Expert in marktonderzoek in de retail branche

De retail is onderhevig aan vele veranderingen. Het begrijpen van consumentengedrag is essentieel om te kunnen regeren. De transitie naar online winkelen, het middensegment dat het moeilijk heeft, de opkomende marketplaces en consumenten die hun producten zelf in China bestellen, hebben veel invloed op de retailbranche.

Wij helpen organisaties bij het inzichtelijk maken en begrijpen van consumentengedrag en zijn expert in het uitvoeren van onderzoek in de retail. Met als focus het behalen van een tastbaar resultaat en een duurzame relatie opbouwen met jou, de klant, om uiteindelijk tot relevante inzichten te komen.
Want hoe ziet de customer journey eruit van consumenten die op zoek gaan naar een plek waar ze jouw product kunnen kopen? Ben je een retailer en ben je benieuwd waarom consumenten niet voor jou, maar voor een concurrent kiezen? Of ben je juist benieuwd naar jouw positionering (naamsbekendheid, imago & concurrentiepositie) of naar wie nu eigenlijk je meest interessante doelgroepen & segmenten zijn?

We helpen je graag op weg en gaan we graag met je in gesprek over de juiste oplossing voor jouw onderzoeksvraag.

Wij werken met

Marktonderzoek voor de retail branche

Om onderzoek te doen in de retail, is het allereerst belangrijk dat er dezelfde taal gesproken wordt en daarbij de meest recente ontwikkelingen bekend zijn bij de onderzoekers. Daarom hebben we voor retail ons vaste kernteam dat de onderzoeken in deze branche uitvoert. De kennis die zij in het ene onderzoek opdoen, nemen zij mee naar andere onderzoeken. Daarbij is het ook belangrijk dat er een goede informatie uitwisseling is tussen de markt en marktonderzoeksbureau. Het komt daarom geregeld voor dat er consultaties worden gedaan in de markt om te peilen of de vragenlijst of het interviewscript de juiste snaar raken. Op deze manier kunnen we borgen dat de kwaliteit aan de voorkant zorgt voor de gewenste kwaliteit aan de achterkant.

In de retail worden zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeken uitgevoerd. Kwalitatieve onderzoeken hebben in dit geval als doel om drivers & barriers van consumenten te achterhalen. Wáárom maken zij bepaalde keuzes en wat vinden ze nu echt belangrijk? Ook kan het hierbij gaan om mystery shopping, waarbij onze onderzoekers winkels bezoeken en opdrachten uitvoeren om te achterhalen of de kwaliteit en service op het juiste niveau is. In kwantitatief onderzoek wordt juist de bevestiging gezocht en is het doel om representatieve uitspraken te doen over de gehele populatie.

pijlen-svg-2

We kennen de markt, de doelgroepen en het speelveld

markt

Onderzoeksteam van specialisten in retail

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

Een aantal van onze retail onderzoeken

Customer journey onderzoek:

Hoe ziet de customer journey er uit van de producten in jouw productcategorie? Hoe oriënteren klanten zich en welke bronnen gebruiken ze daarbij? Wat zijn de belangrijkste touchpoints in het oriëntatieproces en wat zijn (doorslaggevende) factoren bij het maken van een keuze? En wat zijn de belangrijkste drivers & barriers? Dit soort vragen stellen wij bij het uitvoeren van een customer journey onderzoek, waarmee we nauwkeurig de weg in kaart brengen die een (potentiële) klant aflegt wanneer hij zich oriënteert op de producten in jouw categorie. Meer weten over het customer journey onderzoek?

Customer journey onderzoek

Naamsbekendheid- & Imago-onderzoek:

Om inzicht te krijgen in de bekendheid van jouw merk of product, en de manier waarop de doelgroep naar je product kijkt, voeren we voor diverse aanbieders in deze markt naamsbekendheids- en imago-onderzoeken uit. Door deze onderzoeken kom je erachter hoe je presteert ten opzichte van je concurrenten en krijg je tevens inzicht in je concurrentiepositie. Meer weten over een naamsbekendheid- of imago-onderzoek?

Naamsbekendheidonderzoek Imago-onderzoek

Campagne effectmeting:

Om inzicht te krijgen in de effecten van een (above the line) marketing campagne, kun je een campagne effectmeting uit laten voeren. Met behulp van onze meetmethodieken maken wij het bereik en de effectiviteit van je campagne inzichtelijk en adviseren je bovendien over de inzet van media bij toekomstige campagnes. Een mooie tv- of radiospot is natuurlijk leuk, maar niet als deze niet op de juiste manier uitgeserveerd wordt en niet de juiste doelgroepen bereikt. Meer informatie over campagne effectmetingen?

Campagne effectmeting

Behoefte- & Doelgroeponderzoek:

Staat je op het punt om een nieuw product te ontwikkelen of in de markt te zetten? Wil je toetsen of een bestaand product aan de wensen en behoeften van jouw doelgroep voldoet, of wil je juist weten wíe de doelgroep is en hoe deze het best bereikbaar is? Dan kunnen wij je helpen door middel van een behoefte- & doelgroeponderzoek, dat zowel voor B2B als B2C kan worden uitgevoerd. Meer weten over een behoefte- of doelgroeponderzoek?

Behoefteonderzoek Doelgroeponderzoek

Positioneringsonderzoek:

Een positioneringsonderzoek is een gedetailleerdere variant van het naamsbekendheid- & imago onderzoek. Er wordt namelijk dieper ingegaan op de concurrentie. Het positioneringsonderzoek geeft je handvatten om jouw positie in deze markt (beter) te kunnen claimen. Hoe scoor je bijvoorbeeld op de belangrijkste KPI’s ten opzichte van je belangrijkste concurrenten? Meer informatie over het positioneringsonderzoek?

Positioneringsonderzoek

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen je eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Klanttevredenheidsonderzoek: Nettorama

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek:
Copar-Italiano

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant

Retail: Bereken de prijs voor jouw onderzoek.