Sponsorships in de sport
We werken nauw samen met diverse (toonaangevende) partners binnen de sportmarketing. Zo publiceren we op frequente basis inzichten en onderzoeksresultaten via Sponsorreport, SPORTNEXT, Sport & Strategie en zijn we partner van Brabant Sport en hockeyclub Oranje-Rood. Daarnaast zijn we al jaren Official Sponsor bij PSV!
Een aantal sportmarketing onderzoeken
Sponsor effectmeting
Wat zijn de effecten van een sponsorship op de belangrijkste KPI’s van beide partijen? Inmiddels is een sponsorship het stadium van enkel logo’s plakken voorbij en worden er concrete afspraken gemaakt waar het sponsorship een bijdrage aan moet leveren. Denk bijvoorbeeld aan impact op de bekendheid, het imago en de overweging van jouw merk. Welk sentiment heerst er rondom het sponsorship en waarmee kan het sponsorship nóg succesvoller worden ingezet? Meer informatie over de sponsoreffect meting?
Sponsor effectmeting
Tevredenheids- & Loyaliteitsonderzoek onder sponsoren:
Het binnenhalen van sponsoren en zakelijke relaties is een flink karwei. Daarom is het van groot belang dat sponsoren op de juiste manier in hun behoeften worden voorzien, zodat zij verbonden blijven. Om optimaal inzicht te krijgen in de loyaliteit en tevredenheid van sponsoren en zakelijke relaties, voeren we op zeer regelmatige basis diepgaand onderzoek uit. Ons onderzoek geeft inzicht in de huidige situatie, maar ook in de manier waarop sponsoren en relaties (nóg) beter bediend kunnen worden en dus langer partner blijven. Meer informatie over het tevredenheid- & loyaliteitsonderzoek?
Tevredenheidsonderzoek
Potentie onderzoek
Wanneer je op het punt staat sportsponsoring toe te voegen aan jouw marketingstrategie, dan is het allereerst belangrijk om te weten welke sporten, clubs en sporters het juiste bereik hebben. Namelijk joúw doelgroep. Vervolgens is het belangrijk dat er inzicht wordt gegeven in het gebruik en de houding (Usage & Attitude) van je categorie of merk onder de geselecteerde doelgroep.
Andersom wordt dit onderzoek dikwijls uitgevoerd voor de sponsorobjecten in hun zoektocht naar een nieuwe sponsor. Cijfers over bekendheid, populariteit en gebruik kunnen in een onderhandeling het laatste zetje geven naar een nieuwe sponsorovereenkomst.
Onderzoek onder fans
Sport is er ook voor de fans. Dag in, dag uit volgen miljoenen Nederlanders de laatste ontwikkelingen rondom hun favoriete sport, sportclub of sporter. Om het sentiment onder sportfans te peilen én om de fans te betrekken bij het reilen en zeilen rondom een sport(club), voeren we diverse onderzoeken uit. Enerzijds kan dat bijvoorbeeld gaan over de maatschappelijke impact die sport levert, anderzijds over bijvoorbeeld de beleving en het sentiment dat heerst en leeft rondom een club.
Sportsponsor Monitor
De Sportsponsor Monitor is een landelijke scan van de Nederlandse sportsponsormarkt die de impact in kaart brengt van sportsponsoring op alle gangbare marketing- en business indicatoren. In dit onderzoek zijn 16 sporten en 292 sportsponsoren in Nederland meegenomen.