Enkele food & FMCG onderzoeken:
FMCG prijsonderzoek:
Consumenten kunnen tegenwoordig eenvoudig de prijs van specifieke producten of diensten vergelijken. Het is dan ook belangrijk om producten voor een optimale prijs in de markt te zetten. Inzicht in de prijsgevoeligheid van het product kan helpen om de juiste prijsstrategie te bepalen. Markteffect biedt u deze inzichten doormiddel van het prijsonderzoek.
Prijsonderzoek
FMCG schaponderzoek:
Het schaponderzoek is een onderzoek naar de beleving en opvallendheid van een product(categorie) in het schap. Met het onderzoek worden inzichten verkregen in de drivers en barrières tijdens de oriëntatie en/of aankoop van een product(categorie). Het inzichtelijk maken van het kiesgedrag van consumenten die voor het schap staan, helpt bij de bepaling van de schap strategie voor uw product. Meer informatie over het schaponderzoek?
Schaponderzoek
FMCG concepttest:
Een groot deel van alle introducties is binnen 6 tot 12 maanden al weer verdwenen uit het schap. Om inzicht te krijgen in de potentie van productconcepten en daarmee de kans op succes te vergroten, is het van groot belang om uw concept te laten testen. Meer weten over de concepttest van Markteffect?
Concepttest
FMCG in-home use test:
Omdat een product uit meer bestaat dan alleen een verpakking of een productidee, is het aan te raden om ook het fysieke product door de beoogde doelgroep te laten beoordelen en testen. Je kunt immers een goed verhaal vertellen en met een mooi ontwerp de consument verleiden tot een aankoop, maar dat is pas het begin. Meer informatie over de in-home use test?
In-home use test
FMCG shopping segmentatie:
Als merk, retailer of producent in de FMCG- of food branche heb je te maken met shoppers en consumenten. Het is van grote waarde om inzichtelijk te maken welke type shoppers er zijn, waarom men bepaalde producten koopt en waarom met dat bij bepaalde retailers doet. Met behulp van de inzichten kunt u een maatwerk strategie ontwikkelen per retailer en per product om de rotatie en omzet zo goed mogelijk te kunnen stimuleren. Meer informatie over de shopping segmentatie?
Shopping segmentatie
Shopper decision tree:
Bij de aanschaf van FMCG- of foodproducten noemen we dit de shopper decision tree (SDT) of in sommige gevallen de category decision tree (CDT). In beide gevallen geeft het onderzoek inzicht in de route die een consument bewust of onbewust aflegt voordat hij of zij uw product in het winkelmandje legt.
Shopper decision tree
FMCG usage & attitude:
Usage & attitude (U&A) is een onderzoek naar de algemene beoordeling en gebruik van een specifiek(e) product(categorie). Het doel van U&A onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van een deze product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Meer weten over het usage & attitude onderzoek?
Usage & attitude
Vleesvervangers monitor:
Wie de markt volgt weet het al: vlees is uit, ‘nepvlees’ is in. Vleesbedrijven investeren in hun nieuwe “cashcow” nu het einde van het vleestijdperk in zicht is. Maar is de groei van vleesvervangers een bubbel of gaan consumenten echt hun vleesconsumptie verminderen? Markteffect voert sinds 2019 een gedetailleerd onderzoek uit naar de laatste ontwikkelingen en trends in de (plantaardige) vleesvervangers markt.
Vleesvervangers monitor