Waarom het Ad Likeability model?
Raken uw ideeën voor een tv- of radiocommercial de juiste snaar en wordt het begrepen door uw doelgroep? Wordt de juiste boodschap overgebracht? Vindt uw doelgroep dit soort commercials leuk, grappig of juist interessant? Het Ad Likeability model laat zien of de campagne die u voor ogen heeft een succes zal zijn. Om onderbouwd uw commercial te laten pre-testen of beoordelen, is het goed om dit te doen op de aspecten die leiden tot een hoog effect. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tot wel de helft van het effect van uw campagne bepaald wordt door de 'Ad-Liking'. Het Ad Likeability model zorgt ervoor dat uw campagne scoort op deze aspecten.
Hieronder ziet u het model met de aspecten waarop beoordeeld wordt en mogelijke vraagpunten die geschikt zijn voor de beoordeling van uw campagne:
Afbeelding 1: Het Ad Likeability model. Bekijk hier het model online.
Omdat deze methodiek al bij vele onderzoeken is toegepast, is er inmiddels een benchmark opgebouwd waarmee uw resultaten kunnen worden vergeleken. Aan de hand van de resultaten kunnen we dus voorspellen of een campagne het goed, of juist minder goed zal doen.