Impact op de brand funnel
Adverteren moet ook iets opleveren. Om inzicht te krijgen in de impact van podcast advertising op de brand funnel van het merk, voert Markteffect de podcast brand lift study uit. Een onderzoek onder zowel luisteraars- als niet-luisteraars van de podcast waarin de impact op een aantal belangrijke merk KPI’s worden blootgelegd. Zo wordt onder andere gekeken naar:
- Merkbekendheid
- Merkimago
- Merkoverweging
- Merkvoorkeur
Hoe werkt de podcast brand lift study?
Door middel van een online vragenlijst via het Consumentenpanel van Markteffect wordt een representatieve steekproef ondervraagd, die fungeert als benchmark doelgroep. Tegelijkertijd wordt een online vragenlijst verspreid onder de luisteraars van de betreffende podcast, zodat de resultaten met elkaar vergeleken kunnen worden.
Doordat het onderzoek al meerdere malen is uitgevoerd, is er inmiddels ook de mogelijkheid om resultaten te benchmarken. Want het is leuk als de advertentie leidt tot een uplift op merkbekendheid, maar hoe is deze score ten opzichte van andere adverteerders?