Kennisbank

Marktonderzoek komt voor in veel werkvelden en het is makkelijk verdwaald te raken in de jargon. Ben je een term tegengekomen die je niet kent? Of wil je graag verdieping op een bepaald onderwerp? Bekijk hier in detail wat het inhoudt en hoe het zich verhoudt tot jouw onderzoek.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Marktonderzoek & Eigen bedrijf

Het starten van een eigen bedrijf begint met het marktonderzoek doen naar je branche, doelgroep en concurrentie. Dankzij zo’n onderzoek weet u of uw bedrijf&nb…

Meer info

Naamsbekendheid

Een veelgebruikt startpunt in onderzoek is de naamsbekendheid. Oftewel welke aanbieders binnen uw branche kent uw doelgroep, al is het alleen maar van naam. Uit de result…

Meer info

Imago-matrix

Als organisatie heeft u een aantal kernwaarden opgesteld, of wenst u een bepaald imago uit te stralen. In hoeverre u dit over weet te brengen op uw doelgroep kan inzichte…

Meer info

MTO

MTO onderzoek staat voor Medewerkerstevredenheidsonderzoek en betreft een onderzoek waarbij u intern onderzoek doet naar de verbeterpunten en inzichten die helpen bij de …

Meer info

Overwegingsintentie

Na het realiseren van een goede naamsbekendheid is de volgende stap deze naamsbekendheid om te zetten in overwegingsintentie. De overwegingsintentie geeft aan in hoeverre…

Meer info

Conversieratio

De conversieratio is een percentage dat berekend kan worden wanneer het resultaat de score van de gehele doelgroep weergeeft, maar het ook wenselijk is dit resultaat te v…

Meer info

Net Promoter Score (NPS)

De Net Promoter Score (NPS) is een simpele maar krachtige methode om met één enkele vraag de klantloyaliteit te meten. Welke klanten bevelen uw organisatie …

Meer info

Prioriteitenmatrix

Wanneer de algemene tevredenheid en de tevredenheid met verschillende belanrijke aspecten binnen uw organisatie gemeten zijn, kan door middel van een regressie analyse in…

Meer info

Regressieanalyse

Een positieve verandering realiseren in de klanttevredenheid is een hele opgave. Daarom is het essentieel om te weten welke prioriteiten u moet stellen, met andere woorde…

Meer info

Spiegelonderzoek

Om klantgerichtheid  te optimaliseren en om de resultaten van een onderzoek intern meer kracht bij te kunnen zetten, kunt u een spiegelonderzoek laten uitvoeren naas…

Meer info

Loyaliteitsmodel

Op basis van de algemene tevredenheid en de aanbevelingsintentie (Net Promoter Score) wordt in een loyaliteitsmodel onderscheid gemaakt in groepen als absolute fans en we…

Meer info

Folio-analyse

Kwalitatief onderzoek levert heel veel informatie op vanuit verschillende respondenten, achtergronden, invalshoeken en ervaringen. Om al deze waargenomen en geobserveerde…

Meer info

GAP-analyse

Wenst u inzicht in de huidige identiteit, de gewenste identiteit en het imago van uw organisatie en uw dienstverlening? Een GAP-analyse is een methode om een vergelijking…

Meer info

Byron Sharp theorie

Australisch hoogleraar marketingwetenschappen Byron Sharp heeft een theorie ontwikkeld over het belang van het werven van nieuwe klanten. Deze theorie wordt in de onderzo…

Meer info

Significantie

Significantie geeft aan of een verschil in onderzoeksresultaten te verklaren is door toeval. Een significant verschil ontstaat wanneer het verschil niet te verklaren is d…

Meer info

Dynamisch dashboard

Een dynamisch dashboard is een interactieve tool die verschillende databronnen samenbrengt in één helder overzicht van jouw belangrijkste KPI’s. Door …

Meer info

Customer satisfaction

De customer satisfaction (CSAT) is een veelgebruikte KPI waarmee organisaties de klantervaring en tevredenheid over hun product of dienst in kaart brengen. Dit gebeurt do…

Meer info

Customer experience

Customer experience (CX) is de ervaring en de beleving van afnemers rondom de interactie met een bedrijf of merk. Met een customer experience-onderzoek krijg je inzicht i…

Meer info

Marketing mix modeling

Marketing mix modeling is een geavanceerde onderzoeksmethode waarmee je kunt analyseren hoe effectief jouw marketinguitgaven zijn. Deze methode wordt vaak gebruikt door g…

Meer info

Evoked set

De evoked set is een term uit het marktonderzoek en vanuit de consumentenpsychologie waarbij een set van merken bedacht worden die meegenomen worden in de overweging in e…

Meer info

0-meting en een 1-meting

De 0-meting is het onderzoek dat uitgevoerd wordt om de huidige situatie in kaart te brengen om een tijdsopname te maken van de organisatie, het merk of een product v&oac…

Meer info

Werknemerstevredenheidsonderzoeken

Een werknemerstevredenheidsonderzoek is een methode om te meten hoe tevreden uw medewerkers zijn met hun werk, hun collega's, het management en de organisatie als geheel.…

Meer info

Employer Branding

Benieuwd naar hoe jouw merk er als werkgever voor staat? Is het merk en naam bekend binnen jouw doelgroep en is dit positieve of misschien een negatieve bekendheid?

Meer info

Focusgroep

Een focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode om consumentengedrag, percepties en diepgaande inzichten te verzamelen. Het is een methode waarbij een kleine groep r…

Meer info

Bekijk hier onze klantcases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

KNGF: Impact van de assistentiehonden

Doelgroeponderzoek voor Only for Men

Sturen op basis van marktonderzoek:
MarkteffectSwiss Sense