Hoe maakt u medewerkers loyaal en houdt u ze (langer) bij u?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) helpt u inzichtelijk te maken waar uw sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen liggen vanuit het perspectief van uw medewerkers. Hoe loyaal zijn uw medewerkers? Zijn ze tevreden met u als werkgever? Wat vinden uw werknemers goed aan uw beleidsvoering?

Medewerkers zijn hét visitekaartje van uw organisatie. Zij hebben een grote invloed op de tevredenheid van uw klanten. Daarnaast zorgen betrokken medewerkers voor innovatie, een lager verzuim en een lager verloop. Bij Markteffect begrijpen we dat betrokken medewerkers van groot belang zijn en daarom helpen we u graag aan de juiste inzichten. Dat doen we door middel van een professioneel, gestructureerd en onafhankelijk onderzoek.

“Dankzij het onderzoek van Markteffect hebben we inzicht gekregen in de ernst van de situatie m.b.t. de werkdruk en hoe wij onze medewerkers en vrijwilligers hierin kunnen ontzien. Zonder hen zijn we nergens en wij zijn trots op hun werk. Daarom willen we m.b.v. de resultaten uit dit onderzoek laten zien hoe belangrijk we dit thema vinden en graag snel willen schakelen. Uiteindelijk bood het rapport precies de inzichten die we nodig hadden.’’ 
Brandweer Zuid-Limburg

professional-4

Betrokken medewerkers zorgen voor meer innovatie

professional-5

Betrokken medewerkers zorgen voor een lager verzuim

professional-3

Betrokken medewerkers bevelen de diensten van de organisatie aan bij anderen

Hoe wordt een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) helpt u met het in kaart brengen van de tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van uw werknemers door onder andere gebruik te maken van de Net Promotor Score en het loyaliteitsmodel. De NPS gebruiken we om inzichtelijk te maken in hoeverre uw medewerkers uw organisatie als werkgever en de diensten van uw organisatie zouden aanbevelen. Het loyaliteitsmodel combineert de tevredenheid en de aanbevelingsintentie om zo uw medewerkers te segmenteren.

De meest voorkomende onderzoeksmethode is online onderzoek. Hiermee kunnen uw medewerkers snel en gericht bevraagd worden. Wanneer het onderzoek erom vraagt, kan er ook gekozen worden voor kwalitatief onderzoek in de vorm van bijvoorbeeld diepte interviews.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een medewerkerstevredenheidsonderzoek:

Tevredenheid

Hoe tevreden zijn uw medewerkers over u als werkgever?

Betrokkenheid

Hoe betrokken zijn uw medewerkers bij uw organisatie?

Loyaliteit

Hoe loyaal zijn uw medewerkers aan u als werkgever?

Benchmark

Hoe scoort u als werkgever t.o.v. andere werkgevers (in uw branche)?

Hoe maakt Markteffect dit onderzoek uniek?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan worden uitgebreid met een spiegelonderzoek. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de tevredenheid en betrokkenheid van uw medewerkers, maar ook naar de verwachtingen en perceptie van het management van uw organisatie. Door middel van een gap-analyse brengt Markteffect een vergelijking in kaart tussen de perceptie van het management van uw organisatie en de daadwerkelijke tevredenheid van uw medewerkers. Dit levert vaak verrassende en soms ook confronterende inzichten op.

Bovendien kan Markteffect u helpen met de interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten, door middel van de Markteffect Next Step Session. Dit is een strategische en interactieve workshop waarin we samen kijken naar de manier waarop dit onderzoek actionable kan maken. De ervaring leert dat deze sessies, die georganiseerd worden met het interne projectteam, zorgen voor veel nieuwe ideeën en inspiratie.

Wat levert een medewerkerstevredenheidsonderzoek op?

Een positieve verandering realiseren in de tevredenheid en betrokkenheid van uw medewerkers is een hele opgave. Het is daarom essentieel om te weten aan welke knoppen u moet draaien om het maximale resultaat te bereiken. Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Middels een regressieanalyse brengen we de samenhang van de verschillende aspecten met de algemene betrokkenheid in kaart. Door deze te vertalen in een prioriteitenmatrix krijgt u concreet inzicht in de verbeteracties.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

MTO Quick Scan

Hoe bevlogen zijn uw medewerkers? Doe de MTO Quick Scan! Het ‘binden en boeien’ van medewerkers kent een toenemend belang. Onderzoek toont aan dat tevreden m…

Meer info

Klanttevredenheidsonderzoek

Een klanttevredenheidsonderzoek haalt de sterke punten en de verbetermogelijkheden volgens uw klanten boven water. Hoe denken uw klanten eigenlijk over uw organisatie? Wa…

Meer info

Overige onderzoekssoorten

Markteffect biedt een breed scala aan onderzoeken aan. Deze onderzoeken zijn vaak niet onder één naam weer te geven. Denk hierbij aan het uitvoeren van onde…

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Spiegelonderzoek

Om klantgerichtheid  te optimaliseren en om de resultaten van een onderzoek intern meer kracht bij te kunnen zetten, kunt u een spiegelonderzoek laten uitvoeren naas…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor ut uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagtsukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Medewerkerstevredenheidonderzoek: Brandweer Zuid-Limburg

Belevingsonderzoek gemengd voetbal: KNVB

Tevredenheidsonderzoek:
RKC Waalwijk

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting:
Flynth

Veelgestelde vragen

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) helpt u inzichtelijk te maken waar uw sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen liggen vanuit het perspectief van uw medewerkers. Hoe loyaal zijn uw medewerkers? Zijn ze tevreden met u als werkgever? Wat vinden uw werknemers goed aan uw beleidsvoering?


Medewerkers zijn hét visitekaartje van uw organisatie. Zij hebben een grote invloed op de tevredenheid van uw klanten. Daarnaast zorgen betrokken medewerkers voor innovatie, een lager verzuim en een lager verloop. 

Hoe wordt een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) helpt u met het in kaart brengen van de tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van uw werknemers door onder andere gebruik te maken van de Net Promotor Score en het loyaliteitsmodel. De NPS gebruiken we om inzichtelijk te maken in hoeverre uw medewerkers uw organisatie als werkgever en de diensten van uw organisatie zouden aanbevelen. Het loyaliteitsmodel combineert de tevredenheid en de aanbevelingsintentie om zo uw medewerkers te segmenteren.

De meest voorkomende onderzoeksmethode is online onderzoek. Hiermee kunnen uw medewerkers snel en gericht bevraagd worden. Wanneer het onderzoek erom vraagt, kan er ook gekozen worden voor kwalitatief onderzoek in de vorm van bijvoorbeeld diepte interviews.

Wat levert een medewerkerstevredenheidsonderzoek op?

Een positieve verandering realiseren in de tevredenheid en betrokkenheid van uw medewerkers is een hele opgave. Het is daarom essentieel om te weten aan welke knoppen u moet draaien om het maximale resultaat te bereiken. Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Middels een regressieanalyse brengen we de samenhang van de verschillende aspecten met de algemene betrokkenheid in kaart. Door deze te vertalen in een prioriteitenmatrix krijgt u concreet inzicht in de verbeteracties.

<p>Joris <span>van de Schoor</span></p>

Joris van de Schoor

Client Consultant

Wat kost een: Medewerkerstevredenheidsonderzoek