Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's via de brand tracker

Een brand tracker is het ideale onderzoek wanneer je de belangrijkste marketing KPI’s doorlopend inzichtelijk wilt hebben. Het up-to-date hebben van belangrijke cijfers zoals merkbekendheid, overweging en voorkeur is van belang om op het juiste moment direct op veranderingen en actualiteiten in te kunnen spelen. Welk imago straalt jouw bedrijf uit? Welke associaties heeft de doelgroep met jouw merk? En wat is het effect van een marketingcampagne? Lees hier hoe wij het brand tracker onderzoek uitvoeren

We begrijpen het belang van kpi’s en er worden voor diverse organisaties (zowel groot als klein) een brand tracker uitgevoerd om deze inzichtelijk te krijgen.
In een brand tracker wordt (vrijwel) hetzelfde onderzoek gedurende een bepaalde periode een aantal keren uitgevoerd, om de ontwikkelingen van de belangrijkste KPI's te monitoren. Zo kun je continu een vinger aan de pols houden en ingrijpen wanneer dat nodig is. Het onderzoek biedt relevante inzichten in de groei die jouw merk doormaakt tijdens campagnes, ofwel de brand lift. Dankzij onze focus op het bouwen van een sterke relatie met onze klanten en het nastreven van tastbare resultaten, zorgen we dat jij optimaal inzicht hebt in je merkprestaties.

“Markteffect is een proactieve sparringpartner met een no-nonsense aanpak, wat uitstekend bij de cultuur van DMG aansluit. De diepgaande analyses en heldere rapportages van de brand tracker die Markteffect heeft gemaakt, zijn voor ons goede handvatten voor het nemen van de juiste marketing beslissingen.” 
Joost de Hoop, Marketing Data Analist bij DMG

prize-icon

Continu inzicht in de marketing KPI's van jouw product of merk

monitor-icon

De mogelijkheid om de effecten van campagnes nauwkeurig te monitoren

graph-icon

Live inzicht in 'brand lift' resultaten door middel van een online dashboard

document-icon

Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

Hoe wordt een brand tracker uitgevoerd?

Middels een brand tracker wordt een merk doorlopend gemonitord in haar prestaties in de markt ten aanzien van vooraf gedefinieerde aspecten, maar ook ten opzichte van de concurrentie. De meest voorkomende methode hiervoor is online onderzoek. De onderzoeksresultaten kunnen op die manier direct in een online dashboard worden getoond. In overleg wordt bepaald welke elementen doorlopend gemeten zullen worden, welke concurrenten (eventueel) in het onderzoek opgenomen worden en hoe groot de steekproef per meting dient te zijn.

Voor het onderzoek is het belangrijk om een serie vragen te stellen die gedurende een langere periode ongewijzigd blijven, zodat de ontwikkeling over tijd gemeten kan worden. We bieden je echter ook de mogelijkheid om aanvullende vragen te stellen die elke maand of elk kwartaal mogen wijzigen. Zo blijf je flexibel en kun je het onderzoek ook gebruiken voor andere informatiebehoeften, zoals bijvoorbeeld content of thought leadership. En wanneer je bijvoorbeeld een (ATL) reclamecampagne uitvoert, kun je hier enkele vragen over stellen en zo direct inzicht krijgen in het effect van de campagne op de bekendheid van jouw merk.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen. Zo blijven jouw onderzoeksresultaten relevant en zuiver; dit noemen we fresh sample. Uiteraard kunnen we een brand tracker ook uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een brand tracker:

Brand funnel

Inzicht in naamsbekendheid, imago, overweging en voorkeur van jouw merk

Concurrentie

Hoe scoort jouw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kun je leren van deze inzichten?

Gedrag

Heeft de consument onlangs een product bij jou, of één van jouw concurrenten aangeschaft? Hoe zag de customer journey er uit?

Mediagedrag

Op welke manier is jouw doelgroep het best te bereiken? Wie is de beslisser die je moet aanspreken?

Hoe maakt Markteffect een brand tracker onderzoek uniek voor u?

