Uw bekendheid en imago verbeteren als werkgever via een employer branding onderzoek?

Het employer branding onderzoek is de basis voor wanneer u uw bekendheid en imago wil gaan verbeteren als werkgever en wanneer u inzicht wil krijgen of uw primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden aansluiten bij de wensen van uw (potentiële) medewerker. Door goed in beeld te hebben of u als merk bekend bent bij uw doelgroep, of u de juiste reputatie heeft en welke aspecten het meest van belang zijn voor uw toekomstige sollicitanten kunt u gerichter aan de slag met de marketing communicatie campagnes voor het vinden én behouden van de juiste medewerkers. Lees hier hoe Markteffect het employer branding onderzoek uitvoert

In een tijdperk waarin het nog steeds uitdagend kan zijn om aan het juiste personeel te komen, is inzicht in de markt van potentiële kandidaten cruciaal. Zo hoeft er niet meer op onderbuikgevoel gestuurd te worden. Het rekruteren van medewerkers kan vermoeiend zijn en zorgt er vaak voor dat niet de juiste doelgroep bereikt wordt. Bij Markteffect begrijpen we dat onder andere een goede bekendheid en een positief imago bijdraagt aan succesvolle recruitment acties en dat mensen bij dit soort bedrijven langer op hun plek blijven zitten. 

advies-op-maat-icoon

Advies op maat in de vorm van een rapportage inclusief verbeterpunten

tijd

Inzichten waar u direct mee aan de slag kan

marketing-inzicht

Maatwerk mogelijkheden in het onderzoek voor optimale inzichten

ervaring-onderzoeken

Ervaring en benchmark mogelijkheden t.o.v. de markt

Hoe wordt een employer branding onderzoek uitgevoerd? 

Het uitvoeren van een employer branding onderzoek vereist nauwkeurig onderzoek dat zowel een goed beeld geeft van de huidige situatie onder eigen medewerkers als ook van wat de perceptie is onder potentiële medewerkers. Dit proces begint meestal met een gedegen voorbereiding en planning, waarbij de doelstellingen van het onderzoek worden vastgesteld en de juiste methodologie wordt gekozen om de benodigde gegevens te verzamelen.  

Een employer branding onderzoek bestaat voor een groot deel uit maatwerk. Daarom wordt er samen met de opdrachtgever bepaald welke methode van onderzoek het beste aansluit bij de wensen en behoeften. Dit kan bijvoorbeeld gaan over online enquêtes, interviews, focusgroepen of observaties. Als eenmaal alle data verzameld is, worden de gegevens geanalyseerd en geïnterpreteerd om patronen, trends en thema's te identificeren die van belang zijn voor het begrijpen van de werknemerservaring en het merkimago als werkgever.  

Vervolgens worden de bevindingen gerapporteerd en worden er aanbevelingen geformuleerd voor het verbeteren van de positie in de arbeidsmarkt en voor het aanspreken en vinden van de juiste sollicitanten. Deze aanbevelingen kunnen variëren van optimalisatieslagen van interne processen zoals bijvoorbeeld het onboarding traject tot het bouwen van een gerichtere recruitment strategie.

Veel voorkomende onderwerpen bij een employer branding onderzoek

Bekendheid van uw merk

Inzicht in de bekendheid onder uw (potentiële) doelgroep

Imago van uw merk

Inzicht in het imago als werkgever onder uw (potentiële) doelgroep

Huidige situatie

Inzicht in de huidige situatie als werkgever inclusief verbeterpunten

Mediagedrag

Inzicht in het mediagedrag van de doelgroep en waar deze te bereiken is 

Wat levert een employer branding onderzoek op? 

Naast de inzichten en het advies dat gegeven wordt in de rapportage, krijgt u een beter beeld van de aantrekkelijkheid van uw merk als werkgever. Op basis van het advies kunnen werkgevers gericht en efficiënt het wervingsbudget inzetten met de juiste recruitment campagnes op de juiste locaties met de juiste kanalen. Het uitvoeren van ons employer branding onderzoek levert niet alleen inzichten op, maar kan ook aanzienlijke voordelen opleveren, waaronder: 

  • Verbeterde werknemersbetrokkenheid en retentie bij nieuwe medewerkers: Door de werknemerservaring te verbeteren, kunt u het personeelsverloop verminderen en talent behouden. 
  • Versterkt merkimago: Een positieve interne cultuur weerspiegelt zich extern, wat kan leiden tot medewerkers als merkambassadeurs en een verbeterde reputatie of aantrekkelijkheid voor potentiële werknemers en klanten. 
  • Effectievere bedrijfsvoering: Door pijnpunten in het onboarding proces te identificeren en aan te pakken, kunt u processen optimaliseren en de algehele efficiëntie verbeteren. 

Klaar om de kracht van uw werknemers te ontdekken en uw merk naar nieuwe hoogten te brengen? Neem dan contact op om te beginnen met een employer branding onderzoek! 

Hoe maakt Markteffect het employer branding onderzoek uniek? 

Bij Markteffect hebben we veel ervaring op het gebied van de uitvoering van het employer branding onderzoeken en medewerkerstevredenheidsonderzoek. Zo werken we momenteel al actief met organisaties als ASML, CSU, Libéma en GXO Logistics. Op basis van deze onderzoeken weten we op de juiste manier de juiste vragen te stellen bij de juiste doelgroep.  

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder uw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellin…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek helpt u inzichtelijk te maken waar uw sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen liggen vanuit het perspectief van uw medewer…

Meer info

Employer Branding

Benieuwd naar hoe uw merk er als werkgever voor staat? Is uw merk en naam bekend in uw doelgroep en is dit positieve of misschien een negatieve bekendheid?

Meer info

Veelgestelde vragen

Wat is een employer branding onderzoek?

Een employer branding onderzoek geeft u o.a. inzicht in uw naamsbekendheid, imago en de belangrijkste aspecten voor sollicitanten en medewerkers voor uw organisatie als werkgever. 

Wat levert een employer branding onderzoek op?

Het uitvoeren van ons employer branding onderzoek levert u strategische inzichten op maat, maar kan ook aanzienlijke voordelen opleveren, waaronder: 

  • Verbeterde werknemersbetrokkenheid en retentie bij nieuwe medewerkers: Door de werknemerservaring te verbeteren, kunt u het personeelsverloop verminderen en talent behouden. 
  • Versterkt merkimago: Een positieve interne cultuur weerspiegelt zich extern, wat kan leiden tot medewerkers als merkambassadeurs en een verbeterde reputatie of aantrekkelijkheid voor potentiële werknemers en klanten. 
  • Effectievere bedrijfsvoering: Door pijnpunten in het onboarding proces te identificeren en aan te pakken, kunt u processen optimaliseren en de algehele efficiëntie verbeteren. 

Hoe wordt een employer branding onderzoek uitgevoerd?

Het uitvoeren van een employer branding onderzoek vereist nauwkeurig onderzoek dat zowel een goed beeld geeft van de huidige situatie onder eigen medewerkers als ook van wat de perceptie is onder potentiële medewerkers. Dit proces begint meestal met een gedegen voorbereiding en planning, waarbij de doelstellingen van het onderzoek worden vastgesteld en de juiste methodologie wordt gekozen om de benodigde gegevens te verzamelen.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

<p>Bas <span>de Vries</span></p>

Bas de Vries

Client Consultant