Markteffect

Selectie van onderzoeksbureau

Wij helpen u graag met het maken van de juiste keuze

Het selecteren van een marktonderzoeksbureau is soms een uitgebreid proces. Verschillende offertes zijn soms lastig te vergelijken en er kan onzekerheid bestaan over de kwaliteit van de samenwerking. Daarnaast kan er onduidelijkheid zijn over bijkomende kosten. Markteffect helpt u graag met enkele tips om op een goede manier een onderzoeksbureau te selecteren. 

Briefing

Wij adviseren u om een duidelijke briefing op te stellen waarin de verwachtingen van uw organisatie met betrekking tot de onderzoeksvraag staan beschreven. Daarnaast adviseren wij u om in de briefing een aantal belangrijke inhoudelijke elementen van het onderzoek te beschrijven.

  • Doel van het onderzoek
    Het vermelden van de aanleiding, de informatiebehoefte en de acties die u mogelijkerwijs met behulp van de onderzoeksresultaten wenst uit te voeren.

  • Doelgroep
    Onder welke doelgroep dient het onderzoek te worden uitgevoerd en aan welke eisen dient de doelgroep exact te voldoen?

  • Budget
    Welk budget is beschikbaar om het specifieke onderzoek uit te voeren en wat verwacht u voor dit budget, zoals de rapportagevorm?

  • Planning
    Op welk termijn en in welk tijdsbestek dient het onderzoek te worden uitgevoerd?

Bovenstaande informatie kan door u en uw collega’s in een document worden beschreven en gedeeld worden met het onderzoeksbureau. Het doel van het opstellen van een briefing is dat u als organisatie intern een inventarisatie heeft gemaakt van uw wensen om deze vervolgens op een effectieve wijze met een selecte groep bureaus te delen. Op deze wijze kunnen bureaus uw wensen met betrekking tot het onderzoek beoordelen. Een briefing dient echter wel voldoende ruimte te bieden voor vrijheid. Dat komt de kwaliteit van het uiteindelijke onderzoek immers ten goede.

Selecteren van een bureau 

Wij bepalen altijd vooraf of een onderzoeksvraag bij Markteffect past. Indien dat niet het geval is, kunnen wij de klant niet optimaal bedienen en zullen wij de aanvraag niet honoreren. Wij adviseren u dezelfde afweging te maken. Op die manier zorgt u voor een optimale match tussen uzelf en het onderzoeksbureau. Hieronder vindt u enkele  tips:

  • Zorg voor een gecertificeerd bureau. Kijk of het onderzoeksbureau is aangesloten bij de MOA (Center for Marketing Intelligence & Research) en werkt volgens de richtlijnen van de ESOMAR.

  • Vergelijk offertes eerst op aanpak en daarna pas op prijs. Soms is het namelijk verstandiger om óf iets meer óf juist niets uit te geven in plaats van de tussenweg die u niet het gewenste resultaat oplevert of voor onbetrouwbare resultaten zorgt.

  • Bepaal voor uzelf wat u belangrijk vindt in een samenwerking. Beoordeel daarna of de werkwijze van het bureau past bij uw beeld van een goede samenwerking. Indien dit niet zo is, kunt u beter kiezen voor een bureau dat wel aan deze voorwaarden voldoet. Dit zorgt voor een prettige en effectieve samenwerking. Denk hierbij aan snelle, heldere communicatie en de bereidheid om een stap extra te zetten.

  • Het bureau dat in de offertefase een stap extra voor u zet, zal dat ook tijdens de onderzoeksfase doen.

  • Stem goed af wat voor rapportage u wil ontvangen. Een tabellenrapportage is per definitie goedkoper dan een uitgebreide rapportage, maar zal er uiteindelijk voor zorgen dat u met meer vragen blijft zitten.

  • Let op voor verborgen kosten. Denk hierbij aan reiskosten, kosten voor een terugkoppeling et cetera.  

  • Spreek duidelijk uit wat u verwacht in een samenwerking. Door een positief kritische samenwerking bereik je meer. 

Zelf ervaren of de werkwijze van Markteffect bij u past?

Neem dan contact op voor een kennismaking of informatie over wat Markteffect specifiek voor u kan betekenen. U kunt telefonisch contact opnemen via of een bericht achterlaten via het contactformulier.

 

Edgar de Beule - Consultant

Edgar
de Beule

Consultant
Boj Nefkens - Consultant

Boj
Nefkens

Research Consultant
Welk marktonderzoek heb ik nodig?
Help mij kiezen
Of
Stel Uw Vraag

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Help mij kiezen of Neem vrijblijvend contact op