Expert in marktonderzoek voor de consumentenmarkt (B2C)

Om je te onderscheiden van andere merken, producten of diensten is het essentieel om als organisatie je doelgroep te begrijpen. Echter is iedere consument anders en heeft iedere consument andere wensen en behoeften. Daarom zal de strategie van de ene organisatie afwijken van de strategie van een andere organisatie, terwijl ze allebei ‘de consument’ willen bereiken. Consumentenonderzoek biedt relevant inzicht in wie jouw doelgroep precies is, waar deze zich bevindt en hoe je jouw doelgroep het beste kunt benaderen.

Markteffect is expert in het uitvoeren van consumentenonderzoek. Van grote brand trackers met duizenden respondenten tot kleine flitsonderzoeken om ‘even de thermometer in de markt te stoppen’. Wij weten hoe onderzoek onder consumenten uitgevoerd dient te worden. Met een focus op een sterke relatie en het leveren van concreet resultaat gaan we graag met jou, de klant, in gesprek over de juiste oplossing voor je onderzoeksvraag.

Wij werken met

Marktonderzoek voor de consumentenmarkt

Bij consumentenonderzoek is het van essentieel belang dat de onderzoeksdoelgroep (steekproef) een juiste afspiegeling is van je doelgroep. Het gaat namelijk om relevante inzichten onder de doelgroep die voor jou van belang zijn, niet om inzichten onder een willekeurige groep consumenten. Wij zorgen ervoor dat de juiste doelgroepen en segmenten geselecteerd worden voor jouw onderzoek, zodat we kunnen spreken van betrouwbare en representatieve resultaten.

Consumentenonderzoek biedt inzicht in hoe je doelgroep kijkt naar je merk of product. Of het nu gaat over een product dat voor alle Nederlanders relevant is, of slechts voor een zeer specifiek afgebakende doelgroep. Met behulp van ons consumentenpanel kunnen op voorhand selecties gemaakt worden en kunnen meestal ook de meest complexe doelgroepen onderzocht worden. Omdat alle benodigde faciliteiten in eigen huis voorhanden zijn, kan elke onderzoeksvraag snel worden ondersteund.

pijlen-svg-2

We kennen de markt, de doelgroepen en het speelveld

doelgroep-3

We beschikken over een eigen consumentenpanel

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

Een aantal van onze consumentenonderzoeken

Naamsbekendheid- & Imago-onderzoeken:

Om inzicht te krijgen in de bekendheid van jouw merk of product, en de manier waarop de doelgroep naar je product kijkt, voeren we voor diverse aanbieders in deze markt naamsbekendheids- en imago-onderzoeken uit. Door deze onderzoeken kom je erachter hoe je presteert ten opzichte van je concurrenten en krijg je tevens inzicht in je concurrentiepositie. Meer weten over een naamsbekendheid- of imago-onderzoek?

NaamsbekendheidonderzoekImago-onderzoek

Campagne onderzoeken:

Om inzicht te krijgen in de effecten van een (above the line) marketing campagne, kun je een campagne effectmeting uit laten voeren. Met behulp van onze meetmethodieken maken wij het bereik en de effectiviteit van je campagne inzichtelijk en adviseren je bovendien over de inzet van media bij toekomstige campagnes. Een mooie tv- of radiospot is natuurlijk leuk, maar niet als deze niet op de juiste manier uitgeserveerd wordt en niet de juiste doelgroepen bereikt. Meer informatie over campagne effectmetingen?

Campagne effectmeting

Behoefte- & Doelgroeponderzoek:

Sta je op het punt om een nieuw product te ontwikkelen of in de markt te zetten? Wil je toetsen of een bestaand product aan de wensen en behoeften van jouw doelgroep voldoet, of wil je juist weten wíe de doelgroep is en hoe deze het best bereikbaar is? Dan kunnen wij je helpen door middel van een behoefte- & doelgroeponderzoek, dat zowel voor B2B als B2C kan worden uitgevoerd. Meer weten over een behoefte- of doelgroeponderzoek?

Behoefteonderzoek Doelgroeponderzoek

Positioneringsonderzoek:

Een positioneringsonderzoek is een gedetailleerdere variant van het naamsbekendheid- & imago onderzoek. Er wordt namelijk dieper ingegaan op de concurrentie. Het positioneringsonderzoek geeft je handvatten om jouw positie in deze markt (beter) te kunnen claimen. Hoe scoor je bijvoorbeeld op de belangrijkste KPI’s ten opzichte van je belangrijkste concurrenten? Meer informatie over het positioneringsonderzoek?

Positioneringsonderzoek

Content- & PR onderzoek:

Heb je de ambitie om het nieuws te halen of om content te creëren om je positie als thougt leader te versterken? Dan is het prettig als je artikelen en content kunt ontwikkelen op basis van feiten. Feiten die rechtstreeks van je doelgroep of van ‘de Nederlander’ afkomen, maar wel gebaseerd zijn op representativiteit en betrouwbaarheid.

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen je eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Productconcepttest: 
Kalfire E-one elektrische haard

Behoefteonderzoek:
BeefyGreen

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek:
Copar-Italiano

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant

Consumentenonderzoek (B2C): Bereken de prijs voor jouw onderzoek.