Waarom de Byron Sharp methode?
De FAST methode van Byron Sharp is gebaseerd op het principe dat consumenten geen emotionele binding met merken hebben en dus hun keuzes niet baseren op merkimago of op andere rationele aspecten. Consumenten laten zich volgens Sharp uitsluitend leiden door situaties waarin zij aan een merk denken (category entry points), merken herkennen aan bepaalde specifieke eigenschappen (distinctive brand assets) en door de fysieke verkrijgbaarheid.
In diverse onderzoeken die Markteffect uitvoert, wordt de theorie van Byron Sharp meegenomen. Er wordt hierbij onderzoek gedaan aan de hand van de drie leidende factoren. De distinctive brand assets zijn de uniek herkenbare eigenschappen van uw product, dienst of merk. In hoeverre is een merk opvallend en speelt dat een rol bij het maken van de keuze.
Bij de category entry points gaat het over zowel de bekendheid (top of mind, spontaan en geholpen) door herkenbare eigenschappen, maar ook over ‘mogelijke oplossingen of producten’ waaraan men denkt wanneer het gaat over een categorie. Door niet alleen naar merken te kijken, proberen we in het hoofd van de consument te kijken en te begrijpen waarom hij of zij bepaalde keuzes maakt.
Als het over fysieke beschikbaarheid gaat, wordt er bijvoorbeeld gekeken naar hoe gemakkelijk het voor de consument was om een product in een bepaalde categorie te kopen en of de aankoop die men gedaan heeft samenhing met de mate waarin het product gemakkelijk beschikbaar was.