Impliciete associatie test (IAT)

Een impliciete associatie test (IAT) geeft inzicht in de psychologische processen die ten grondslag liggen aan gedrag van de consument. De consument is niet altijd goed in staat om te benoemen wat er in hem of haar omgaat. Wanneer expliciete meetmethoden, zoals online vragenlijsten, worden gebruikt, kan dat een vertekend beeld geven. Impliciete meetmethoden, zoals een IAT, bieden hiervoor oplossingen om in die gevallen toch tot de kern te komen.

IAT is geschikt om onbewuste processen te meten zoals houding, gevoel, eerste reactie (‘gut’ feeling) en voorkeur. De impliciete associatie test is hiermee ook uitermate geschikt voor het testen van associaties van klanten met uw organisatie. Bij een IAT staat de reactietijd van de respondent centraal. Sterke associaties zijn namelijk makkelijker op te roepen dan minder sterke associaties. Met verschillen in reactietijd kan de sterkte van de associatie gemeten worden.

gedachten

Inzicht in de onbewuste processen

segmenteren

Inzicht in de passendheid tussen de gewenste imagowaarden, uw merk en de commercial

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

Waarom een impliciete associatie test?

Een IAT kan waardevol zijn om additioneel toe te voegen aan onder andere een campagne effectmeting. Om bijvoorbeeld inzicht te krijgen of de getoonde radio- of tv-commercial passend is bij de imago waarden en de identiteit van uw merk. Het is ruim inzetbaar en we denken graag met u mee over uw onderzoeksvraag en of deze methode de juiste inzichten kan bieden.

Hoe werkt een impliciete associatie test?

Een IAT bestaat uit circa 10 tot 20 aspecten die in overleg met u worden bepaald. De aspecten zoals bijvoorbeeld innovatief, duurzaam, kwalitatief hoogwaardig en gezond worden in willekeurige volgorde aan de respondent voorgelegd. Van elk aspect wordt het volgende gemeten:

  • De associatiescore: % past wel - % past niet;
  • De gemiddelde reactiesnelheid (alleen waarden tussen 0,3 sec. en 3 sec.).

Een IAT biedt duidelijkheid of de getoonde campagne past bij de gewenste imagowaarden van de commercial én van het merk dat de commercial verspreidt. Hiermee wordt het onderbewuste van de consument gemeten. De uitkomsten worden gevisualiseerd in een associatiematrix, zoals hieronder weergegeven.

Hoe werkt een IAT onderzoek?

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Macrodoelmatigheidsonderzoek: Hogeschool Leiden 

Markteffect Imagomonitor

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek:
Copar-Italiano

Brand tracker:
De Mandemakers Groep (DMG)

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant