Behoefteonderzoek

Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die u in de markt wilt gaan zetten. Het helpt u om inzichten te verschaffen, zekerheid te bieden en (mede)financiers te overtuigen van de mogelijkheden en potentie van uw nieuwe product of dienst. Ook geeft behoefteonderzoek concreet inzicht in de best mogelijke manier van positioneren.

Behoefteonderzoek geeft inzicht in:

De kans van slagen van uw product of dienst

De markt waarin u actief bent

Het koop- en beslissingsgedrag van uw doelgroep

De wensen en behoeften van uw doelgroep

Onderzoek op maat

Behoefteonderzoek is een type onderzoek dat nooit volgens een vaste opzet wordt uitgevoerd. Elk concept, elke markt en elke organisatie is namelijk anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden. Een behoefteonderzoek zal dan ook altijd op maat worden aangeboden en Markteffect zal met haar expertise samen met u de juiste opzet en inhoud bepalen.


Meer weten over behoefteonderzoek?

 

Wilt u weten of behoefteonderzoek u verder kan helpen met uw onderzoeksvraag? Of wilt u weten welke methode het best bij u past? Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies!


Davy Zwegers
Research consultant

Inzichten dankzij behoefteonderzoek

Behoefteonderzoek kan inzicht verschaffen op veel verschillende gebieden. Hier vindt u enkele veelvoorkomende onderwerpen:

Concurrentie:

Welke concurrenten komt u tegen op de markt en wat zijn hun sterke en zwakke punten?

-

Mate van interesse:

Is er onder uw doelgroep daadwerkelijk behoefte aan uw product of dienst? Leg uw concept kort uit en peil de interesse en behoefte.

Koop- en beslissingsgedrag:

Hoe ziet het koopgedrag van uw doelgroep eruit? Wie neemt de beslissingen en op basis waarvan?

-

Wensen en behoeften:

Wat zijn de exacte wensen en behoeften van uw doelgroep? Voldoet uw product of dienst hieraan? Welke aanpassingen moeten er gedaan worden?

 

Mediagedrag:

Op welke manier is uw doelgroep het best te bereiken? Wie is de beslisser die u moet aanspreken?

-

Prijs:

Wat is voor uw doelgroep een acceptabele prijs voor uw product? Met een prijsmeter bepalen we de prijsrange voor de hoogste omzet.

Geschikte methodes voor behoefteonderzoek

Online onderzoek

De meest gebruikte methode voor een marktonderzoek naar behoefte is online onderzoek onder consumentenpanels. In deze panels kan uw precieze doelgroep geselecteerd worden.

Telefonisch onderzoek

Voor B2B-onderzoek naar producten of diensten wordt vaak telefonisch onderzoek gebruikt. Onze veldwerkmedewerkers kunnen zo goed inschatten of zij de juiste doelgroep hebben. 

Wat kost behoefteonderzoek?

Wij verzorgen voor u:

Kick-off meeting en afstemming

Maatwerk vragenlijst met alle onderwerpen

Het bevragen van uw doelgroep

Analyse en rapportage inclusief aanbevelingen

cup icon

Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van uw eigen behoefteonderzoek.

Na het invullen van uw wensen ontvangt u direct een prijsindicatie op uw scherm!

Bereken de prijs
  • Vrijblijvend contact met één van onze research consultants
  • Indien gewenst een offerte op maat binnen 24 uur