Face-to-face onderzoek

Face-to-face onderzoek is een uitermate geschikte methode voor kwantitatief onderzoek waarbij de locatie van belang is of waarbij er geen tot weinig gegevens van de doelgroep bekend zijn. Voorbeelden hiervan zijn buurtonderzoeken of belevingsonderzoeken onder evenementenbezoekers. De enquêteurs gaan op locatie op zoek naar respondenten die aan de doelgroep voldoen.

“Het uitbreiden van het retail netwerk van PSV is iets wat al lang op het wensenlijstje staat maar moet natuurlijk wel rationeel onderbouwd worden. Het onderzoek van Markteffect onder verschillende doelgroepen met o.a. bijbehorende motieven en beweegredenen draagt hier nadrukkelijk aan bij. Het was fijn dat Markteffect flexibel was en face-to-face onderzoek kon uitvoeren op diverse locaties.”
Arne van Breugel, Manager Merchandising & Licensing PSV Fanstore

tijd

Snelle werving van respondenten

locatie

Enquêtering op locatie

speeders-straightliners

Geen speeders en straightliners

Waarom face-to-face onderzoek bij Markteffect?

Wanneer de doelgroep aan een locatie gebonden is, kan de gewenste respons relatief snel binnen worden gehaald wanneer er face-to-face onderzoek uitgevoerd wordt. De enquêteur kan namelijk in korte tijd veel personen aanspreken.

De kans op speeders en straightliners is bij face-to-face enquêtering nihil. Speeders zijn respondenten die de vragenlijsten in een onmogelijk tijdsbestek ingevuld hebben en straightliners zijn respondenten die op elke vraag hetzelfde antwoord geven. De enquêteur kan direct inspelen op de situatie en hier op bijsturen. Wanneer respondenten met vragen zitten, kunnen zij deze ook direct stellen aan de enquêteur. Na afloop zal de onderzoeker meteen een debriefing kan doen, waar onduidelijkheden direct besproken kunnen worden om het verdere onderzoek te optimaliseren.

Kwaliteit van onderzoek

Face-to-face onderzoek is een vak apart, omdat de respondent ter plekke overgehaald moet worden om mee te doen. Markteffect zet voor face-to-face enquêtering haar eigen veldwerkteam in. Het veldwerkteam bestaat uit ongeveer 75 flexibele medewerkers, die allemaal de Field Force training van de branchevereniging MOA ontvangen hebben. Deze training zorgt ervoor dat de medewerkers voldoende kennis hebben op het gebied van marktonderzoek en interviewvaardigheden.

De interviews worden veelal afgenomen met behulp van een tablet, waardoor de data direct beschikbaar is voor onze onderzoeksspecialisten en er (statistische) analyses gemaakt kunnen worden.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Schriftelijk onderzoek

Schriftelijk onderzoek is sinds de komst van online onderzoek voorbij gesneld. Soms onterecht, want schriftelijk onderzoek is een belangrijke methode voor verschillende o…

Meer info

Veldwerkteam

Markteffect beschikt over een eigen veldwerkteam. Dit veldwerkteam is verantwoordelijk voor de dataverzameling van onze offline onderzoeken. Het team bestaat uit 75 flexi…

Meer info

Alle referenties

Bekijk hier al onze klantreferenties, het totaaloverzicht en opgedeeld per branche.

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Behoefteonderzoek:
SAAM Thuisbegeleiding

Bezoekersonderzoek:
Eindhoven Airport

Gemeente onderzoek: Ooststellingwerf