We bieden de mogelijkheid om extra diepgang toe te voegen. In de online vragenlijst wordt meestal inzicht gegeven in naamsbekendheid, imago en overweging, maar dit kan ook worden aangevuld met het daadwerkelijke gedrag van consumenten.

De theorie van onder andere Byron Sharp en Kahneman leert ons dat enkel uitgaan van verwacht gedrag geen goede graadmeter is. Consumenten zeggen A, maar in de praktijk kunnen zij ook voor B kiezen. Daarom wordt er in onze brand tracker onderzoeken ook dieper ingegaan op het daadwerkelijke gedrag. Men heeft iets aangeschaft en krijgt daar een aantal gerichte vragen over. Bovendien kiezen we altijd voor een maatwerk online dashboard, ontwikkeld op basis van jouw informatiebehoeften en helpen we je met de implementatie van de resultaten.

Wat levert een brand tracker op?

Afhankelijk van jouw wensen wordt in overleg bepaald met welke frequentie respondenten worden benaderd en op welke manier je de resultaten wilt volgen. We beschikken over een gebruiksvriendelijk online dashboard (Power BI) dat je 24/7 kunt raadplegen. Hiermee kun je zelf, waar je ook bent, snel en eenvoudig de resultaten inzien en ontwikkelingen volgen, maar ook resultaten exporteren voor (interne) rapportages.

Wanneer je liever een beknopt of uitgebreid onderzoeksrapport ontvangt, dan bestaat die mogelijkheid uiteraard ook. Door de monitoring van de belangrijkste marketing KPI’s kun je direct ingrijpen of doorpakken wanneer dat nodig blijkt. We vinden het belangrijk er zorg voor te dragen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

De voordelen van het online dashboard in Power BI:

  • Altijd en overal toegang tot recente onderzoeksresultaten
  • In één oogopslag scores en ontwikkelingen inzien
  • Je kunt zelf eenvoudig selecties maken voor specifieke inzichten, bijvoorbeeld op basis van geslacht of regio
  • Eenvoudig exporteren van onderzoeksresultaten naar Excel of PowerPoint
  • Meerdere licenties per organisatie, die kunnen worden aangepast op basis van functie. Zo kunnen MT-leden bijvoorbeeld het hele dashboard zien, maar kunnen bepaalde gegevens voor collega's worden afgeschermd

 

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder uw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellin…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een brand tracker onderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Brand tracker onderzoek voor De Mandemakers Groep (DMG)

Brand tracker onderzoek voor Mijndomein

Sturen op basis van marktonderzoek:
MarkteffectSwiss Sense

PR-onderzoek: Prijsvergelijken.nl

Veelgestelde vragen

Wat is een brand tracker?

Middels een brand tracker wordt een merk doorlopend gemonitord in haar prestaties in de markt ten opzichte van vooraf gedefinieerde aspecten. Een brand tracker is het perfecte onderzoek wanneer je de belangrijkste marketing KPI’s doorlopend inzichtelijk wilt hebben. Het up-to-date hebben van belangrijke cijfers zoals merkbekendheid, overweging en voorkeur is van belang om op de juiste manier direct aanpassingen te maken.

Wat levert een brand tracker op?

Afhankelijk van jouw wensen wordt in overleg bepaald met welke frequentie respondenten worden benaderd en op welke manier je de resultaten wilt volgen. We beschikken over een gebruiksvriendelijk online dashboard dat je op elk gewenst moment kunt raadplegen. Hiermee kun je zelf, waar je ook bent, snel en eenvoudig de resultaten inzien en ontwikkelingen volgen.

Hoe wordt een brand tracker onderzoek uitgevoerd?

Middels een brand tracker wordt een merk doorlopend gemonitord in haar prestaties in de markt ten opzichte van vooraf gedefinieerde aspecten. De meest voorkomende methode hiervoor is online onderzoek. De onderzoeksresultaten kunnen op die manier direct in een online dashboard worden getoond. In overleg wordt bepaald welke elementen doorlopend gemeten zullen worden, welke concurrenten (eventueel) in het onderzoek opgenomen worden en hoe groot de steekproef dient te zijn.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant

Wat kost een: Brand tracker