Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's?

Een brand tracker is het ideale onderzoek wanneer u de belangrijkste marketing KPI’s doorlopend inzichtelijk wilt hebben. Het up-to-date hebben van belangrijke cijfers zoals merkbekendheid, overweging en voorkeur is van belang om op het juiste moment direct op veranderingen en actualiteiten in te kunnen spelen. Welk imago straalt uw bedrijf uit? Welke associaties heeft de doelgroep met uw merk? En wat is het effect van een marketingcampagne? Lees hier hoe wij het Brand Tracker onderzoek uitvoeren

Bij Markteffect begrijpen we het belang van kpi's en wordt er voor diverse organisaties (zowel groot als klein) een brand tracker uitgevoerd om deze inzichtelijk te krijgen. In een brand tracker wordt (vrijwel) hetzelfde onderzoek gedurende een bepaalde periode een aantal keren uitgevoerd, om de ontwikkelingen van de belangrijkste KPI's te monitoren. Zo kunt u continu een vinger aan de pols houden en ingrijpen wanneer dat nodig is.

“Markteffect is een proactieve sparringpartner met een no-nonsense aanpak, wat uitstekend bij de cultuur van DMG aansluit. De diepgaande analyses en heldere rapportages van de brand tracker die Markteffect heeft gemaakt, zijn voor ons goede handvatten voor het nemen van de juiste marketing beslissingen.” 
Joost de Hoop, Marketing Data Analist bij DMG

prize-icon

Continu inzicht in de marketing KPI's van uw product of merk

monitor-icon

De mogelijkheid om de effecten van campagnes nauwkeurig te monitoren

graph-icon

Live inzicht in de resultaten door middel van een online dashboard

document-icon

Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

Hoe wordt een brand tracker uitgevoerd?

Middels een brand tracker wordt een merk doorlopend gemonitord in haar prestaties in de markt ten aanzien van vooraf gedefinieerde aspecten, maar ook ten opzichte van de concurrentie. De meest voorkomende methode hiervoor is online onderzoek. De onderzoeksresultaten kunnen op die manier direct in een online dashboard worden getoond. In overleg wordt bepaald welke elementen doorlopend gemeten zullen worden, welke concurrenten (eventueel) in het onderzoek opgenomen worden en hoe groot de steekproef per meting dient te zijn.

Voor het onderzoek is het belangrijk om een serie vragen te stellen die gedurende een langere periode ongewijzigd blijven, zodat de ontwikkeling over tijd gemeten kan worden. Markteffect biedt u echter ook de mogelijkheid om aanvullende vragen te stellen die elke maand of elk kwartaal mogen wijzigen. Zo blijft u flexibel en kunt u het onderzoek ook gebruiken voor andere informatiebehoeften, zoals bijvoorbeeld content of thought leadership. En wanneer u bijvoorbeeld een (ATL) reclamecampagne uitvoert, kun u hier enkele vragen over stellen en zo direct inzicht krijgen in het effect van de campagne op de bekendheid van uw merk.

Markteffect beschikt over een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen. Zo blijven uw onderzoeksresultaten relevant en zuiver; dit noemen we fresh sample. Uiteraard kan Markteffect een brand tracker ook uitvoeren op basis van uw eigen klantenbase. We denken graag met u mee over de mogelijkheden.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een brand tracker:

Brand funnel

Inzicht in naamsbekendheid, imago, overweging en voorkeur van uw merk

Concurrentie

Hoe scoort uw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kunt u leren van deze inzichten?

Gedrag

Heeft de consument onlangs een product bij u, of één van uw concurrenten aangeschaft? Hoe zag de customer journey er uit?

Mediagedrag

Op welke manier is uw doelgroep het best te bereiken? Wie is de beslisser die u moet aanspreken?

Hoe maakt Markteffect een Brand Tracker onderzoek uniek voor u?

Bij Markteffect bieden we de mogelijkheid om extra diepgang toe te voegen. In de online vragenlijst wordt meestal inzicht gegeven in naamsbekendheid, imago en overweging, maar dit kan ook worden aangevuld met het daadwerkelijke gedrag van consumenten.

