Waarom een impliciete associatie test?
Een IAT kan waardevol zijn om additioneel toe te voegen aan onder andere een campagne effectmeting. Om bijvoorbeeld inzicht te krijgen of de getoonde radio- of tv-commercial passend is bij de imago waarden en de identiteit van jouw merk. Het is ruim inzetbaar en we denken graag met je mee over jouw onderzoeksvraag en of deze methode de juiste inzichten kan bieden.
Hoe werkt een impliciete associatie test?
Een IAT bestaat uit circa 10 tot 20 aspecten die in overleg met jou worden bepaald. De aspecten zoals bijvoorbeeld innovatief, duurzaam, kwalitatief hoogwaardig en gezond worden in willekeurige volgorde aan de respondent voorgelegd. Van elk aspect wordt het volgende gemeten:
- De associatiescore: % past wel - % past niet;
- De gemiddelde reactiesnelheid (alleen waarden tussen 0,3 sec. en 3 sec.).
Een IAT biedt duidelijkheid of de getoonde campagne past bij de gewenste imagowaarden van de commercial én van het merk dat de commercial verspreidt. Hiermee wordt het onderbewuste van de consument gemeten. De uitkomsten worden gevisualiseerd in een associatiematrix, zoals hieronder weergegeven.
