Onze werkwijze

Onderzoek is een vak. Vaak wordt gedacht dat onderzoekers vooral goed moeten zijn in statistiek. Maar dit is slechts één van de onderdelen van onderzoek. Belangrijker nog is het stellen van de juiste vragen en het kritisch toetsen of deze vragen écht antwoord geven op wat u wilt weten. Om dit te bereiken gebruikt Markteffect haar eigen bewezen werkwijze, waarin de samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Markteffect-Werkwijze

Voortraject

In het voortraject komt onze consultant bij u langs om samen te bespreken welke resultaten u wilt bereiken. Na dit gesprek ontvangt u een onderzoeksvoorstel waarin methodiek, planning en kosten staan beschreven. Ook staan hierin de outlines van het onderzoek. De exacte inhoud van het onderzoek zal echter in de opstartfase uitgewerkt worden.

Opstartfase

De opstartfase begint met de kick-off meeting. Dit is een van de belangrijkste momenten in het onderzoek. Hier gaan de consultant, de onderzoeksspecialist en alle betrokkenen vanuit de klant diep op de achtergrond, inhoud en doelen van het onderzoek in. Ook bespreken we hier de planning, rapportagewensen en overige praktische zaken. De onderzoeksspecialist (tevens projectleider) is tijdens het onderzoek uw rechtstreekse aanspreekpunt. Na de kick-off meeting wordt een concept vragenlijst gemaakt. De kwaliteit van de vragenlijst bepaalt uiteindelijk de bruikbaarheid van het onderzoek. We zorgen er dan ook voor dat we nauw met de klant samenwerken tijdens het opstellen van de vragenlijst. We starten het veldwerk nooit voordat de vragenlijst volledig valide, betrouwbaar en naar wens is.

Veldwerk

De vragenlijst wordt geprogrammeerd in onze onderzoekssoftware zodat deze geschikt is voor online of telefonisch onderzoek. Na een uitgebreide test start het veldwerk. De onderzoeksspecialist zal u gedurende het proces op de hoogte houden hoe de respons verloopt en eventueel ook tussentijdse resultaten met u delen.

Analyse van de resultaten

Na het verzamelen van de data voeren wij een responscontrole uit. Zo zullen we respondenten die de vragenlijst onrealistisch snel hebben ingevuld filteren uit de dataset. Ook hercoderen we open antwoorden, zodat deze geanalyseerd kunnen worden. Hierna nemen we contact op om de eerste resultaten alvast met u te bespreken.

Rapportage en terugkoppeling

Het projectteam gaat aan de slag om de uitkomsten van de statistische analyses helder te rapporteren. Markteffect zal de resultaten aan u terugkoppelen bij u op kantoor. Op deze manier kan er een goede interpretatie aan de resultaten gegeven worden en kunnen vragen meteen worden beantwoord. Als er additionele analyses gewenst zijn, zal Markteffect deze uitvoeren. 

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Klantcases

Wij zijn trots op onze cases en delen deze graag met u. Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebb…

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Alle branches

Markteffect is expert in meer dan 7 branches. Wat uw onderzoeksvraag ook is, wij kunnen u erbij helpen. Met onze ruime ervaring in verschillende werkvelden kunnen we gepa…

Meer info

Over Markteffect

Markteffect is een marktonderzoeksbureau in Eindhoven, maar we zijn ook zoveel meer. Bekijk hier wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we voor staan.

Meer info
<p>Danny <span>Meulenbroeks</span></p>

Danny Meulenbroeks

Manager Kwaliteit & Innovatie