Marktonderzoek komt voor in veel werkvelden en het is makkelijk verdwaald te raken in de jargon. Ben je een term tegengekomen die je niet kent? Of wil je graag verdieping op een bepaald onderwerp? Bekijk hier in detail wat het inhoudt en hoe het zich verhoudt tot jouw onderzoek.
Het starten van een eigen bedrijf begint met het marktonderzoek doen naar je branche, doelgroep en concurrentie. Dankzij zo’n onderzoek weet u of uw bedrijf&nb…
Meer infoEen veelgebruikt startpunt in onderzoek is de naamsbekendheid. Oftewel welke aanbieders binnen uw branche kent uw doelgroep, al is het alleen maar van naam. Uit de result…
Meer infoAls organisatie heeft u een aantal kernwaarden opgesteld, of wenst u een bepaald imago uit te stralen. In hoeverre u dit over weet te brengen op uw doelgroep kan inzichte…
Meer infoMTO onderzoek staat voor Medewerkerstevredenheidsonderzoek en betreft een onderzoek waarbij u intern onderzoek doet naar de verbeterpunten en inzichten die helpen bij de …
Meer infoNa het realiseren van een goede naamsbekendheid is de volgende stap deze naamsbekendheid om te zetten in overwegingsintentie. De overwegingsintentie geeft aan in hoeverre…
Meer infoDe conversieratio is een percentage dat berekend kan worden wanneer het resultaat de score van de gehele doelgroep weergeeft, maar het ook wenselijk is dit resultaat te v…
Meer infoDe Net Promoter Score (NPS) is een simpele maar krachtige methode om met één enkele vraag de klantloyaliteit te meten. Welke klanten bevelen uw organisatie …
Meer infoWanneer de algemene tevredenheid en de tevredenheid met verschillende belanrijke aspecten binnen uw organisatie gemeten zijn, kan door middel van een regressie analyse in…
Meer infoEen positieve verandering realiseren in de klanttevredenheid is een hele opgave. Daarom is het essentieel om te weten welke prioriteiten u moet stellen, met andere woorde…
Meer infoOm klantgerichtheid te optimaliseren en om de resultaten van een onderzoek intern meer kracht bij te kunnen zetten, kunt u een spiegelonderzoek laten uitvoeren naas…
Meer infoOp basis van de algemene tevredenheid en de aanbevelingsintentie (Net Promoter Score) wordt in een loyaliteitsmodel onderscheid gemaakt in groepen als absolute fans en we…
Meer infoKwalitatief onderzoek levert heel veel informatie op vanuit verschillende respondenten, achtergronden, invalshoeken en ervaringen. Om al deze waargenomen en geobserveerde…
Meer infoWenst u inzicht in de huidige identiteit, de gewenste identiteit en het imago van uw organisatie en uw dienstverlening? Een GAP-analyse is een methode om een vergelijking…
Meer infoAustralisch hoogleraar marketingwetenschappen Byron Sharp heeft een theorie ontwikkeld over het belang van het werven van nieuwe klanten. Deze theorie wordt in de onderzo…
Meer infoSignificantie geeft aan of een verschil in onderzoeksresultaten te verklaren is door toeval. Een significant verschil ontstaat wanneer het verschil niet te verklaren is d…
Meer infoEen dynamisch dashboard is een interactieve tool die verschillende databronnen samenbrengt in één helder overzicht van jouw belangrijkste KPI’s. Door …
Meer infoDe customer satisfaction (CSAT) is een veelgebruikte KPI waarmee organisaties de klantervaring en tevredenheid over hun product of dienst in kaart brengen. Dit gebeurt do…
Meer infoCustomer experience (CX) is de ervaring en de beleving van afnemers rondom de interactie met een bedrijf of merk. Met een customer experience-onderzoek krijg je inzicht i…
Meer infoMarketing mix modeling is een geavanceerde onderzoeksmethode waarmee je kunt analyseren hoe effectief jouw marketinguitgaven zijn. Deze methode wordt vaak gebruikt door g…
Meer infoDe evoked set is een term uit het marktonderzoek en vanuit de consumentenpsychologie waarbij een set van merken bedacht worden die meegenomen worden in de overweging in e…
Meer infoDe 0-meting is het onderzoek dat uitgevoerd wordt om de huidige situatie in kaart te brengen om een tijdsopname te maken van de organisatie, het merk of een product v&oac…
Meer infoEen werknemerstevredenheidsonderzoek is een methode om te meten hoe tevreden uw medewerkers zijn met hun werk, hun collega's, het management en de organisatie als geheel.…
Meer infoBenieuwd naar hoe jouw merk er als werkgever voor staat? Is het merk en naam bekend binnen jouw doelgroep en is dit positieve of misschien een negatieve bekendheid?
Meer infoEen focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode om consumentengedrag, percepties en diepgaande inzichten te verzamelen. Het is een methode waarbij een kleine groep r…
Meer infoOm een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.