Hoe wordt een employer branding onderzoek uitgevoerd?
Het uitvoeren van een employer branding onderzoek vereist nauwkeurig onderzoek dat zowel een goed beeld geeft van de huidige situatie onder eigen medewerkers als ook van wat de perceptie is onder potentiële medewerkers. Dit proces begint meestal met een gedegen voorbereiding en planning, waarbij de doelstellingen van het onderzoek worden vastgesteld en de juiste methodologie wordt gekozen om de benodigde gegevens te verzamelen.
Een employer branding onderzoek bestaat voor een groot deel uit maatwerk. Daarom wordt er samen met de opdrachtgever bepaald welke methode van onderzoek het beste aansluit bij de wensen en behoeften. Dit kan bijvoorbeeld gaan over online enquêtes, interviews, focusgroepen of observaties. Als eenmaal alle data verzameld is, worden de gegevens geanalyseerd en geïnterpreteerd om patronen, trends en thema's te identificeren die van belang zijn voor het begrijpen van de werknemerservaring en het merkimago als werkgever.
Vervolgens worden de bevindingen gerapporteerd en worden er aanbevelingen geformuleerd voor het verbeteren van de positie in de arbeidsmarkt en voor het aanspreken en vinden van de juiste sollicitanten. Deze aanbevelingen kunnen variëren van optimalisatieslagen van interne processen zoals bijvoorbeeld het onboarding traject tot het bouwen van een gerichtere recruitment strategie.