Effectiviteit van jouw campagnes meten met de campagne effectmeting

Een campagne-effectmeting is een absolute must wanneer je de effecten van een (above the line) marketing- of communicatiecampagne in kaart wilt brengen. Is jouw campagne gezien, en door wie? Wat is het effect van de campagne op naamsbekendheid, imago en/of overwegingsintentie? Zet de reclame-uiting aan tot handelen? Lees hier hoe wij de campagne effectmeting uitvoeren.

Met een campagne-effectmeting krijg je relevante inzichten in hoe jouw doelgroep de campagne ervaart en wat de daadwerkelijke impact ervan is. Dankzij een sterke relatie met onze klanten kunnen we de resultaten gericht analyseren en concrete aanbevelingen opleveren. Zo zorgen we dat je campagnes niet alleen effectiever worden, maar ook meetbare resultaten opleveren.

Campagne effectmeting, 0-meting en 1-meting

Een campagne effectmeting geeft inzicht in het effect van de losse campagnemiddelen op de vooraf gedefinieerde KPI’s. Als je te maken hebt met marketing- en communicatiebudgetten zal je jezelf ongetwijfeld afvragen wat de optimale inzet van jouw campagnebudget is. Het is dan ook belangrijk om te weten wat de euro die erin wordt gestopt uiteindelijk oplevert en hoe dit te optimaliseren is. Ook geven de inzichten de juiste onderbouwing om het gesprek rondom de inkoop van de juiste GRP's aan te gaan. Om de resultaten inzichtelijk te maken, wordt eerst een 0-meting verricht. Na de campagne volgt de 1-meting waarbij je de benodigde kpi's in beeld krijgt.

“Het onderzoek van Markteffect heeft ons enorm geholpen om de effectiviteit van de campagne te vergroten. Gecombineerd met onze eigen cijfers van de uiteindelijke verkoop van tellerrapporten leverde het onderzoek een compleet beeld op van het gedrag van de autokopers. Daar was ons management heel blij mee. Een campagne zonder effectmeting kan eigenlijk niet meer.”
Koen Peeters, Teamleider Communicatie bij RDW

rapportage-3

Inzicht in het effect van losse campagnemiddelen op de vooraf geformuleerde KPI's

idee-innovatie

Inzicht in de meest effectieve media kanalen, zenders, dagen en tijstippen

geld-inzicht

Marketinguitgaven accountable maken en achterhalen aan welke knoppen je moet draaien voor een succesvolle campagne

Hoe wordt een campagne effectmeting uitgevoerd?

Afhankelijk van jouw doelgroep wordt er samen bepaald op welke manier we het onderzoek gaan uitvoeren. De methode van veldwerk is afhankelijk van de doelgroep en kan dan ook bij elk onderzoek anders zijn. In de regel wordt een campagne effectmeting met name uitgevoerd middels online onderzoek onder grotere steekproeven.

Wanneer het voor jou wenselijk is om jouw campagnes continu bij te kunnen sturen, bieden we een brand tracker aan. Hiermee kan frequent een meting plaatsvinden, waardoor de effecten en het resultaat continu in kaart kan worden gebracht. Overigens is het verstandig om de daadwerkelijke uiting (de commercial) te laten onderzoeken in een campagne pre-test, om vooraf vast te stellen of deze begrijpelijk en duidelijk is, en aanzet tot actie.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen aan hetzelfde onderzoek. Zo blijven jouw onderzoeksresultaten relevant en zuiver. Uiteraard kunnen we ook een campagne effectmeting uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een campagne effectmeting:

Campagnebereik

Hoe groot is het bereik van de campagne geweest en welke doelgroepen heeft deze bereikt?

Impact campagne

Welke bijdrage levert de campagne op KIP's zoals bekendheid, imago & voorkeur?

Sentiment campagne

Wat vond jouw doelgroep van de campagne hoe werd deze inhoudelijk beoordeeld?

Verschil in impact

Heeft de campagne bovengemiddelde impact gemaakt op specifieke doelgroepen, regio's of segmenten? 

Hoe maakt Markteffect de campagne meting uniek?

