak met u de vragenlijst opgesteld. Dit is de input voor het veldwerk, waarbij de onderzoekers van Markteffect antwoorden op alle vragen gaan ophalen. Vervolgens worden alle antwoorden geanalyseerd en wordt het in middels een rapportage aan u aangeboden.

1. De vragenlijst

Om kwantitatieve uitspraken te kunnen doen, gebruiken we bij Markteffect een vragenlijst die vooraf samen met u is opgesteld. Dit is vaak een combinatie tussen gesloten en open vragen, waarbij de open vragen zorgen voor extra kwalitatieve inzichten. De vragenlijst wordt altijd vooraf met u afgestemd op basis van een kick-off meeting.

In sommige gevallen is het belangrijk om vooraf een aantal uitgangspunten van de vragenlijst scherper en duidelijker in beeld te krijgen. Om het scherper te krijgen, wordt dan op voorhand nog kwalitatief onderzoek uitgevoerd voor extra inzichten.

2. Het veldwerk

Bij kwantitatief onderzoek worden veelal grote aantallen respondenten ondervraagd. De specialisten van Markteffect verzorgen de werving van de juiste respondenten voor u. Het is ook mogelijk om respondenten uit uw eigen database, zoals klanten of medewerkers, te ondervragen.

De manier waarop we het onderzoek uitvoeren is voornamelijk met online onderzoek, maar het kan ook telefonisch, schriftelijk of face-to-face uitgevoerd worden.

3. De analyses en rapportage 

De data uit het kwantitatieve onderzoek wordt door onze onderzoeksspecialisten met statistische onderzoekssoftware geanalyseerd. Daarna rapporteren wij de resultaten in een overzichtelijk rapport. Daarin is het uitgangspunt uw aanleiding en de uiteindelijke doelstelling van het onderzoek, zodat wij concreet advies kunnen geven.

Kwalitatief onderzoek als onderdeel van kwantitatief onderzoek

Als aanvulling op kwantitatief onderzoek is het mogelijk om in het voor- of natraject kwalitatief onderzoek in te zetten. Vooraf helpt kwalitatief onderzoek bij het verduidelijken van de onderzoeksvraag en het formuleren van de antwoordopties van een vragenlijst. Achteraf helpt kwalitatief onderzoek een verklaring te vinden voor kwantitatieve resultaten of voor het uitdiepen van de verbeterpunten.

Schriftelijke enquêtes digitaliseren

In het veldwerkteam van Markteffect werken gespecialiseerde medewerkers die zich voornamelijk bezighouden met data entry. Data entry houdt in dat papieren enquêtes digitaal worden verwerkt in de onderzoekssoftware. Met behulp van deze software kunnen er goede (statistische) analyses gemaakt worden.

Wanneer er sprake is van grote hoeveelheden enquêtes kan er gebruik gemaakt worden van een speciale scanner die de gegeven antwoorden inleest en automatisch wegschrijft in het databestand.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder uw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellin…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Alle referenties

Bekijk hier al onze klantreferenties, het totaaloverzicht en opgedeeld per branche.

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Prijsonderzoek: Autodrop

PR-onderzoek: Prijsvergelijken.nl

Klanttevredenheidsonderzoek: PostNL

Brand tracker:
De Mandemakers Groep (DMG)

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant