Inzicht in de naamsbekendheid onder jouw (potentiële) doelgroep via onderzoek?

In een concurrerende markt is het essentieel om te weten hoe zichtbaar en herkenbaar jouw merk is én hoe het wordt ervaren door jouw doelgroep. Met behulp van een naamsbekendheidonderzoek worden belangrijkse marketing doelstellingen in kaart gebracht, namelijk jouw huidige naamsbekendheid, ten opzichte van jouw concurrenten. Bekijk hier de veelgestelde vragen over het naamsbekendheidonderzoek.

Als jouw doelgroep aan jouw productcategorie denkt, associëren ze dan ook jouw merk ermee? En hoe wordt jouw merk daadwerkelijk ervaren? Want alleen bekendheid betekent nog niet dat jouw producten of diensten worden afgenomen. Met een naamsbekendheidonderzoek krijg je helder inzicht in zowel de herkenning als de perceptie die je doelgroep van jouw merk heeft.

“Het naamsbekendheidonderzoek heeft ons belangrijke inzichten gegeven hoe wij verder kunnen gaan met het promotie- en mediabeleid voor ons dropmerk Italiano. Door de uitkomsten kunnen wij onze marketinginspanningen nog beter finetunen en de mediamiddelen nog efficiënter inzetten. Wij hebben de samenwerking met Markteffect als prettig en kundig ervaren; er werd snel geschakeld, professionele begeleiding van A tot Z en dit alles met een persoonlijke touch!”
Mandy Rosheuvel, Senior Brand Manager Copar

rapportage-1

Inzicht in de verschillende niveaus van naamsbekendheid

vragenlijst-8

De mogelijkheid om bron van bekendheid te achterhalen

vragenlijst-4

Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

Hoe wordt een naamsbekendheidonderzoek uitgevoerd?

De naam van het onderzoek spreekt voor zich, er wordt onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Om de doelgroep en de potentiële klanten optimaal te ondervragen, leveren wij maatwerk. De meest voorkomende methoden hiervoor zijn online onderzoek, telefonisch onderzoek en doelgroeppanels. Afhankelijk van de organisatie en het product of dienst kunnen we jou adviseren om kwantitatief onderzoek of kwalitatief onderzoek te verrichten voor de scherpste inzichten.

Middels het naamsbekendheidonderzoek worden verschillende niveaus van naamsbekendheid in beeld gebracht. Zo wordt er gekeken naar de top of mind bekendheid, spontane bekendheid, geholpen bekendheid en inhoudelijke bekendheid.

Verder worden de identiteit en het gewenste imago van jouw bedrijf als uitgangspunt genomen. ''Wie zijn we en hoe willen we gezien worden?'' Het gewenste imago kan bestaan uit typeringen waarin de organisatie wil uitblinken. Een organisatie die zich wil profileren als innovatief kan hiermee toetsen in hoeverre de doelgroep dit herkent. Op deze manier kom je te weten in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een naamsbekendheidonderzoek:

Top of mind

Inzicht in de Top of Mind naamsbekendheid van jouw merk

Spontaan

Inzicht in de spontane naamsbekendheid van jouw merk

Geholpen

Inzicht in de geholpen naamsbekendheid van jouw merk

Sentiment

Inzicht in het sentiment en de spontane associaties rondom jouw merk

Hoe maakt Markeffect het naamsbekendheidonderzoek uniek? 

Wij bieden de mogelijkheid om extra diepgang aan het onderzoek toe te voegen. Naast de verschillende niveaus van bekendheid is het nuttig om te weten wat de bron van deze bekendheid is. De bron van de bekendheid geeft jouw organisatie inzicht in hoe deze bekendheid tot stand is gekomen. Dit kan je helpen met het effectiever inzetten van jouw marketing- en communicatiemiddelen (die we ook kunnen tonen in de vragenlijst). Ook wordt de overweging in kaart gebracht. Daarmee krijg je inzicht in welk deel van het koopproces winst te behalen is.

Verder is de conversieratio een belangrijke graadmeter voor het succes van een organisatie. Wij brengen met een geijkte methode in kaart welk percentage van de doelgroep jouw producten of diensten kent en overweegt, en welk percentage een voorkeur voor jouw producten of diensten heeft. Jouw doelgroep komt namelijk niet alleen met de communicatie van jouw organisatie in aanraking, maar ook met die van jouw concurrenten. Door inzicht te verkrijgen in de belangrijkste graadmeters, kan je een strategie bepalen die leidt tot een hoger conversieratio. We helpen je hier graag bij!

Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we veel markten door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een naamsbekendheidonderzoek op?

Door inzicht te verkrijgen in de verschillende lagen van de bekendheid van jouw organisatie, krijg je een goed beeld van de kansen die nog voor je liggen om de naamsbekendheid van jouw organisatie te vergroten. Een goed product is tegenwoordig niet meer voldoende vanwege de grote concurrentie. Concreet krijg je ook inzicht in jouw concurrentiepositie in de markt.

Daarnaast ontvang je een uitgebreide onderzoeksrapportage en tijdens de terugkoppeling denken we graag mee over hoe de kansen het beste te benutten zijn. Wij vinden het belangrijk ervoor te zorgen dat jij beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Bekijk hier wat Markteffect nog meer voor je kan betekenen:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe jouw doelgroep écht over je denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is jouw doelgroep en wat zijn de drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op we…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Food & FMCG

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Zowel snelle en gestandaardiseerde…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer je representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Voorbeelden van naamsbekendheidonderzoeken

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor naamsbekendheidonderzoek voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Naamsbekendheid- en imago-onderzoek: 
Fraudehelpdesk

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Naamsbekendheid-, imago- & klanttevredenheidonderzoek: Ster publieke omroep

Naamsbekendheidonderzoek voor Holla Advocaten

Veelgestelde vragen

Hoe wordt een naamsbekendheidonderzoek uitgevoerd?

De naam van het onderzoek spreekt voor zich, er wordt onderzoek gedaan naar de bekendheid van je bedrijf. Onze methode voor het onderzoek is sterk afhankelijk van jouw doelgroep en jouw specifieke vragen. Wanneer het om consumentenonderzoek gaat wordt er vaak gekozen voor online onderzoek of wordt er gebruik gemaakt van het eigen onderzoekspanel. Als het om B2B-onderzoek gaat dan wordt er vaak voor telefonisch onderzoek of het eigen doelgroeppanel gekozen.

Wat levert een naamsbekendheidonderzoek op?

Door inzicht te verkrijgen in de verschillende lagen van de bekendheid van jouw organisatie, krijg je een goed beeld van de kansen die nog voor je liggen om de naamsbekendheid van jouw organisatie te vergroten. Een goed product is tegenwoordig niet meer voldoende vanwege de grote concurrentie.

Je ontvangt een uitgebreide onderzoeksrapportage en tijdens de terugkoppeling denken we graag mee over hoe de kansen het beste te benutten zijn. Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Hoe weet ik welk onderzoek bij mij past?

Marktonderzoek is een breed vakgebied en het is makkelijk verdwaald te raken tussen alle vormen van onderzoeken en jargon. Waar je moet starten is afhankelijk van in hoeverre je weet wat jouw onderzoeksvraag is, en wat het doel van het onderzoek zal zijn.

Wat bij jouw wensen past kun je op verschillende manier benaderen. Op onze branche pagina's vindt je relevante, veelvoorkomende onderzoeken voor jouw sector. Je kunt ook rechtstreeks naar ons aanbod van type onderzoeken; hier leer je meer over welke vragen een onderzoek kan beantwoorden en of dit ook voor jouw organisatie waardevol kan zijn.

Tot slot, mocht je advies nodig hebben dan staan onze experts voor je klaar. Met onze ruime ervaring in onderzoek in meer dan 14 branches kunnen wij je helpen een passend onderzoek te vinden. Via deze pagina komt u in contact met ons.

Neem ook een kijkje bij onze kennisbank om meer te leren over veelvoorkomende marktonderzoek begrippen.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een strategisch marktonderzoeksbureau dat als one-stop-shop dient voor haar opdrachtgevers. Vanuit onze kantoren in het centrum van Eindhoven en aan de Herengracht in Amsterdam werkt ons team van ruim 120 professionals dagelijks aan het achterhalen van de meest relevante data en inzichten voor een breed scala aan opdrachtgevers.

Wij zijn onderdeel van The Relevance Group. The Relevance Group bestaat uit meerdere internationale bureaus met elk eigen specialisaties op het gebied van marktonderzoek, data science, marketing technology en AI.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Stefanie <span>Pooyé</span>

Stefanie Pooyé

Client Consultant

Wat kost een: Naamsbekendheidonderzoek