Een efficiënte peilstok in uw organisatie via het MTO Basis op Orde onderzoek

In een arbeidsmarkt waar het nog steeds lastig kan zijn om medewerkers binnen boord te houden en de loyaliteit te vergroten is het ook dit jaar weer essentieel om de hartslag van je team en organisatie te meten en te begrijpen. Voor veel organisaties is dit een jaarlijks terugkomend medewerkerstevredenheidsonderzoek, waarbij ieder jaar vergelijkbare vraagstukken uitgevraagd worden. Voor die organisaties hebben wij het antwoord om dit zo efficiënt en kostenbesparend als mogelijk in te zetten, namelijk het MTO Basis op Orde onderzoek.

Strategisch onderzoek met een snelle doorlooptijd

In het Basis op Orde onderzoek staat efficiëntie en compactheid voorop, waarbij we organisaties ontzorgen op het gebied van onderzoek. Op basis van de vele medewerkerstevredenheidsonderzoeken die we als organisatie hebben uitgevoerd hebben we een gestandaardiseerde aanpak ontworpen zodat organisaties snel en eenvoudig over een cijfermatige meting van de tevredenheid en loyaliteit van de medewerkers kunnen beschikken.

Luisteren naar medewerkers en het blijven verbeteren van de werkomstandigheden is erg belangrijk. In een tijd waar switchen van werkgever makkelijk kan zijn, zijn termen als medewerker tevredenheid en loyaliteit belangrijke KPI’s voor een organisatie. Het inzichtelijk maken én het onafhankelijke luisterende oor zijn voor de medewerker zijn, is wat Markteffect voor u kan betekenen. Wij maken dit niet alleen inzichtelijk voor uw eigen organisatie, maar trekken ook het vergelijk op basis van een nationale benchmark.

Hoe wordt het Basis op Orde onderzoek uitgevoerd?

Om de kosten en de doorlooptijd zo optimaal mogelijk te houden, maken we voor dit onderzoek gebruik van vooraf opgestelde vragenlijsten die we uitzetten onder uw medewerkers. Omdat we als externe partij de vragenlijsten uitzetten, kunnen we de doelgroep anonieme veiligheid waarborgen en zorgen wij ervoor dat de response zo hoog als mogelijk en zo transparant als mogelijk is. Omdat het onderzoek gestandaardiseerd is, kunt u op een laagdrempelige manier en tegen een lage investering meten waar de positieve punten en waar benodigde verbeterpunten zitten.

De meest voorkomende onderzoeksmethode is online onderzoek. De onderzoeksresultaten kunnen op die manier ook direct in een online dashboard worden getoond. In overleg wordt bepaald welke aspecten u ondervraagt wilt hebben. Dit is namelijk afhankelijke van uw doelstellingen voor het onderzoek.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een Basis op Orde Onderzoek

medewerkers-communicatie

Hoe tevreden zijn uw medewerkers over u als werkgever?

medewerkers-betrokkenheid

Hoe betrokken zijn uw medewerkers bij uw organisatie?

medewerkers-loyaal

Hoe loyaal zijn uw medewerkers aan u als werkgever?

benchmark-bedrijven

Hoe scoort u als werkgever t.o.v. andere werkgevers in ons nationale benchmark?

Hoe maakt Markteffect dit onderzoek uniek?

Door het feit dat we dit onderzoek gestandaardiseerd hebben, doordat we zelf veel ervaring hebben met het verkrijgen van hoge response én omdat we als extern bureau de privacy van de medewerkers kunnen waarborgen kunnen we garanderen dat u de juiste resultaten te zien krijgt in het dashboard dat we u kant en klaar aanleveren. Daarnaast denken we graag met u mee hoe de cijfers geïnterpreteerd worden.

Bovendien biedt Markteffect de beschikking over een uitgebreide benchmark, met daarin de gegevens van een omvangrijk Nederlands onderzoek over medewerkerstevredenheid. Zo kunt u uw scores benchmarken ten opzichte van vergelijkbare organisaties en uw cijfers in perspectief plaatsen.

Wat levert het Basis op orde onderzoek op?

Door dit onderzoek krijgt u inzicht in de huidige positie van u als werkgever van de medewerkers. Zo krijgt u inzichtelijk waar u goed of juist minder scoort als werkgever. Na afloop van het onderzoek, lopen we samen met u door de uitkomsten van het onderzoek heen. Vervolgens ontvangt u de rapportage en een eigen dashboard met de gegevens, zodat u hier zelf mee aan de slag kan.

Hoe maakt Markteffect onderscheid met het Basis op Orde onderzoek?

Bij Markteffect hebben zijn we specialist op het gebied van de uitvoering van tevredenheidsonderzoeken voor verschillende typen organisaties. Van Middelgrote organisaties tot internationale partijen en van Zorg instellingen tot en met kleinere accountantskantoren.  Zo werken we momenteel al actief met organisaties als CKE, Burg Group, Nooteboom Textiel en bijvoorbeeld ASML. 

Veelgestelde vragen

Wat is een Basis op Orde onderzoek?

Het Basis op Orde onderzoek is een geautomatiseerde variant van het medewerkerstevredenheidsnonderzoek (MTO). Op basis van onze ervaring met MTO's hebben we de belangrijkste elementen al voorbereid waardoor we een snellere doorlooptijd kunnen garanderen waardoor de kosten gedrukt worden endus laag blijven.

Wat is het verschil tussen een Basis op Orde onderzoek en een MTO?

Een traditioneel medewerkerstevredenheidsonderzoek start met een blanco opzet, waarin we een vragenlijst gaan opstellen die per opdrachtgever uniek is. Het proces kent een doorlooptijd van 6 tot 8 weken, waarin de opdrachtgever een projectteam samenstelt die intensief samenwerkt met het projectteam van Markteffect. Bij de MTO Basis op Orde nemen wij alle inspanningen bij jullie weg.

Wij hebben een selectie gemaakt o.b.v. onze expertise op dit onderzoek domein om de belangrijkste topics aan te kaarten. Op deze manier kan je in een doorlooptijd van slechts 4 weken je medewerkerstevredenheid in kaart brengen. Wij maken gebruik van een interactief, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk dashboard in PowerBI. Op deze manier kan je 24/7 aan de slag met de resultaten én kan je de ontwikkeling over de tijd eenvoudig monitoren.

Wat levert een Basis op Orde onderzoek op?

Door dit onderzoek krijgt u inzicht in de huidige positie van u als werkgever van de medewerkers. Zo krijgt u inzichtelijk waar u goed of juist minder scoort als werkgever. Na afloop van het onderzoek, lopen we samen met u door de uitkomsten van het onderzoek heen. Vervolgens ontvangt u de rapportage en een eigen dashboard met de gegevens, zodat u hier zelf mee aan de slag kan.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Joris <span>van Leenders</span>

Joris van Leenders

Client Consultant