Inzichten voor een betere campagne via de campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van jouw campagne de juiste snaar zal raken bij jouw doelgroep. Zal de doelgroep de boodschap van jouw tv-of radio commercial begrijpen? Onthouden ze jouw merk aan de hand van de campagne en welke associaties roept de campagne op? Bekijk hier hoe de campagne pre-test wordt uitgevoerd.

Wanneer je veel tijd en energie gestopt heeft in het ontwikkelen van een campagne, is het wel zo prettig om zeker te weten dat deze aan de doelstellingen bij zal dragen. Een mooie campagne is leuk, maar als de doelgroep de boodschap niet begrijpt of de afzender niet onthoudt, dan schiet de commercial zijn doel voorbij. Door te focussen op relevantie in ons onderzoek willen we een sterke relatie met jou opbouwen, en zorgen we dat jouw campagne meetbare resultaten oplevert. Wij kunnen je helpen met het inzichtelijk maken van onder andere de begrijpelijkheid, duidelijkheid, geloofwaardigheid en relevantie van een commercial, inclusief positieve- en verbeterpunten.

laptop-geld-analytics

Concrete evaluatie van jouw campagne creatie

tijd

Snelle en kostenefficiënte oplossing

laptop-analytics-2

Benchmark gecreëerd waardoor jouw resultaten waarde krijgen

Hoe wordt een campagne pre-test uitgevoerd?

Voor de uitvoering van een campagne pre-test wordt onder andere het Markteffect Ad Likeability model gebruikt. Dit model is tot stand gekomen uit een combinatie tussen wetenschappelijk onderzoek en onze jarenlange onderzoekservaring. Het (deels) gestandaardiseerde model geeft in één oogopslag inzicht in de prestaties van jouw commercial.

De voornaamste reden om een campagne creatie te laten pre-testen, is om te achterhalen of deze de boodschap op de juiste manier overbrengt en of deze begrepen én onthouden wordt door de doelgroep. Onze campagne pre-test wordt uitgevoerd door middel van een online onderzoek, waarin nauwkeurig gezocht wordt naar de juiste doelgroep. Het is immers vooral relevant om te achterhalen of de campagne bij joúw doelgroep begrepen wordt.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Met behulp van een strakke screener zullen respondenten die niet in de doelgroep vallen, niet aan het onderzoek deelnemen. Uiteraard kunnen we ook een campagne pre-test uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een campagne pre-test:

Begrijpelijkheid

Begrijpt de doelgroep de boodschap van mijn campagne en komt deze over?

Associaties

Wat vindt de doelgroep van mijn campagne en welke associaties roept deze op?

Aanzetten tot actie

Zet de campagne voldoende aan tot actie en zo ja, tot welke actie(s)?

Verbeterpunten

Wat zijn positieve- en concrete verbeterpunten voor de campagne?

Hoe maakt Markteffect het campagne pre-test onderzoek uniek?

We hebben ruime ervaring met het uitvoeren van de campagne pre-test op basis van het Ad Likeability model. Een voordeel hiervan is dat dit model al vele malen is toegepast in onze onderzoeken en er daardoor een benchmark is opgesteld. Met behulp van de benchmark kan goed uitgelegd worden op welke aspecten een campagne wél, of juist níet goed scoort.

Zo kan er waarde aan jouw resultaten toegevoegd worden. Dit geeft het onderzoek en de resultaten meer diepgang.

Wat levert een campagne pre-test op?

Aan de hand van de resultaten en onze benchmarks kunnen we jou precies vertellen welke aspecten goed scoren en waar eventueel nog ruimte is ter verbetering. We kijken vooral naar duidelijkheid, begrijpelijkheid, aantrekkelijkheid en passendheid bij het merk. Daarnaast achterhalen we ook of de campagne aanspreekt en of deze aanzet tot actie.

De resultaten zullen gebundeld worden in een overzichtelijke rapportage en aan je teruggekoppeld worden. Indien gewenst doen we de terugkoppeling samen met jou, als het bureau dat de creatie ontwikkeld heeft om gezamenlijk tot een perfect eindproduct te komen. We vinden het belangrijk er zorg voor te dragen dat je op basis van de beste en meest relevante inzichten de juiste beslissingen kunt nemen.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Ad Likeability model

Het Ad Likeability model wordt gebruikt bij het evalueren of pre-testen van tv- of radiocampagnes of andere creaties. Het model brengt in kaart of de ontwikkelde communic…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor jouw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt word…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn jouw (marketing) campagnes? Als je te maken hebt met marketing- en communicatiebudgetten kan je je ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale in…

Meer info

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Overige onderzoekssoorten

Markteffect biedt een breed scala aan onderzoeken aan. Deze onderzoeken zijn vaak niet onder één naam weer te geven. Denk hierbij aan het uitvoeren van onde…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een campagne pre-test in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Brand tracker onderzoek voor De Mandemakers Groep (DMG)

Samenwerking
Markteffect & PSV

Inwonersonderzoek voor de gemeente Ooststellingwerf

Veelgestelde vragen

Wat is een campagne pre-test?

Een campagne pre-test is het op voorhand te bepalen of de insteek van jouw campagne de juiste snaar zal raken bij jouw doelgroep. Het is een meting waarbij je kijkt hoe jouw doelgroep jouw marketing boodschap beoordeeld. Zal de doelgroep de boodschap van jouw tv-of radio commercial begrijpen? Onthouden ze jouw merk aan

Hoe wordt een campagne pre-test uitgevoerd?

Voor de uitvoering van een campagne pre-test wordt onder andere het Markteffect Ad Likeability model gebruikt. Dit model is tot stand gekomen uit een combinatie tussen wetenschappelijk onderzoek en onze jarenlange onderzoekservaring. Het (deels) gestandaardiseerde model geeft in één oogopslag inzicht in de prestaties van jouw commercial. Meer informatie over het Ad Likeability model wat als methode wordt gebruikt, vind je hier.

De voornaamste reden om een campagne creatie te laten pre-testen, is om te achterhalen of deze de boodschap op de juiste manier overbrengt en of deze begrepen én onthouden wordt door de doelgroep. Een campagne pre-test wordt uitgevoerd door middel van een online onderzoek, waarin nauwkeurig gezocht wordt naar de juiste doelgroep. Het is immers vooral relevant om te achterhalen of de campagne bij joúw doelgroep begrepen wordt.

Wat levert een campagne pre-test op?

Aan de hand van de resultaten en onze benchmarks kunnen we je precies vertellen welke aspecten goed scoren en waar eventueel nog ruimte is ter verbetering. We kijken vooral naar duidelijkheid, begrijpelijkheid, aantrekkelijkheid en passendheid bij het merk. Daarnaast achterhalen we ook of de campagne aanspreekt en of deze aanzet tot actie.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Joris <span>van de Schoor</span></p>

Joris van de Schoor

Client Consultant

Wat kost een: Campagne pre-test