Specialist in marktonderzoek in de food & FMCG branche

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Het betreft zowel snelle en gestandaardiseerde onderzoeken, als uitgebreide maatwerk trajecten. Het valt of staat echter met het begrijpen van het merk, en dat kan alleen als je de juiste mensen met de juiste ervaring er naar laat kijken.

Specifiek voor de FMCG heeft Markteffect een projectteam samengesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van alle onderzoeken in deze markten. Het team heeft jarenlange ervaring, zowel bij onderzoeksbureaus, bij de merken als bij de fabrikanten. De combinatie tussen deze ervaring, hun enthousiasme en de innovativiteit van Markteffect zorgt ervoor dat we deze markt echt begrijpen. Zo kunnen we u voorzien van de beste en meest relevante inzichten, dat is waar Markteffect naar streeft!

Wij werken met

Marktonderzoek voor de food & FMCG branche

Markteffect kan u op alle terreinen voorzien van de juiste inzichten binnen de consumenten- en retailomgeving. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Merkbekendheid en imago-onderzoek
  • Consumer decision tree en category decision tree
  • Consumentensegmentatie (persona’s)
  • Concept- en pre testen product introducties
  • Smaaktesten en in-home use testen
  • Verpakkingsonderzoek
  • Prijsonderzoek
  • Usage & attitude onderzoek en positioneringsadvies

FMCG is een dynamische markt. De meest opvallende ontwikkelingen de afgelopen jaren zijn de groei van de online verkopen, het toenemende belang van omni channel en daarmee de totale shopper purchase journey. De FMCG experts van Markteffect hebben veel kennis en werkervaring binnen deze markt en zorgen niet alleen voor een goed inhoudelijk onderzoek, maar leggen de focus op de juiste doorvertaling en advisering.

De shopper purchase journey

De consument komt via verschillende kanalen met het merk in contact. Welk kanaal de klant ook gebruikt (computer, mobiel of de fysieke winkel), de content moet altijd op elkaar zijn afgestemd. Merkbeleving over de verschillende kanalen moet volledig aan elkaar gelijk zijn en onderzoek naar het gedrag van de klant houdt niet op aan de deur van de winkel of bij het verlaten van de website.

Markteffect brengt voor u de gehele shopper purchase journey, zowel online als offline, in kaart en maakt het relatieve belang van de verschillende touch points inzichtelijk. Aan de hand hiervan kunnen de juiste touch points worden gekozen en wordt de shopper beter bereikt.

group-3

Een specifiek voor FMCG samengesteld projectteam met zowel ervaring aan de onderzoek kant als in de markt

marketing-inzicht

Onderzoek voor zowel fabrikanten, retailers als merken

laptop-analytics-1

Als full service bureau biedt Markteffect een breed aanbod aan onderzoeksmogelijkheden

Enkele food & FMCG onderzoeken:

FMCG prijsonderzoek:

Consumenten kunnen tegenwoordig eenvoudig de prijs van specifieke producten of diensten vergelijken. Het is dan ook belangrijk om producten voor een optimale prijs in de markt te zetten. Inzicht in de prijsgevoeligheid van het product kan helpen om de juiste prijsstrategie te bepalen. Markteffect biedt u deze inzichten doormiddel van het prijsonderzoek.

Prijsonderzoek

FMCG schaponderzoek:

Het schaponderzoek is een onderzoek naar de beleving en opvallendheid van een product(categorie) in het schap. Met het onderzoek worden inzichten verkregen in de drivers en barrières tijdens de oriëntatie en/of aankoop van een product(categorie). Het inzichtelijk maken van het kiesgedrag van consumenten die voor het schap staan, helpt bij de bepaling van de schap strategie voor uw product. Meer informatie over het schaponderzoek?

Schaponderzoek

FMCG concepttest:

Een groot deel van alle introducties is binnen 6 tot 12 maanden al weer verdwenen uit het schap. Om inzicht te krijgen in de potentie van productconcepten en daarmee de kans op succes te vergroten, is het van groot belang om uw concept te laten testen. Meer weten over de concepttest van Markteffect?

Concepttest

FMCG in-home use test:

Omdat een product uit meer bestaat dan alleen een verpakking of een productidee, is het aan te raden om ook het fysieke product door de beoogde doelgroep te laten beoordelen en testen. Je kunt immers een goed verhaal vertellen en met een mooi ontwerp de consument verleiden tot een aankoop, maar dat is pas het begin. Meer informatie over de in-home use test?

In-home use test

FMCG shopping segmentatie:

Als merk, retailer of producent in de FMCG- of food branche heb je te maken met shoppers en consumenten. Het is van grote waarde om inzichtelijk te maken welke type shoppers er zijn, waarom men bepaalde producten koopt en waarom met dat bij bepaalde retailers doet. Met behulp van de inzichten kunt u een maatwerk strategie ontwikkelen per retailer en per product om de rotatie en omzet zo goed mogelijk te kunnen stimuleren. Meer informatie over de shopping segmentatie?

Shopping segmentatie

Shopper decision tree:

Bij de aanschaf van FMCG- of foodproducten noemen we dit de shopper decision tree (SDT) of in sommige gevallen de category decision tree (CDT). In beide gevallen geeft het onderzoek inzicht in de route die een consument bewust of onbewust aflegt voordat hij of zij uw product in het winkelmandje legt.

Shopper decision tree

FMCG usage & attitude:

Usage & attitude (U&A) is een onderzoek naar de algemene beoordeling en gebruik van een specifiek(e) product(categorie). Het doel van U&A onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van een deze product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Meer weten over het usage & attitude onderzoek?

Usage & attitude

Vleesvervangers monitor:

Wie de markt volgt weet het al: vlees is uit, ‘nepvlees’ is in. Vleesbedrijven investeren in hun nieuwe “cashcow” nu het einde van het vleestijdperk in zicht is. Maar is de groei van vleesvervangers een bubbel of gaan consumenten echt hun vleesconsumptie verminderen? Markteffect voert sinds 2019 een gedetailleerd onderzoek uit naar de laatste ontwikkelingen en trends in de (plantaardige) vleesvervangers markt.

Vleesvervangers monitor

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Behoefteonderzoek:
BeefyGreen

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant

Food & FMCG: Bereken de prijs voor uw onderzoek.