Is er interesse in uw (nieuwe) product of dienst?

Een behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die u in de markt wilt introduceren. Is er eigenlijk wel interesse in uw (nieuwe) product of dienst? Ziet uw doelgroep kans van slagen en is er behoefte? En wat zijn drivers & barriers om het product wél, of juist niét aan te schaffen?

In een behoefteonderzoek wordt onderzocht of uw product of dienst aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Zo kan uit het onderzoek blijken dat de doelgroep het product veel interessanter zou vinden als het op enkele specifieke punten aangepast wordt. En het rapport van dit onderzoek biedt een goede basis voor gesprekken met bijvoorbeeld investeerders, producenten en retailers. Bij Markteffect helpen we u graag aan deze inzichten, zodat u kunt zogen voor een optimale go-to-market strategie.

“De uitkomsten van het behoefteonderzoek hebben geresulteerd in een spectaculaire groei van Mexicano verkoop. De nieuwe introducties van Mexicano varianten voor bepaalde tijdstippen/locaties/gebruiksmomenten en serveertips die als behoeften uit het onderzoek naar voren zijn gekomen, hebben hier enorm aan bijgedragen.”
Mickael Timmermans, Channel Marketeer GoodLife Foods NL

succes

Inzicht in de kans van slagen van uw product of dienst

markt

Inzicht in de markt waarin u actief bent

aankoop

Inzicht in het koop- en beslissingsgedrag van uw doelgroep

wensen-behoeften

Inzicht in de wensen en behoefte van uw doelgroep

Hoe wordt een behoefteonderzoek uitgevoerd?

Een behoefteonderzoek is een type onderzoek dat nooit volgens een vaste opzet wordt uitgevoerd. Elk concept, elke markt en elke organisatie is namelijk anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden. Een behoefteonderzoek zal dan ook altijd op maat worden gemaakt en Markteffect zal met haar expertise samen met u de juiste opzet en inhoud bepalen.

De meest gebruikte methode voor een marktonderzoek naar behoefte is online onderzoek onder consumentenpanels. In deze panels kan uw precieze doelgroep geselecteerd worden. In het geval het onderzoek juist inzicht dient te geven in de wáárom-vraag, kan er ook worden gekozen om eerst kwalitatief onderzoek uit te voeren. Voor B2B-onderzoek naar producten of diensten kan additioneel telefonisch onderzoek ingezet worden, indien de doelgroep door middel van panels moeilijk bereikbaar is. 

Markteffect beschikt over een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Door de grote omvang van de eigen panels kan gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen aan hetzelfde onderzoek. Uiteraard kan Markteffect ook een behoefteonderzoek uitvoeren op basis van uw eigen klantenbase. We denken graag met u mee over de mogelijkheden.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een behoefteonderzoek:

Concurrentie

Welke concurrenten komt u tegen en wat zijn hun sterke en zwakke punten?

Customer journey

Hoe ziet het koopgedrag van uw doelgroep eruit? Wie neemt de beslissingen en op basis waarvan?

Prijs

Wat is de prijselasticiteit en een acceptabele prijs voor uw product? 

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om uw product wél of juist niét te kopen

Hoe maakt Markteffect dit onderzoek uniek?

Met behulp van een behoefteonderzoek kan Markteffect de kans van slagen van uw product of dienst inzichtelijk maken. Zo kan het onderzoek op veel verschillende gebieden inzichten verschaffen. Door in dit onderzoek samen met u te kijken naar een aantal specifieke onderwerpen en kritisch mee te denken over de inzichten die dit onderzoek nog méér op kan leveren, maken we de rapportage uiterst waardevol.

Bovendien kan Markteffect u helpen met de interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten, door middel van de Markteffect Next Step Session. Dit is een strategische en interactieve workshop waarin we samen kijken naar de manier waarop dit onderzoek actionable kan maken. De ervaring leert dat deze sessies, die georganiseerd worden met het interne projectteam, zorgen voor veel nieuwe ideeën en inspiratie.

Wat levert een behoefteonderzoek op?

Een behoefteonderzoek helpt u om inzichten te verkrijgen, zekerheid te bieden en (mede)financiers te overtuigen van de mogelijkheden en potentie van uw nieuwe product of dienst. Ook geeft het onderzoek concreet inzicht in de best mogelijke manier van positioneren en de go-to-market strategie.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer u inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van kw…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in uw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe sco…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor ut uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagtsukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Behoefteonderzoek:
BeefyGreen

Behoefteonderzoek: GoodLife Foods

Behoefteonderzoek:
SAAM Thuisbegeleiding

Veelgestelde vragen

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wat is een behoefteonderzoek?

In een behoefteonderzoek wordt onderzocht of uw product of dienst aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Zo kan uit het onderzoek blijken dat de doelgroep het product veel interessanter zou vinden als het in een bepaalde behoefte voldoet. Bij Markteffect helpen we u graag aan deze inzichten, zodat uw product of dienst optimaal aan de behoefte van de doelgroep kan voldoen.

Hoe wordt een behoefteonderzoek uitgevoerd?

Een behoefteonderzoek is een type onderzoek dat nooit volgens een vaste opzet wordt uitgevoerd. Elk concept, elke markt en elke organisatie is namelijk anders. Daarnaast verschilt het per concept en organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden. Een behoefteonderzoek zal dan ook altijd op maat worden aangeboden en Markteffect zal met haar expertise samen met u de juiste opzet en inhoud bepalen.

De meest gebruikte methode voor een marktonderzoek naar behoefte is online onderzoek onder consumentenpanels. In deze panels kan uw precieze doelgroep geselecteerd worden. Voor B2B-onderzoek naar producten of diensten wordt vaak telefonisch onderzoek gebruikt.

Wat levert een behoefteonderzoek op?

Een behoefteonderzoek helpt u om inzichten te verschaffen, zekerheid te bieden en (mede)financiers te overtuigen van de mogelijkheden en potentie van uw nieuwe product of dienst. Ook geeft het onderzoek concreet inzicht in de best mogelijke manier van positioneren.

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant

Wat kost een: Behoefteonderzoek