Doordat het veldwerk in merendeel van de gevallen online plaatsvindt, kunnen de campagne-uitingen ook daadwerkelijk worden voorgelegd aan de respondenten. Dit kunnen zowel statische beelden als (radio) commercials zijn. Met de resultaten helpen we je jouw budget beter in te zetten.

Bovendien kunnen we diverse analyses toevoegen om de effectiviteit van jouw campagnes te vergroten. Een voorbeeld hiervan is de GRP-analyse, waarmee we je inzicht geven in de verhouding tussen het geïnvesteerde mediabudget en de daadwerkelijke exposure onder de doelgroep. De GRP-analyse kan voor ieder type campagne worden uitgevoerd. En we denken graag mee over de interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten. Door middel van een (workshop) Markteffect Next Step Session helpen we je om de inzichten om te zetten in actiepunten.

Wat levert een campagne effectmeting op?

Het onderzoek zal inzicht geven in de effecten van reclames, campagnes of campagnemiddelen op vooraf gedefinieerde KPI’s. Uiteraard proberen we in de dataset ook zoveel mogelijk 'tussen de regels door te lezen' om extra inzichten boven tafel te krijgen. Als je een grote crossmediale campagne wilt uitzetten met het doel om de naamsbekendheid en de overwegingsintentie te vergroten, dan brengen we nauwkeurig in kaart welke inzet heeft bijgedragen aan welk doel. Zo kunnen wij je bijvoorbeeld adviseren dat televisie met name invloed heeft op de naamsbekendheid en de overwegingsintentie, maar dat online content ondersteuning juist veel invloed heeft op de voorkeursintentie.

We vinden het belangrijk er zorg voor te dragen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. Met behulp van de campagne effectmeting kunt je jouw marketinguitgaven accountable maken en nog belangrijker: aan de juiste knoppen draaien om te zorgen dat je meer uit jouw campagnebudget haalt.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van een campagne de juiste snaar zal raken bij jouw doelgroep. Zal de doelgroep de boods…

Meer info

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Cross Media Tracking analyse

Een cross media tracking analyse (CMT analyse) geeft nauwkeurig inzicht in de ROI van een crossmediale marketingcampagne. De analyse legt onder andere het aantal websiteb…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in jouw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe s…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een campagne effectmeting in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Sponsor effectmeting voor Aeromexico & PSV

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Sturen op basis van marktonderzoek:
MarkteffectSwiss Sense

Veelgestelde vragen

Wat is een campagne effectmeting onderzoek?

Een campagne effectmeting is een absolute must wanneer je de effecten van een campagne in kaart wilt brengen. Is jouw campagne gezien en door wie is hij bekeken? Wat is het effect van de campagne op de naamsbekendheid , het imago en de overwegingsintentie ? Zet de reclame-uiting aan tot handelen? Een campagne effectmeting beantwoord deze vragen en meer.

Hoe wordt een campagne effectmeting uitgevoerd?

De methode van veldwerk is afhankelijk van de doelgroep en kan dan ook bij elk onderzoek anders zijn. In de regel wordt een campagne effectmeting met name uitgevoerd middels online onderzoek onder grotere steekproeven.

Wanneer het voor jou wenselijk is om jouw campagnes continu bij te kunnen sturen, bieden we de campagne tracker aan. Hiermee kan tweewekelijks een meting plaatsvinden, waardoor de effecten en resultaat continu in kaart worden gebracht.

Wat levert een campagne effectmeting op?

Het onderzoek zal inzicht geven in de effecten van reclames, campagnes of campagnemiddelen op vooraf gedefinieerde KPI’s. Als je een grote crossmediale campagne wilt uitzetten met het doel om de naamsbekendheid en de overwegingsintentie te vergroten, dan brengen we nauwkeurig in kaart welke inzet heeft bijgedragen aan welk doel. Zo kunnen wij je bijvoorbeeld adviseren dat televisie met name invloed heeft op de naamsbekendheid en de overwegingsintentie, maar dat online content ondersteuning juist veel invloed heeft op de voorkeursintentie.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Stefanie <span>Pooyé</span>

Stefanie Pooyé

Client Consultant

Wat kost een: Campagne effectmeting