Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt?

Een imago-onderzoek laat u zien hoe uw doelgroep écht over uw merk denkt. De rol van het imago is essentieel in de oriëntatie- en beslissingsfase van uw potentiële afnemers. Maar wat is uw imago? Bent u zich ervan bewust hoe uw doelgroep u ziet? En hoe verhoudt zich dit tot uw eigen identiteit?

Als uw doelgroep bekend is met uw naam wil dat nog niet zeggen dat men producten en/of diensten bij u gaat afnemen. De concurrentie ligt op de loer en uw doelgroep zal (in de meeste gevallen) een gefundeerde, weloverwogen keuze willen maken. Een organisatie met een uitstraling die past bij de wensen van de doelgroep heeft een enorm concurrentievoordeel. Wellicht heeft uw organisatie het imago enorm duur te zijn terwijl dit niet waar is, de consument zal u door het imago dan toch minder snel overwegen. Bij Markteffect brengen we voor u in kaart in hoeverre uw imago aansluit op uw gewenste imago en kernwaarden.

“Op Groningen Airport Eelde werken we al enkele jaren samen met Markteffect. De reden waarom we telkens bij Markteffect terug blijven komen, is dat er buitengewoon goed en professioneel met ons mee wordt gedacht over onder andere de invulling van onderzoeken. Markteffect weet wat wel en niet werkt, ook in onze sector. Daarnaast is het contact persoonlijk en vlot, en sluiten de adviezen van dit marktonderzoeksbureau nauw aan op onze verwachtingen.”
Eline van der Meulen, Marketing & Communicatie GAE

checklist

Inzicht in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt

groep-team

Inzicht in overweging en voorkeur van uw doelgroep

vragenlijst-4

Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

Hoe wordt een imago-onderzoek uitgevoerd?

Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een positieve verandering in imago een langdurig en uitdagend proces is. Het imago-onderzoek van Markteffect is een belangrijk onderdeel van dit proces. Het is afhankelijk van uw doelgroep op welke manier het onderzoek uitgevoerd zal worden. Om de doelgroep optimaal te ondervragen, leveren wij maatwerk. De meest voorkomende methoden hiervoor zijn online onderzoek, telefonisch onderzoek en doelgroeppanels.

Om gericht imago-onderzoek uit te voeren, worden de identiteit van uw bedrijf en het gewenste imago van uw bedrijf als uitgangspunten genomen. ''Wie zijn we en hoe willen we gezien worden?'' Het gewenste imago kan bestaan uit typeringen waarin de organisatie wil uitblinken, ook wel uw imagowaarden. Een organisatie die zich wil profileren als innovatief kan hiermee toetsen in hoeverre de doelgroep dit herkent. Op deze manier komt u te weten in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt.

Markteffect beschikt over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen aan onderzoek over uw merk. Zo blijven uw onderzoeksresultaten relevant en zuiver. Uiteraard kan Markteffect ook een imago-onderzoek uitvoeren op basis van uw eigen klantenbase. We denken graag met u mee over de mogelijkheden.

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een imago-onderzoek:

Naamsbekendheid

Inzicht in de Top of Mind, spontane en geholpen naamsbekendheid

Imago

Inzicht in uw imago aan de hand van specifieke KPI's

Sentiment

Inzicht in de spontane associaties en het sentiment rondom uw merk

Overweging

Inzicht in de overweging en voorkeur van uw merk

Wat levert een imago-onderzoek op?

Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. We hebben veel ervaring met imago-onderzoeken in uiteenlopende branches. Ieder onderzoek is uniek en daarom zal ook uw onderzoek bij Markteffect maatwerk zijn.

Tijdens de rapportage worden de resultaten op een visuele wijze weergegeven. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan met behulp van de imagomatrix. Hierin wordt van de verschillende onderzochte imago-aspecten in beeld gebracht in hoeverre de doelgroep een beeld heeft van het aspect en in hoeverre de doelgroep het aspect passend vindt bij de organisatie. De aspecten die relatief hoog scoren op beide waarden zorgen voor het onderscheidend vermogen van uw organisatie. De aspecten waar lager op wordt gescoord, zijn de aspecten kritisch naar moet worden gekeken. Zo ziet u meteen aan welke knoppen u dient te draaien om uw imago te verbeteren.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder uw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellin…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Overige onderzoekssoorten

Markteffect biedt een breed scala aan onderzoeken aan. Deze onderzoeken zijn vaak niet onder één naam weer te geven. Denk hierbij aan het uitvoeren van onde…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Imago-matrix

Als organisatie heeft u een aantal kernwaarden opgesteld, of wenst u een bepaald imago uit te stralen. In hoeverre u dit over weet te brengen op uw doelgroep kan inzichte…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor ut uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagtsukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Naamsbekendheid- en imago-onderzoek: 
Fraudehelpdesk

Naamsbekendheid-, imago- & klanttevredenheidonderzoek: Ster publieke omroep

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek: 
Groningen Airport Eelde

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek:
Copar-Italiano

Veelgestelde vragen

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wat is een imago-onderzoek?

Een imago-onderzoek laat u zien hoe uw doelgroep écht over u denkt. Als uw doelgroep bekend is met uw naam wil dat nog niet zeggen dat zij producten en/of diensten bij u gaan afnemen. De concurrentie ligt op de loer en uw doelgroep zal een gefundeerde, weloverwogen keuze willen maken. Een organisatie met een uitstraling die past bij de wensen van de doelgroep heeft een enorm concurrentievoordeel. Wellicht heeft uw organisatie het imago enorm duur te zijn terwijl dit niet waar is, de consument zal u door het imago dan toch minder snel overwegen.

Hoe wordt een imago-onderzoek uitgevoerd?

Het is afhankelijk van uw doelgroep op welke manier het onderzoek uitgevoerd zal worden. Om de doelgroep optimaal te ondervragen, leveren wij maatwerk. De meest voorkomende methoden hiervoor zijn online onderzoek, telefonisch onderzoek en doelgroeppanels.

Om gericht imago-onderzoek uit te voeren, worden de identiteit van uw bedrijf en het gewenste imago van uw bedrijf als uitgangspunten genomen. Wie zijn we en hoe willen we gezien worden? Het gewenste imago kan bestaan uit typeringen waarin de organisatie wil uitblinken, ook wel imagowaarden. Een organisatie die zich wil profileren als innovatief kan hiermee toetsen in hoeverre de doelgroep dit herkent. Op deze manier komt u te weten in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt.

Wat levert een imago-onderzoek op?

Tijdens de rapportage worden de resultaten op een visuele wijze weergegeven. Dit wordt gedaan met behulp van de imagomatrix. Hierin wordt van de verschillende onderzochte imago-aspecten in beeld gebracht in hoeverre de doelgroep een beeld heeft van het aspect en in hoeverre de doelgroep het aspect passend vindt bij de organisatie. De aspecten die relatief hoog scoren op beide waarden zorgen voor het onderscheidend vermogen van uw organisatie. De aspecten waar lager op wordt gescoord, zijn de aspecten kritisch naar moet worden gekeken.

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant

Wat kost een: Imago-onderzoek