Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van uw campagne de juiste snaar zal raken bij uw doelgroep. Zal de doelgroep de boodschap van uw tv-of radio commercial begrijpen? Onthouden ze uw merk aan de hand van de campagne en welke associaties roept de campagne op?

Wanneer u veel tijd en energie gestopt heeft in het ontwikkelen van een campagne, is het wel zo prettig om zeker te weten dat deze aan de doelstellingen bij zal dragen. Immers, een mooie campagne is leuk, maar als de doelgroep de boodschap niet begrijpt of de afzender niet onthoudt dan schiet de commercial zijn doel voorbij. Markteffect kan u helpen met het inzichtelijk maken van onder andere de begrijpelijkheid, duidelijkheid, geloofwaardigheid en relevantie van een commercial, inclusief positieve- en verbeterpunten.

Wij werken met

laptop-geld-analytics

Concrete evaluatie van uw campagne creatie

tijd

Snelle en kostenefficiënte oplossing

laptop-analytics-2

Benchmark gecreëerd waardoor uw resultaten waarde krijgen

Hoe wordt een campagne pre-test uitgevoerd?

Voor de uitvoering van een campagne pre-test wordt onder andere het Markteffect Ad Likeability model gebruikt. Dit model is tot stand gekomen uit een combinatie tussen wetenschappelijk onderzoek en de jarenlange onderzoekservaring van Markteffect. Het (deels) gestandaardiseerde model geeft in één oogopslag inzicht in de prestaties van uw commercial.

De voornaamste reden om een campagne creatie te laten pre-testen, is om te achterhalen of deze de boodschap op de juiste manier overbrengt en of deze begrepen én onthouden wordt door de doelgroep. Een campagne pre-test wordt door Markteffect uitgevoerd door middel van een online onderzoek, waarin nauwkeurig gezocht wordt naar de juiste doelgroep. Immers, het is vooral relevant om te achterhalen of de campagne bij úw doelgroep begrepen wordt.

Markteffect beschikt over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Met behulp van een strakke screener zullen respondenten die niet in de doelgroep vallen, niet aan het onderzoek deelnemen. Uiteraard kan Markteffect ook een campagne pre-test uitvoeren op basis van uw eigen klantenbase. We denken graag met u mee over de mogelijkheden.

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een campagne pre-test:

Begrijpelijkheid

Begrijpt de doelgroep de boodschap van mijn campagne en komt deze over?

Associaties

Wat vindt de doelgroep van mijn campagne en welke associaties roept deze op?

Aanzetten tot actie

Zet de campagne voldoende aan tot actie en zo ja, tot welke actie(s)?

Verbeterpunten

Wat zijn positieve- en concrete verbeterpunten voor de campagne?

Hoe maakt Markteffect dit onderzoek uniek?

Markteffect heeft ruime ervaring met het uitvoeren van de campagne pre-test op basis van het Ad Likeability model. Een voordeel hiervan is dat dit model al vele malen is toegepast in onze onderzoeken en er daardoor een benchmark is opgesteld. Met behulp van de benchmark kan goed uitgelegd worden op welke aspecten een campagne wél, of juist níet goed scoort.

Zo kan er waarde aan uw resultaten toegevoegd worden. Dit geeft het onderzoek en de resultaten meer diepgang.

Wat levert een campagne pre-test op?

Aan de hand van de resultaten en onze benchmarks kunnen we u precies vertellen welke aspecten goed scoren en waar eventueel nog ruimte is ter verbetering. We kijken vooral naar duidelijkheid, begrijpelijkheid, aantrekkelijkheid en passendheid bij het merk. Daarnaast achterhalen we ook of de campagne aanspreekt en of deze aanzet tot actie.

De resultaten zullen gebundeld worden in een overzichtelijke rapportage en aan u teruggekoppeld worden. Indien gewenst doen we de terugkoppeling samen met zowel u, als het bureau dat de creatie ontwikkeld heeft om gezamenlijk tot een perfect eindproduct te komen. Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat u op basis van de beste en meest relevante inzicht de juiste beslissingen kunt nemen.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Ad Likeability model

Het Ad Likeability model wordt gebruikt bij het evalueren of pre-testen van tv- of radiocampagnes of andere creaties. Het model brengt in kaart of de ontwikkelde communic…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Overige onderzoekssoorten

Markteffect biedt een breed scala aan onderzoeken aan. Deze onderzoeken zijn vaak niet onder één naam weer te geven. Denk hierbij aan het uitvoeren van onde…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting:
Flynth

Brand tracker:
De Mandemakers Groep (DMG)

Samenwerking
Markteffect & PSV

Gemeente onderzoek: Ooststellingwerf

Veelgestelde vragen

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wat is een campagne pre-test?

Een campagne pre-test is het op voorhand te bepalen of de insteek van uw campagne de juiste snaar zal raken bij uw doelgroep. Het is een meting waarbij u kijkt hoe uw doelgroep uw marketing boodschap beoordeeld. Zal de doelgroep de boodschap van uw tv-of radio commercial begrijpen? Onthouden ze uw merk aan de hand van de campagne en welke associaties roept de campagne op?

Hoe wordt een campagne pre-test uitgevoerd?

Voor de uitvoering van een campagne pre-test wordt onder andere het Markteffect Ad Likeability model gebruikt. Dit model is tot stand gekomen uit een combinatie tussen wetenschappelijk onderzoek en de jarenlange onderzoekservaring van Markteffect. Het (deels) gestandaardiseerde model geeft in één oogopslag inzicht in de prestaties van uw commercial. Meer informatie over het Ad Likeability model wat als methode wordt gebruikt, vindt u hier.

De voornaamste reden om een campagne creatie te laten pre-testen, is om te achterhalen of deze de boodschap op de juiste manier overbrengt en of deze begrepen én onthouden wordt door de doelgroep. Een campagne pre-test wordt uitgevoerd door middel van een online onderzoek, waarin nauwkeurig gezocht wordt naar de juiste doelgroep. Immers, het is vooral relevant om te achterhalen of de campagne bij úw doelgroep begrepen wordt.

Wat levert een campagne pre-test op?

Aan de hand van de resultaten en onze benchmarks kunnen we u precies vertellen welke aspecten goed scoren en waar eventueel nog ruimte is ter verbetering. We kijken vooral naar duidelijkheid, begrijpelijkheid, aantrekkelijkheid en passendheid bij het merk. Daarnaast achterhalen we ook of de campagne aanspreekt en of deze aanzet tot actie.

<p>Joris <span>van de Schoor</span></p>

Joris van de Schoor

Client Consultant

Wat kost een: Campagne pre-test