Specialist in marktonderzoek in de food & FMCG branche

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Dit betreft zowel snelle en gestandaardiseerde onderzoeken, als uitgebreide maatwerk trajecten. Het valt of staat echter met het begrijpen van het merk, en dat kan alleen als je de juiste mensen met de juiste ervaring er naar laat kijken.

Specifiek voor de FMCG hebben wij een projectteam samengesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van alle onderzoeken in deze branche. Het team heeft jarenlange ervaring, zowel bij onderzoeksbureaus, bij de merken als bij de fabrikanten. De combinatie tussen deze ervaring, hun enthousiasme en onze innovativiteit zorgt ervoor dat we deze markt echt begrijpen. Zo kunnen we je voorzien van de beste en meest relevante inzichten, dat is waar we naar streven.

Wij werken met

Marktonderzoek voor de food & FMCG branche

FMCG is een dynamische markt. De meest opvallende ontwikkelingen de afgelopen jaren zijn de groei van de online verkopen, het toenemende belang van omnichannel en daarmee de totale shopper purchase journey. Onze FMCG experts hebben veel kennis en werkervaring binnen deze markt en zorgen niet alleen voor een goed inhoudelijk onderzoek, maar leggen de focus op de juiste doorvertaling en advisering.

De shopper purchase journey

De consument komt via verschillende kanalen met het merk in contact. Welk kanaal de klant ook gebruikt (computer, mobiel of een bezoek aan de fysieke winkel), de content moet altijd op elkaar zijn afgestemd. Merkbeleving over de verschillende kanalen moet volledig aan elkaar gelijk zijn en onderzoek naar het gedrag van de klant houdt niet op aan de deur van de winkel of bij het verlaten van de website.

Wij brengen de gehele shopper purchase journey, zowel online als offline, in kaart en maken het relatieve belang van de verschillende touchpoints inzichtelijk. Aan de hand hiervan kunnen de juiste touchpoints worden gekozen en wordt de shopper beter bereikt.

group-3

Een specifiek voor FMCG samengesteld projectteam met zowel ervaring aan de onderzoek kant als in de markt

marketing-inzicht

Onderzoek voor zowel fabrikanten, retailers als merken

laptop-analytics-1

Als full service bureau bieden we een breed aanbod aan onderzoeksmogelijkheden

Enkele food & FMCG onderzoeken:

FMCG prijsonderzoek:

Consumenten kunnen tegenwoordig eenvoudig de prijs van specifieke producten of diensten vergelijken. Het is dan ook belangrijk om producten voor een optimale prijs in de markt te zetten. Inzicht in de prijsgevoeligheid van het product kan helpen om de juiste prijsstrategie te bepalen. Wij bieden inzichten door middel van een prijsonderzoek.

Prijsonderzoek

FMCG schaponderzoek:

Het schaponderzoek is een onderzoek naar de beleving en opvallendheid van een product(categorie) in het schap. Met het onderzoek worden inzichten verkregen in de drivers en barrières tijdens de oriëntatie en/of aankoop van een product(categorie). Het inzichtelijk maken van het kiesgedrag van consumenten die voor het schap staan, helpt bij de bepaling van de schap strategie voor je product. Meer informatie over het schaponderzoek?

Schaponderzoek

FMCG concepttest:

Veel nieuwe productintroducties verdwijnen binnen 6 tot 12 maanden uit het schap. New Product Development (NPD) is een kostbaar en tijdrovend proces waarbij bijna alle afdelingen in jouw organisatie betrokken zijn. Wanneer productideeën niet goed aansluiten bij de behoeften van de consument, is succes lastig te behalen.

Onze concepttest bevat standaard de gevalideerde Markteffect Performance Index (MPI). Deze index, ontwikkeld door jarenlang onderzoek, combineert zes aspecten en plaatst jouw resultaten in perspectief. Met de MPI zie je in één oogopslag of jouw score goed is of verbeterd kan worden. Zo helpen we je beslissingen te nemen op basis van de beste inzichten. Meer weten?

Concepttest

FMCG in-home use test:

Omdat een product uit meer bestaat dan alleen een verpakking of een productidee, is het aan te raden om ook het fysieke product door de beoogde doelgroep te laten beoordelen en testen. Je kunt immers een goed verhaal vertellen en met een mooi ontwerp de consument verleiden tot een aankoop, maar dat is pas het begin. Meer informatie over de in-home use test?

In-home use test

FMCG shopping segmentatie:

Als merk, retailer of producent in de FMCG- of food branche heb je te maken met shoppers en consumenten. We segmenteren de shoppers in verschillende profielen op basis van houding en gedrag binnen een bepaalde categorie zodat er gedifferentieerde marketing kan worden losgelaten op de verschillende segmenten. Meer informatie over de shopping segmentatie?

Shopping segmentatie

Shopper decision tree:

Bij de aanschaf van FMCG- of foodproducten noemen we dit de shopper decision tree (SDT) of in sommige gevallen de category decision tree (CDT). Een andere mogelijkheid is de out-of-stock analyse, dit onderzoek laat zien hoe het ontbreken van producten in het schap de keuze van shoppers beïnvloedt. De onderzoeken die we binnen aanbieden geven inzicht in de route die een consument bewust of onbewust aflegt voordat hij of zij een product in het winkelmandje legt. Meer weten over Shopper decision tree?

Shopper decision tree

Markteffect Verpakkingsonderzoek:

Een verpakking is vaak het eerste touchpoint met een merk of product in het winkelschap. Bij het online boodschappen doen is een direct herkenbare verpakking misschien nog wel belangrijker. Je krijgt maar één kans voor de eerste indruk, daarom is de keuze voor een verpakkingsontwerp van essentieel belang. Of het nu gaat om een nieuwe verpakkingsvorm, een nieuw design of een (kleine) wijziging van een bestaande verpakking, je wilt weten hoe jouw doelgroep er op reageert. Meer weten over het verpakkingsonderzoek?

Verpakkingsonderzoek

FMCG usage & attitude:

Usage & attitude (U&A) is een onderzoek naar de algemene beoordeling en gebruik van een specifiek(e) product(categorie). Het doel van U&A onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van een product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Meer weten over het usage & attitude onderzoek?

Usage & attitude

Vleesvervangers monitor:

Is de groei van vleesvervangers een bubbel of gaan consumenten echt hun vleesconsumptie verminderen? We voeren sinds 2019 een gedetailleerd onderzoek uit naar de laatste ontwikkelingen en trends in de (plantaardige) vleesvervangers markt.

Vleesvervangers monitor

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen je eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Behoefteonderzoek:
BeefyGreen

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant

Food & FMCG: Bereken de prijs voor jouw onderzoek.