Conjoint analyse

Een conjoint analyse is een onderzoeksmethode die het keuzegedrag van de consument (en het belang dat verschillende aspecten daarin spelen) nauwkeurig vaststelt. Zo wordt het gebruikt om voorkeuren voor specifieke productkenmerken te meten, zodat het effect van een eventuele prijswijziging op de vraag naar het product kan worden bepaald. Bovendien kan de acceptatie en potentie van het product worden gemeten wanneer het op de markt gebracht wordt.

Een fabrikant staat bijvoorbeeld op het punt om een nieuw tv product op de markt te brengen. Men twijfelt over de ideale samenstelling van de specificaties in combinatie met de ideale prijs. Waardeert men beeld- of geluidskwaliteit meer? Waardeert men een lage prijs meer dan de kwaliteit van het beeld? En heeft men liever een langdurige garantie of een lagere prijs? Een conjoint analyse dwingt consumenten tot het maken van keuzes, zodat uiteindelijk de optimale invulling van de aspecten bepaald kan worden. Dit alles gebeurt ook op een wijze waardoor sociale wenselijkheid in de beantwoording niet meer terugkomt in de resultaten.

Wij werken met

vragenlijst-1

Nauwkeurig inzicht in het keuzegedrag van de consument op basis van productkenmerken

checklist

Mogelijkheid om de best passende techniek te kiezen (Choice-Based Conjoint of MaxDiff)

gereedschap

Resultaten en inzichten om optimale samenstelling voor uw product of dienst te bepalen

Waarom een conjoint analyse?

Deze methode maakt gebruik van specifieke analyses waar de respondent gevraagd wordt om potentiële productprofielen of productkenmerken te evalueren. Er wordt gekeken naar de relatieve belangen van concepten en diverse kenmerken van uw product of dienst. Hiervoor gebruiken we bij Markteffect twee verschillende technieken, namelijk Choice-Based Conjoint en MaxDiff.

De conjoint analyse bepaalt de productkenmerken die de keuze van de consument beïnvloeden, gesorteerd op belang. Wat vindt de consument belangrijk in uw product of dienst? Welke eigenschappen zijn doorslaggevend? Zo kan vastgesteld worden welke producteigenschappen het meest en het minst gewaardeerd worden en wat de optimale samenstelling dus voor uw product of dienst moet zijn.

Choice-Based Conjoint is een techniek waarbij respondenten tegelijkertijd meerdere productconcepten worden getoond met de vraag voor welke optie zij zouden gaan. Choice-Based Conjoint is de betere optie wanneer u al concreet in gedachten heeft hoe een product of dienst er uit zou kunnen zien. U weet al door eerder onderzoek of ervaring wat de 6 tot 8 bepalende aspecten zijn in een keuze en wilt deze tegen elkaar afzetten om te kijken welke knoppen nu echt bepalend zijn.

Als resultaat van de Choice-Based Conjoint ontvangt u ook een persoonlijke simulator, zodat u écht met de resultaten aan de slag kunt gaan. Deze simulator biedt de mogelijkheid om verschillende concepten naast elkaar te zetten op basis van de resultaten van het onderzoek. De simulator toont u direct hoeveel marktaandeel u kunt verwachten op basis van hoe de productkenmerken worden ingericht. U kunt tevens specifieke doelgroepen selecteren en opnemen in deze simulator, indien u het wenselijk vindt om op een specifieke wensdoelgroep in te zoomen.

Bij de MaxDiff techniek wordt juist een wat grotere set van attributen aan de respondent getoond. Uit deze set gaat de consument de meest en minst belangrijke voor uw product of dienst aanwijzen. Wanneer u meer waarde hecht aan inzicht in het relatieve belang van een wat grotere set productkenmerken (zonder deze al in te vullen), dan is MaxDiff de juiste techniek. We zullen de keuze voor de best passende techniek altijd in overleg met u maken.

Wanneer wordt de conjoint analyse gebruikt?

De conjoint analyse is een diepgaande methode die op verschillende manieren en bij verschillende onderzoeken een meerwaarde kan zijn. We denken graag met u mee of de conjoint analyse voor uw vraagstuk de juiste is. Bij Markteffect maken we veel gebruik van de conjoint analyse voor klanten die strategisch vooruitkijken en met hun aanbod aan producten en/of diensten op basis van gefundeerd onderzoek hun concurrentie willen voorblijven alsook hun klanten zo goed mogelijk van dienst willen zijn. 

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Food & FMCG

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Het betreft zowel snelle en gestan…

Meer info

Usage & attitude

Een usage & attitude onderzoek biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van uw product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verdi…

Meer info

Prijsonderzoek

Consumenten kunnen tegenwoordig eenvoudig de prijs van specifieke producten of diensten met elkaar vergelijken. Het is dan ook belangrijk om producten voor een optimale p…

Meer info

Retail

De retail is onderhevig aan vele veranderingen. Het begrijpen van consumentengedrag is essentieel om vooruit te kunnen regeren. De transitie naar online winkelen, het mid…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Brand tracker onderzoek: Obvion Hypotheken

Sponsor effectmeting: N.E.C.

<p>Danny <span>Meulenbroeks</span></p>

Danny Meulenbroeks

Manager Kwaliteit & Innovatie