Waarom een conjoint analyse?
Deze methode maakt gebruik van specifieke analyses waar de respondent gevraagd wordt om potentiële productprofielen of productkenmerken te evalueren. Er wordt gekeken naar de relatieve belangen van concepten en diverse kenmerken van uw product of dienst. Hiervoor gebruiken we bij Markteffect twee verschillende technieken, namelijk Choice-Based Conjoint en MaxDiff.
De conjoint analyse bepaalt de productkenmerken die de keuze van de consument beïnvloeden, gesorteerd op belang. Wat vindt de consument belangrijk in uw product of dienst? Welke eigenschappen zijn doorslaggevend? Zo kan vastgesteld worden welke producteigenschappen het meest en het minst gewaardeerd worden en wat de optimale samenstelling dus voor uw product of dienst moet zijn.
Choice-Based Conjoint is een techniek waarbij respondenten tegelijkertijd meerdere productconcepten worden getoond met de vraag voor welke optie zij zouden gaan. Choice-Based Conjoint is de betere optie wanneer u al concreet in gedachten heeft hoe een product of dienst er uit zou kunnen zien. U weet al door eerder onderzoek of ervaring wat de 6 tot 8 bepalende aspecten zijn in een keuze en wilt deze tegen elkaar afzetten om te kijken welke knoppen nu echt bepalend zijn.
Als resultaat van de Choice-Based Conjoint ontvangt u ook een persoonlijke simulator, zodat u écht met de resultaten aan de slag kunt gaan. Deze simulator biedt de mogelijkheid om verschillende concepten naast elkaar te zetten op basis van de resultaten van het onderzoek. De simulator toont u direct hoeveel marktaandeel u kunt verwachten op basis van hoe de productkenmerken worden ingericht. U kunt tevens specifieke doelgroepen selecteren en opnemen in deze simulator, indien u het wenselijk vindt om op een specifieke wensdoelgroep in te zoomen.
Bij de MaxDiff techniek wordt juist een wat grotere set van attributen aan de respondent getoond. Uit deze set gaat de consument de meest en minst belangrijke voor uw product of dienst aanwijzen. Wanneer u meer waarde hecht aan inzicht in het relatieve belang van een wat grotere set productkenmerken (zonder deze al in te vullen), dan is MaxDiff de juiste techniek. We zullen de keuze voor de best passende techniek altijd in overleg met u maken.
Wanneer wordt de conjoint analyse gebruikt?
De conjoint analyse is een diepgaande methode die op verschillende manieren en bij verschillende onderzoeken een meerwaarde kan zijn. We denken graag met u mee of de conjoint analyse voor uw vraagstuk de juiste is. Bij Markteffect maken we veel gebruik van de conjoint analyse voor klanten die strategisch vooruitkijken en met hun aanbod aan producten en/of diensten op basis van gefundeerd onderzoek hun concurrentie willen voorblijven alsook hun klanten zo goed mogelijk van dienst willen zijn.