Inzicht in de naamsbekendheid onder uw doelgroep meten?

Met behulp van een naamsbekendheidonderzoek wordt één van de belangrijkste marketing doelstellingen in kaart gebracht, namelijk uw huidige naamsbekendheid en die van uw concurrenten. Als uw doelgroep aan uw productcategorie denkt, denken ze dan ook aan uw merk? Zit uw bekendheid top of mind of moet de doelgroep erbij geholpen worden? Via het naamsbekendheidsonderzoek kunt u deze bekendheid meten en in kaart brengen. Bekijk hier de veelgestelde vragen over het naamsbekendheidonderzoek.

Naamsbekendheidsonderzoek voor optimalisaties in het beslissingsproces van de klant

Markteffect voert naamsbekendheid onderzoeken uit voor organisaties waarbij de naamsbekendheid een belangrijke rol speelt in het beslissingsproces van de doelgroep. Dit wordt gedaan voor zowel consumentenorganisaties als bedrijven die business-to-business opereren. Een hoge naamsbekendheid onder uw doelgroep zorgt er namelijk voor dat potentiële klanten uw organisatie en uw producten of diensten kunnen overwegen. Uw product kan veel beter zijn dan het product van de concurrentie of uw dienstverlening veel passender, maar uw doelgroep moet dan wel weten van het bestaan.

“Het naamsbekendheid- en imago-onderzoek heeft ons belangrijke inzichten gegeven hoe wij verder kunnen gaan met het promotie- en mediabeleid voor ons dropmerk Italiano. Door de uitkomsten kunnen wij onze marketinginspanningen nog beter finetunen en de mediamiddelen nog efficiënter inzetten. Wij hebben de samenwerking met Markteffect als prettig en kundig ervaren; er werd snel geschakeld, professionele begeleiding van A tot Z en dit alles met een persoonlijke touch!”
Mandy Rosheuvel, Senior Brand Manager Copar

rapportage-1

Inzicht in de verschillende niveaus van naamsbekendheid

vragenlijst-8

De mogelijkheid om bron van bekendheid te achterhalen

vragenlijst-4

Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

Hoe wordt een naamsbekendheidonderzoek uitgevoerd?

De naam van het onderzoek spreekt voor zich, er wordt onderzoek gedaan naar de bekendheid van uw bedrijf. De methode die Markteffect gebruikt voor het onderzoek is afhankelijk van uw doelgroep en uw specifieke vragen. Wanneer het om consumentenonderzoek gaat wordt er vaak gekozen voor online onderzoek of wordt er gebruik gemaakt van het eigen onderzoekspanel. Als het om B2B-onderzoek gaat dan wordt er bijvoorbeeld voor telefonisch onderzoek of het eigen doelgroeppanel gekozen.

Middels het naamsbekendheid onderzoek worden verschillende niveaus van naamsbekendheid in beeld gebracht. Zo wordt er gekeken naar de top of mind bekendheid, spontane bekendheid, geholpen bekendheid en inhoudelijke bekendheid.

Markteffect beschikt over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen aan naamsbekendheidsonderzoeken voor dezelfde opdrachtgever. Zo blijven uw onderzoeksresultaten relevant en zuiver.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een naamsbekendheidonderzoek:

Top of mind

Inzicht in de Top of Mind naamsbekendheid van uw merk

Spontaan

Inzicht in de spontane naamsbekendheid van uw merk

Geholpen

Inzicht in de geholpen naamsbekendheid van uw merk

Sentiment

Inzicht in het sentiment en de spontane associaties rondom uw merk

Hoe maakt Markeffect het naamsbekendheidonderzoek uniek? 

Bij Markteffect bieden we de mogelijkheid om extra diepgang aan het onderzoek toe te voegen. Naast de verschillende niveaus van bekendheid is het nuttig om te weten wat de bron van deze bekendheid is. De bron van de bekendheid geeft uw organisatie inzicht in hoe deze bekendheid tot stand is gekomen. Dit kan u helpen met het effectiever inzetten van uw marketing- en communicatiemiddelen (die we ook kunnen tonen in de vragenlijst). Ook wordt de overweging in kaart gebracht. Daarmee krijgt u inzicht in welk deel van het koopproces winst te behalen is.

