Story mapping

Story mapping is een methode waarbij kwalitatief en kwantitatief onderzoek gecombineerd wordt om meer diepgang te krijgen. In sommige situaties is het namelijk prettig om verdieping te krijgen op uw kwantitatieve resultaten. Bijvoorbeeld als het gaat over de customer journey: de weg die een consument aflegt voordat hij of zij uw product in het winkelmandje plaatst.

Voor het in kaart brengen van deze touchpoints zijn er meerdere methodieken, de ene keer wordt gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek in de vorm van diepte interviews, groepsdiscussies of een online community. Bij story mapping worden kwalitatief en kwantitatief onderzoek met elkaar gecombineerd.

Wij werken met

doelgroep-online

Kwalitatief onderzoek in een online vragenlijst

gesprek

Zeer uitgebreide en pure verhalen

professional-2

Onbevooroordeelde en gedetailleerde verhalen

Waarom story mapping bij Markteffect?

Deze methodiek is door Markteffect ontwikkeld en door de jaren door de opgedane ervaring steeds verbeterd. Door de consument zelf aan het woord te laten, komen we nog beter tot de kern van waar het echt om gaat, namelijk welke emoties, gevoelens of ervaringen de consument rondom de oriëntatie of daadwerkelijke aanschaf van een product of categorie heeft ervaren.

In het geval van story mapping wordt de respondent aan het begin van een online vragenlijst gevraagd om te vertellen hoe een betreffende aankoop in uw categorie tot stand is gekomen. Meestal ligt de focus op de laatste aankoop die de consument heeft gedaan. De respondent wordt gevraagd om het verhaal zo uitgebreid mogelijk, in de verhalende vorm, te vertellen, zodat de onderzoeksspecialist er samen met u de belangrijkste touchpoints en inzichten uit kan halen. Door de respondent op deze manier en juist aan het begin van een vragenlijst zijn of haar verhaal te laten delen, kunnen zij uitgebreid en onbevooroordeeld hun bevindingen delen.

De kracht van deze methodiek zit in het feit dat consumenten het gevoel krijgen iets te mogen delen wat voor henzelf echt belangrijk is en ze daarmee het gevoel krijgen, gehoord te worden. De verhalen helpen beter te begrijpen welke onderdelen bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen binnen het oriëntatie- en aankoopproces.

Verdieping op uw onderzoek

Alle verhalen worden door de onderzoeksspecialisten geanalyseerd. Het is vaak een toevoeging en verdieping op een kwantitatief onderzoek, waardoor de daaruit volgende resultaten beter verklaard kunnen worden. Het biedt u, naast antwoord op de gewenste onderzoeksvragen, bovendien inzicht in de pure emoties en gevoelens die in uw categorie een belangrijke rol spelen.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Diepte interviews

Diepte interviews zijn een vorm van kwalitatief interviews. Voor het blootleggen van diepgaande motieven van klanten, medewerkers of consumenten leent kwalitatief onderzo…

Meer info

Groepsdiscussies

Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Met een goede discussieleider zorgt de discussie tussen de deelnemers voor diepgaande kwalitatieve i…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Online Community: Vitesse

Deskresearch, Kwalitatief- & Kwantitatief onderzoek:
Van Hall Larenstein

Sturen op basis van marktonderzoek:
MarkteffectSwiss Sense

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant