Onze werkwijze

Onderzoek is een vak. Vaak wordt gedacht dat onderzoekers vooral goed moeten zijn in statistiek. Maar dit is slechts één van de onderdelen van onderzoek. Wat echt telt, is het stellen van de juiste vragen en kritisch nagaan of die vragen wel écht de antwoorden opleveren waar je naar zoekt.

Wat je onderzoeksvraag ook is, wij kunnen je erbij helpen. Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Markteffect-Werkwijze

Voortraject

In het voortraject bespreekt onze Client Consultant samen met jou welke resultaten jij wil bereiken. Na dit gesprek, ontvang je een onderzoeksvoorstel waarin onder andere de methodiek, planning en kosten staan beschreven. Verder staan hierin de outlines van het onderzoek. De exacte inhoud van het onderzoek zal in de opstartfase uitgewerkt worden.

Opstartfase

De opstartfase begint met de kick-off meeting. Dit is een van de belangrijkste momenten in het onderzoek. Tijdens deze sessie duiken de Client Consultant, de Research Expert en alle betrokkenen van de opdrachtgever samen in de achtergrond, inhoud en doelen van het onderzoek. Ook bespreken we de planning, rapportagewensen en andere praktische zaken. De Research Expert, die ook projectmanager is, blijft gedurende het hele traject jouw directe aanspreekpunt.

Na de kick-off meeting wordt een conceptvragenlijst opgesteld. De kwaliteit van de vragenlijst bepaalt uiteindelijk de bruikbaarheid van het onderzoek. Daarom werken we nauw met je samen om de vragenlijst optimaal af te stemmen. Het veldwerk start pas wanneer de vragenlijst volledig gevalideerd, betrouwbaar en helemaal naar wens is.

Veldwerk

Kwantitatief onderzoeken
De vragenlijst wordt geprogrammeerd in onze onderzoekssoftware zodat deze geschikt is voor online of telefonisch onderzoek. Na een uitgebreide test start het veldwerk. De Research Expert zal je gedurende het proces op de hoogte houden van hoe de respons verloopt en eventueel ook tussentijdse resultaten met je delen. Lees hier meer over ons veldwerkteam.

Kwalitatief onderzoeken
Kwalitatief onderzoek kent vele vormen van veldwerk: online of offline, individueel of in een groep. Ongeacht de locatie of setting zorgen we ervoor dat respondenten zich op hun gemak voelen, er een prettige sfeer hangt en dat ze zich vrij voelen om hun ideeën en meningen te delen. Tijdens het veldwerk zorgen we ervoor dat jij als klant mee kan kijken en op de hoogte wordt gehouden van het verloop van het proces en de eerste inzichten meteen kan meenemen.

Analyse van de resultaten

Na het verzamelen van de data voeren wij een uitgebreide kwaliteitscontrole uit om de betrouwbaarheid van de resultaten te waarborgen. Dit proces begint al bij het werven van respondenten, waarbij we maatregelen treffen om bots en dubbele inzendingen te weren. Tijdens en na de dataverzameling blijven we de kwaliteit bewaken. Zo filteren we bijvoorbeeld respondenten die de vragenlijst onrealistisch snel hebben ingevuld, en gebruiken we machine learning om onzinnige antwoorden in open vragen te detecteren.

Daarnaast hercoderen we open antwoorden zodat deze geschikt zijn voor analyse. Naast geautomatiseerde processen voeren we ook handmatige controles uit om de nauwkeurigheid verder te verbeteren. Tot slot nemen we contact met je op om de eerste resultaten door te nemen, zodat je direct inzicht hebt in de uitkomsten van het onderzoek.

Rapportage en terugkoppeling

Het projectteam gaat aan de slag om de uitkomsten helder te rapporteren. Vervolgens worden de resultaten aan je teruggekoppeld middels een presentatie. Op deze manier kan er een goede interpretatie aan de resultaten gegeven worden en kunnen vragen meteen worden beantwoord. Mocht je behoefte hebben aan aanvullende analyses is dat geen probleem; wij voeren deze graag voor je uit!

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Typen onderzoek

Ben je op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wil je ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van jouw …

Meer info

Klantcases

Wij zijn trots op onze cases en delen deze graag met je. Wij geloven dat praktijkvoorbeelden de beste manier zijn om te laten zien hoe marktonderzoek bij ons in de prakt…

Meer info

Ontmoet ons team

Ontmoet ons enthousiaste team van specialisten, die voor je klaarstaan om jouw onderzoek tot een succes te maken! Door scherp en kritisch mee te denken vanaf de start van…

Meer info

Alle branches

Markteffect is expert in meer dan 7 branches. Wat de onderzoeksvraag ook is, wij kunnen je erbij helpen. Met onze ruime ervaring in verschillende werkvelden kunnen we gep…

Meer info

Over Markteffect

Markteffect is een marktonderzoeksbureau in Eindhoven, maar we zijn ook zoveel meer. Bekijk hier wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we voor staan.

Meer info
<p>Danny <span>Meulenbroeks</span></p>

Danny Meulenbroeks

Manager Kwaliteit & Innovatie