Als u de bekendheid wil meten in relatie tot een campagne die u uitvoert, denk dan ook aan een campagne effectmeting. Wij willen er in ieder geval alles aan doen om er voor te zorgen dat het rapport actionable is en dat u concreet met de resultaten aan de slag kunt. Indien gewenst, helpen we u met de implementatie en interpretatie door middel van een Next Step Session workshop.

Wat levert een naamsbekendheidonderzoek op?

Door inzicht te verkrijgen in de verschillende lagen van de bekendheid van uw organisatie, krijgt u een goed beeld van de kansen die nog voor u liggen om de naamsbekendheid van uw organisatie te vergroten. Een goed product is tegenwoordig niet meer voldoende vanwege de grote concurrentie. Concreet krijgt u inzicht in uw concurrentiepositie in de markt.

U ontvangt een uitgebreide onderzoeksrapportage en tijdens de terugkoppeling denken we graag mee over hoe de kansen het beste te benutten zijn. Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Food & FMCG

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Het betreft zowel snelle en gestan…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Voorbeelden van naamsbekendheidsonderzoeken

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor naamsbekendheidsonderzoeken voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagtsukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Naamsbekendheid- en imago-onderzoek: 
Fraudehelpdesk

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Naamsbekendheid-, imago- & klanttevredenheidonderzoek: Ster publieke omroep

Naamsbekendheidonderzoek voor Holla Advocaten

Veelgestelde vragen

Hoe wordt een naamsbekendheidonderzoek uitgevoerd?

De naam van het onderzoek spreekt voor zich, er wordt onderzoek gedaan naar de bekendheid van uw bedrijf. De methode die Markteffect gebruikt voor het onderzoek is sterk afhankelijk van uw doelgroep en uw specifieke vragen. Wanneer het om consumentenonderzoek gaat wordt er vaak gekozen voor online onderzoek of wordt er gebruik gemaakt van het eigen onderzoekspanel. Als het om B2B-onderzoek gaat dan wordt er vaak voor telefonisch onderzoek of het eigen doelgroeppanel gekozen.

Wat levert een naamsbekendheidonderzoek op?

Door inzicht te verkrijgen in de verschillende lagen van de bekendheid van uw organisatie, krijgt u een goed beeld van de kansen die nog voor u liggen om de naamsbekendheid van uw organisatie te vergroten. Een goed product is tegenwoordig niet meer voldoende vanwege de grote concurrentie.

U ontvangt een uitgebreide onderzoeksrapportage en tijdens de terugkoppeling denken we graag mee over hoe de kansen het beste te benutten zijn. Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Hoe weet ik welk onderzoek bij mij past?

Marktonderzoek is een breed vakgebied en het is makkelijk verdwaald te raken tussen alle vormen van onderzoeken en jargon. Waar u moet starten is afhankelijk van in hoeverre u weet wat uw onderzoeksvraag is, en wat het doel van het onderzoek zal zijn.

Wat bij uw wensen past kunt u op verschillende manier benaderen. Op onze branche pagina's vindt u relevante, veelvoorkomende onderzoeken voor uw sector. U kunt ook rechtstreeks naar ons aanbod van type onderzoeken; hier leert u meer over welke vragen een onderzoek kan beantwoorden en of dit ook voor uw organisatie waardevol kan zijn.

Tot slot, mocht u advies nodig hebben dan staan onze experts voor u klaar. Met onze ruime ervaring in onderzoek in meer dan 14 branches kunnen wij u helpen een passend onderzoek te vinden. Via deze pagina komt u in contact met ons.

Neem ook een kijkje bij onze kennisbank om meer te leren over veelvoorkomende marktonderzoek begrippen.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant

Wat kost een: Naamsbekendheidonderzoek