Waarom het Ad Likeability model?
Raken jouw ideeën voor een tv- of radiocommercial de juiste snaar en wordt het begrepen door jouw doelgroep? Wordt de juiste boodschap overgebracht? Vindt je doelgroep dit soort commercials leuk, grappig of juist interessant? Het Ad Likeability model laat zien of de campagne die je voor ogen hebt een succes zal zijn. Om onderbouwd jouw commercial te laten pre-testen of beoordelen, is het goed om dit te doen op de aspecten die leiden tot een hoog effect. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tot wel de helft van het effect van jouw campagne bepaald wordt door de 'Ad-Liking'. Het Ad Likeability model zorgt ervoor dat jouw campagne scoort op deze aspecten.
Hieronder zie je het model met de aspecten waarop beoordeeld wordt en mogelijke vraagpunten die geschikt zijn voor de beoordeling van jouw campagne:

Afbeelding 1: Het Ad Likeability model. Bekijk hier het model online.
Omdat deze methodiek al bij vele onderzoeken is toegepast, is er inmiddels een benchmark opgebouwd waarmee jouw resultaten kunnen worden vergeleken. Aan de hand van de resultaten kunnen we dus voorspellen of een campagne het goed, of juist minder goed zal doen.