De theorie van onder andere Byron Sharp en Kahneman leert ons dat enkel uitgaan van verwacht gedrag geen goede graadmeter is. Consumenten zeggen A, maar in de praktijk kunnen zij ook voor B kiezen. Daarom wordt er in de brand tracker onderzoeken van Markteffect ook dieper ingegaan op het daadwerkelijke gedrag. Men heeft iets aangeschaft en krijgt daar een aantal gerichte vragen over. Bovendien kiezen we altijd voor een maatwerk online dashboard, ontwikkeld op basis van uw informatiebehoeften en helpen we u met de implementatie van de resultaten.

Wat levert een brand tracker op?

Afhankelijk van uw wensen wordt in overleg bepaald met welke frequentie respondenten worden benaderd en op welke manier u de resultaten wilt volgen. Markteffect beschikt over een gebruiksvriendelijk online dashboard (Power BI) dat u 24/7 kunt raadplegen. Hiermee kunt u zelf, waar u ook bent, snel en eenvoudig de resultaten inzien en ontwikkelingen volgen, maar ook resultaten exporteren voor (interne) rapportages.

Wanneer u liever een beknopt of uitgebreid onderzoeksrapport ontvangt, dan bestaat die mogelijkheid uiteraard ook. Door de monitoring van de belangrijkste marketing KPI’s kunt u direct ingrijpen of doorpakken wanneer dat nodig blijkt. Markteffect vindt het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

De voordelen van het online dashboard in Power BI:

  • Altijd en overal toegang tot recente onderzoeksresultaten
  • In één oogopslag scores en ontwikkelingen inzien
  • U kunt zelf eenvoudig selecties maken voor specifieke inzichten, bijvoorbeeld op basis van geslacht of regio
  • Eenvoudig exporteren van onderzoeksresultaten naar Excel of PowerPoint
  • Meerdere licenties per organisatie, die kunnen worden aangepast op basis van functie. Zo kunnen MT-leden bijvoorbeeld het hele dashboard zien, maar kunnen bepaalde gegevens voor collega's worden afgeschermd

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder uw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellin…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Brand tracker:
De Mandemakers Groep (DMG)

Brand tracker: Mijndomein

Sturen op basis van marktonderzoek:
MarkteffectSwiss Sense

PR-onderzoek: Prijsvergelijken.nl

Veelgestelde vragen

Wat is een brand tracker?

Middels een brand tracker wordt een merk doorlopend gemonitord in haar prestaties in de markt ten opzichte van vooraf gedefinieerde aspecten. Een brand tracker is het perfecte onderzoek wanneer u de belangrijkste marketing KPI’s doorlopend inzichtelijk wilt hebben. Het up-to-date hebben van belangrijke cijfers zoals merkbekendheid, overweging en voorkeur is van belang om op de juiste manier direct aanpassingen te maken.

Wat levert een brand tracker op?

Afhankelijk van uw wensen wordt in overleg bepaald met welke frequentie respondenten worden benaderd en op welke manier u de resultaten wilt volgen. Markteffect beschikt over een gebruiksvriendelijk online dashboard dat u op elk gewenst moment kunt raadplegen. Hiermee kunt u zelf, waar u ook bent, snel en eenvoudig de resultaten inzien en ontwikkelingen volgen.

Hoe wordt een brand tracker onderzoek uitgevoerd?

Middels een brand tracker wordt een merk doorlopend gemonitord in haar prestaties in de markt ten opzichte van vooraf gedefinieerde aspecten. De meest voorkomende methode hiervoor is online onderzoek. De onderzoeksresultaten kunnen op die manier direct in een online dashboard worden getoond. In overleg wordt bepaald welke elementen doorlopend gemeten zullen worden, welke concurrenten (eventueel) in het onderzoek opgenomen worden en hoe groot de steekproef dient te zijn.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant

Wat kost een: Brand tracker