Behoefteonderzoek - Is er interesse in jouw product of dienst?

Een behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die je in de markt wilt introduceren. Is er eigenlijk wel interesse in jouw (nieuwe) product of dienst? Wat zijn de wensen en behoeften van de klant? Ziet jouw doelgroep kans van slagen, en wat zijn de drivers & barriers om het product wél of juist niét aan te schaffen? Bekijk hier de veelgestelde vragen over het behoefteonderzoek.

Met onze focus op het leveren van relevante inzichten, meetbare resultaten en het opbouwen van sterke relaties, bieden we je waardevolle antwoorden op deze vragen. Deze inzichten en meer bieden we aan door het uitvoeren van een behoefteonderzoek.

Strategisch inzichten en de behoefte direct in beeld  

In een behoefteonderzoek wordt onderzocht of jouw product of dienst aansluit bij de behoefte en wensen van de doelgroep. Zo kan uit het onderzoek blijken dat de doelgroep het product veel interessanter zou vinden als het op enkele specifieke punten aangepast wordt.

De rapportage van dit onderzoek biedt een goede basis voor gesprekken met bijvoorbeeld investeerders, producenten en retailers. Wij helpen je graag aan deze inzichten, zodat je kunt zorgen voor een optimale go-to-market strategie.

“De uitkomsten van het behoefteonderzoek hebben geresulteerd in een spectaculaire groei van Mexicano verkoop. De nieuwe introducties van Mexicano varianten voor bepaalde tijdstippen/locaties/gebruiksmomenten en serveertips die als behoeften uit het onderzoek naar voren zijn gekomen, hebben hier enorm aan bijgedragen.”
Mickael Timmermans, Channel Marketeer GoodLife Foods NL

succes

Inzicht in de kans van slagen van jouw product of dienst

markt

Inzicht in de markt waarin jij actief bent

aankoop

Inzicht in het koop- en beslissingsgedrag van jouw doelgroep

wensen-behoeften

Inzicht in de wensen en behoefte van jouw doelgroep

Hoe wordt een behoefteonderzoek uitgevoerd?

Een behoefteonderzoek is een type onderzoek dat nooit volgens een vaste opzet wordt uitgevoerd. Elk concept, elke markt en elke organisatie is namelijk anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden. Een behoefteonderzoek zal dan ook altijd op maat worden gemaakt en we zullen met onze expertise samen met jou de juiste opzet en inhoud bepalen.

De meest gebruikte methode voor een marktonderzoek naar behoefte is online onderzoek onder consumentenpanels. In deze panels kan jouw precieze doelgroep geselecteerd worden. In het geval het onderzoek juist inzicht dient te geven in de wáárom-vraag, kan er ook worden gekozen om eerst kwalitatief onderzoek uit te voeren. Voor B2B-onderzoek naar producten of diensten kan additioneel telefonisch onderzoek ingezet worden, indien de doelgroep door middel van panels moeilijk bereikbaar is. 

We hebben directe toegang tot een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en tot een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Door de grote omvang van de eigen panels kan gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen aan hetzelfde onderzoek. Uiteraard kunnen we ook een behoefteonderzoek uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase.
We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een behoefteonderzoek:

Concurrentie

Welke concurrenten komt je tegen en wat zijn hun sterke en zwakke punten?

Customer journey

Hoe ziet het koopgedrag van jouw doelgroep eruit? Wie neemt de beslissingen en op basis waarvan?

Prijs

Wat is de prijselasticiteit en een acceptabele prijs voor jouw product?

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wél of juist niét te kopen

Hoe maakt Markteffect het behoefteonderzoek uniek?

Met behulp van een behoefteonderzoek kunnen we de kans van slagen van jouw product of dienst inzichtelijk maken. Zo kan het onderzoek op veel verschillende gebieden inzichten verschaffen. Door in dit onderzoek samen met jou te kijken naar een aantal specifieke onderwerpen en kritisch mee te denken over de inzichten die dit onderzoek nog méér op kan leveren, maken we de rapportage uiterst waardevol.

Bovendien kunnen we je helpen met de interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten, door middel van de Markteffect Next Step Session. Dit is een strategische en interactieve workshop waarin we samen kijken naar de manier waarop we dit onderzoek actionable kunnen maken. De ervaring leert dat deze sessies, die georganiseerd worden met het interne projectteam, zorgen voor veel nieuwe ideeën en inspiratie.

Wat levert een behoefteonderzoek op?

Een behoefteonderzoek helpt je om inzichten te verkrijgen, zekerheid te bieden en (mede)financiers te overtuigen van de mogelijkheden en potentie van jouw nieuwe product of dienst. Ook geeft het onderzoek concreet inzicht in de best mogelijke manier van positioneren en de go-to-market strategie.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is jouw doelgroep en wat zijn de drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op we…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor jouw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt word…

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer je inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van k…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in jouw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe s…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een behoefteonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Behoefteonderzoek:
BeefyGreen

Behoefteonderzoek: GoodLife Foods

Behoefteonderzoek voor SAAM Thuisbegeleiding

Veelgestelde vragen

Wat levert een behoefteonderzoek op?

Een behoefteonderzoek helpt je om inzichten te verschaffen, zekerheid te bieden en (mede)financiers te overtuigen van de mogelijkheden en potentie van jouw nieuwe product of dienst. Ook geeft het onderzoek concreet inzicht in de best mogelijke manier van positioneren.

Hoe wordt een behoefteonderzoek uitgevoerd?

Een behoefteonderzoek is een type onderzoek dat nooit volgens een vaste opzet wordt uitgevoerd. Elk concept, elke markt en elke organisatie is namelijk anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden. Een behoefteonderzoek zal dan ook altijd op maat worden aangeboden en we zullen met onze expertise samen met jou de juiste opzet en inhoud bepalen.

De meest gebruikte methode voor een marktonderzoek naar behoefte is online onderzoek onder consumentenpanels. In deze panels kan jouw precieze doelgroep geselecteerd worden. Voor B2B-onderzoek naar producten of diensten wordt vaak telefonisch onderzoek gebruikt.

Wat is een behoefteonderzoek?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Client Consultant

Wat kost een: Behoefteonderzoek