Expert en marktleider in marktonderzoek voor sportmarketing in Nederland

Met sport wordt wekelijks een gigantisch publiek bereikt. Het is dan ook niet vreemd dat sport een van de meest besproken branches is; zowel in vriendengroepen als op de werkvloer gaat het vaak over de sportprestaties van het afgelopen weekend. Het is dan ook logisch dat veel organisaties en merken zich als sponsor of partner verbinden aan de sport. De vraag om de uitgaven die in de sportwereld worden gedaan accountable en meetbaar te maken is dan ook nergens zo sterk als in de sportsector. Waar sportsponsoring vroeger vaak nog de hobby van de directeur was, is het inmiddels een volwassen onderdeel van de gehele marketingstrategie.

We zijn marktleider in Nederland op het gebied van marktonderzoek in de sport en werken voor de gehele sportpiramide: van de grote sportkoepel NOC*NSF tot sportbonden, van sportcompetities tot sportclubs en van sportsponsoren tot sportmarketingbureaus. Met onze focus op relevante inzichten, het leveren van concreet resultaat en het opbouwen van sterke relaties, helpen we organisaties in de sportwereld hun strategieën te optimaliseren en hun impact te vergroten.

Wij werken met

Marktonderzoek voor de sportmarketing branche

De sportsector is een wereld die door ongeveer 70% van Nederland wekelijks gevolgd wordt en waar iedereen een mening over heeft. Het is belangrijk dat er in deze sector onderzoek uitgevoerd wordt door onderzoekers die kennis hebben over de manier waarop de doelgroep benaderd dient te worden en waarop inzichten achterhaald dienen te worden. Wij werken met een team van onderzoeksspecialisten die de juiste affiniteit met de sport hebben. Daardoor creëren we draagvlak en begrip zodat er ingespeeld kan worden op de laatste ontwikkelingen en het sentiment.

Onderzoek dient niet alleen inzicht te geven in de huidige status van bijvoorbeeld een sportsponsorship, maar het dient ook inzichten te geven om strategieën te perfectioneren. Enerzijds meten we de impact van het huidige, anderzijds laten we zien waar kansen liggen om partnerships te optimaliseren. Een sponsorship dat extra bekendheid oplevert is leuk, maar wat valt er nog méér uit te halen?

Zo geven we bijvoorbeeld gedetailleerd inzicht in de effecten van een sponsorship tussen een merk en een voetbalclub of sportbond. Op welke manier volgen Nederlanders de sport en met welke sponsoruitingen zijn zij het best te bereiken? Hoe kan het sponsorobject de fans nauwer betrekken zodat zij mee kunnen praten over de gang van zaken en de strategie? En stel dat je een nieuw sponsorship overweegt in je marketingmix, welk sponsorobject past dan het best bij jou?

Als expert in marktonderzoek voor de sport wereld willen we je helpen het uiterste uit bijvoorbeeld een sponsorship te halen. We gaan dan ook graag met je in gesprek over de juiste oplossing voor jouw onderzoeksvraag.

sport-4

Onderzoeksteam van specialisten in de sport

sport-3

We werken met en voor bonden, competities, clubs, sponsoren en sportmarketinbureaus

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

Sponsorships in de sport

We werken nauw samen met diverse (toonaangevende) partners binnen de sportmarketing. Zo publiceren we op frequente basis inzichten en onderzoeksresultaten via Sponsorreport, SPORTNEXT, Sport & Strategie en zijn we partner van Brabant Sport en hockeyclub Oranje-Rood. Daarnaast zijn we al jaren Official Sponsor bij PSV!

Een aantal sportmarketing onderzoeken

Sponsor effectmeting

Wat zijn de effecten van een sponsorship op de belangrijkste KPI’s van beide partijen? Inmiddels is een sponsorship het stadium van enkel logo’s plakken voorbij en worden er concrete afspraken gemaakt waar het sponsorship een bijdrage aan moet leveren. Denk bijvoorbeeld aan impact op de bekendheid, het imago en de overweging van jouw merk. Welk sentiment heerst er rondom het sponsorship en waarmee kan het sponsorship nóg succesvoller worden ingezet? Meer informatie over de sponsoreffect meting?

Sponsor effectmeting

Tevredenheids- & Loyaliteitsonderzoek onder sponsoren:

Het binnenhalen van sponsoren en zakelijke relaties is een flink karwei. Daarom is het van groot belang dat sponsoren op de juiste manier in hun behoeften worden voorzien, zodat zij verbonden blijven. Om optimaal inzicht te krijgen in de loyaliteit en tevredenheid van sponsoren en zakelijke relaties, voeren we op zeer regelmatige basis diepgaand onderzoek uit. Ons onderzoek geeft inzicht in de huidige situatie, maar ook in de manier waarop sponsoren en relaties (nóg) beter bediend kunnen worden en dus langer partner blijven. Meer informatie over het tevredenheid- & loyaliteitsonderzoek?

Tevredenheidsonderzoek

Potentie onderzoek

Wanneer je op het punt staat sportsponsoring toe te voegen aan jouw marketingstrategie, dan is het allereerst belangrijk om te weten welke sporten, clubs en sporters het juiste bereik hebben. Namelijk joúw doelgroep. Vervolgens is het belangrijk dat er inzicht wordt gegeven in het gebruik en de houding (Usage & Attitude) van je categorie of merk onder de geselecteerde doelgroep.

Andersom wordt dit onderzoek dikwijls uitgevoerd voor de sponsorobjecten in hun zoektocht naar een nieuwe sponsor. Cijfers over bekendheid, populariteit en gebruik kunnen in een onderhandeling het laatste zetje geven naar een nieuwe sponsorovereenkomst.

Onderzoek onder fans

Sport is er ook voor de fans. Dag in, dag uit volgen miljoenen Nederlanders de laatste ontwikkelingen rondom hun favoriete sport, sportclub of sporter. Om het sentiment onder sportfans te peilen én om de fans te betrekken bij het reilen en zeilen rondom een sport(club), voeren we diverse onderzoeken uit. Enerzijds kan dat bijvoorbeeld gaan over de maatschappelijke impact die sport levert, anderzijds over bijvoorbeeld de beleving en het sentiment dat heerst en leeft rondom een club.

Sportsponsor Monitor

De Sportsponsor Monitor is een landelijke scan van de Nederlandse sportsponsormarkt die de impact in kaart brengt van sportsponsoring op alle gangbare marketing- en business indicatoren. In dit onderzoek zijn 16 sporten en 292 sportsponsoren in Nederland meegenomen.

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen je eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Tevredenheidsonderzoek:
RKC Waalwijk

Sponsor effectmeting: NAC Breda

Samenwerking
Markteffect & PSV

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant

Sportmarketing: Bereken de prijs voor uw onderzoek.