Waarom story mapping bij Markteffect?
Onze methodiek heeft zich door de jaren heen door opgedane ervaring steeds verbeterd. Door de consument zelf aan het woord te laten, komen we nog beter tot de kern van waar het echt om gaat, namelijk welke emoties, gevoelens of ervaringen de consument rondom de oriëntatie of daadwerkelijke aanschaf van een product of categorie heeft ervaren.
In het geval van story mapping wordt de respondent aan het begin van een online vragenlijst gevraagd om te vertellen hoe een betreffende aankoop in jouw categorie tot stand is gekomen. Meestal ligt de focus op de laatste aankoop die de consument heeft gedaan. De respondent wordt gevraagd om het verhaal zo uitgebreid mogelijk, in de verhalende vorm, te vertellen, zodat de onderzoeksspecialist er samen met jou de belangrijkste touchpoints en inzichten uit kan halen. Door de respondent op deze manier en juist aan het begin van een vragenlijst zijn of haar verhaal te laten delen, kunnen zij uitgebreid en onbevooroordeeld hun bevindingen delen.
De kracht van deze methodiek zit in het feit dat consumenten het gevoel krijgen iets te mogen delen wat voor henzelf echt belangrijk is en ze daarmee het gevoel krijgen, gehoord te worden. De verhalen helpen beter te begrijpen welke onderdelen bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen binnen het oriëntatie- en aankoopproces.
Verdieping op jouw onderzoek
Alle verhalen worden door onze onderzoeksspecialisten geanalyseerd. Het is vaak een toevoeging en verdieping op een kwantitatief onderzoek, waardoor de daaruit volgende resultaten beter verklaard kunnen worden. Het biedt je, naast antwoord op de gewenste onderzoeksvragen, bovendien inzicht in de pure emoties en gevoelens die in jouw categorie een belangrijke rol spelen.