Onze onderwijs onderzoeken
De Imagomonitor:
De Imagomonitor geeft belangrijke input voor de marketing- en communicatiestrategie van onderwijsinstellingen. Markteffect onderzoekt ieder jaar onder 8.000 scholieren en studenten op welke manier zij zich oriënteren en wat de naamsbekendheid en het imago is van mbo-, hbo- en wo-onderwijsinstellingen. Meer informatie over de Imagomonitor?
Imagomonitor
Het Nationaal Studiekeuze Onderzoek:
In het Nationale Studiekeuze Onderzoek wordt inzicht gegeven in het studiekeuzeproces. Er wordt onder andere onderzoek gedaan naar de oriëntatiefase waarin iemand zich bevindt, waarom ze voor een bepaalde opleiding kiezen, welke factoren daarin een rol spelen, welke informatie ze zoeken, welke bronnen ze daarvoor gebruiken en wie daarin een rol spelen. Meer weten over het Nationaal Studiekeuze Onderzoek?
Nationaal Studiekeuze Onderzoek
Leven Lang Ontwikkelen:
Het thema Leven Lang Ontwikkelen staat landelijk hoog op de agenda en wordt actief gestimuleerd door de overheid en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap. Onderwijsinstellingen spelen massaal in op de groeiende behoefte aan trainingen, cursussen en opleidingen onder professionals op de arbeidsmarkt. De LLO onderzoeken van Markteffect bieden inzichten om de juiste beslissingen te nemen rondom dit belangrijke thema.
Leven Lang Ontwikkelen
Macrodoelmatigheidsonderzoek:
Om het succes van een nieuwe opleiding te garanderen, is het cruciaal dat het opleidingsaanbod overeenkomt met de behoeften die bestaan bij werkgevers. Om uw instelling te ondersteunen bij een aanvraag voor een nieuwe opleiding voert Markteffect al ruim 10 jaar macrodoelmatigheidsonderzoeken uit. Meer informatie over een macrodoelmatigheidsonderzoek?
Macrodoelmatigheidsonderzoek
Digitalisering van studievoorlichting door coronacrisis:
De coronacrisis heeft sinds haar komst in maart 2020 zeker ook invloed gehad op het onderwijs. In deze periode van het jaar maken scholieren en studenten een keuze voor een vervolgopleiding. Markteffect is als samenwerkingspartner veel in gesprek gegaan met verschillende onderwijsinstellingen om te helpen bij het maken van keuzes rondom de studievoorlichting op basis van het nieuwe normaal. De resultaten zijn beschreven in een whitepaper.
Studievoorlichting in tijden van coronacrisis
De rol van ouders in het studiekeuzeproces (boek):
De afgelopen jaren is er veel veranderd in onderwijsland. De maatschappij stelt steeds meer wensen en eisen aan de inhoud van opleidingen en de werkwijze van onderwijsinstellingen. Het leven van studenten en vmbo-, havo- en vwo-scholieren verandert constant en de behoefte aan advies en begeleiding groeit. Onderwijsinstellingen en ouders spelen hier een belangrijke rol in. Alle veranderingen zijn voor Markteffect een trigger geweest om hier onderzoek naar te doen en het te bundelen in een boek.
Boek: De rol van ouders in het studiekeuzeproces