Weten hoe jouw doelgroep écht over je denkt? Doe een imago-onderzoek!

Een imago-onderzoek laat je zien hoe jouw doelgroep écht over jouw merk denkt. De rol van het imago is essentieel in de oriëntatie- en beslissingsfase van jouw potentiële afnemers. Maar wat is jouw imago? Ben je je ervan bewust hoe jouw doelgroep je ziet? En hoe verhoudt zich dit tot jouw eigen identiteit? Lees hier hoe het imago-onderzoek uitgevoerd wordt.

Als jouw doelgroep bekend is met je naam wil dat nog niet zeggen dat men producten en/of diensten bij je gaat afnemen. De concurrentie ligt op de loer en jouw doelgroep zal (in de meeste gevallen) een gefundeerde, weloverwogen keuze willen maken. Een organisatie met een uitstraling die past bij de wensen van de doelgroep heeft een enorm concurrentievoordeel. Wellicht heeft jouw organisatie het imago enorm duur te zijn terwijl dit niet waar is, de consument zal je door het imago dan toch minder snel overwegen. Bij Markteffect brengen we voor je in kaart in hoeverre jouw imago aansluit op jouw gewenste imago en kernwaarden, zodat je op relevante wijze kunt sturen op je positionering. Dankzij onze nauwe relatie met opdrachtgevers begrijpen we de context waarin jouw merk opereert, wat leidt tot bruikbare inzichten en concrete resultaten waarmee je écht impact maakt.

“Op Groningen Airport Eelde werken we al enkele jaren samen met Markteffect. De reden waarom we telkens bij Markteffect terug blijven komen, is dat er buitengewoon goed en professioneel met ons mee wordt gedacht over onder andere de invulling van onderzoeken. Markteffect weet wat wel en niet werkt, ook in onze sector. Daarnaast is het contact persoonlijk en vlot, en sluiten de adviezen van dit marktonderzoeksbureau nauw aan op onze verwachtingen.”
Eline van der Meulen, Marketing & Communicatie GAE

checklist

Inzicht in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt

groep-team

Inzicht in overweging en voorkeur van jouw doelgroep

vragenlijst-4

Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

Hoe wordt een imago-onderzoek uitgevoerd?

Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een positieve verandering in imago een langdurig en uitdagend proces is. Ons imago-onderzoek is een belangrijk onderdeel van dit proces. Het is afhankelijk van jouw doelgroep op welke manier het onderzoek uitgevoerd zal worden. Om de doelgroep en de potentiële klanten optimaal te ondervragen, leveren wij maatwerk. De meest voorkomende methoden hiervoor zijn online onderzoek, telefonisch onderzoek en doelgroeppanels. Afhankelijk van de organisatie en het product of dienst kunnen we je adviseren om kwantitatief onderzoek of kwalitatief onderzoek te verrichten voor de scherpste inzichten. 

Om gericht imago-onderzoek uit te voeren, worden de identiteit van jouw bedrijf en het gewenste imago van jouw bedrijf als uitgangspunten genomen. ''Wie zijn we en hoe willen we gezien worden?'' Het gewenste imago kan bestaan uit typeringen waarin de organisatie wil uitblinken, ook wel jouw imagowaarden. Een organisatie die zich wil profileren als innovatief kan hiermee toetsen in hoeverre de doelgroep dit herkent. Op deze manier kom je te weten in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen aan onderzoek over jouw merk. Zo blijven jouw onderzoeksresultaten relevant en zuiver. Uiteraard kunnen we ook een imago-onderzoek uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden! 

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een imago-onderzoek:

Naamsbekendheid

Inzicht in de Top of Mind, spontane en geholpen naamsbekendheid

Imago

Inzicht in het imago aan de hand van specifieke KPI's

Sentiment

Inzicht in de spontane associaties en het sentiment rondom jouw merk

Overweging

Inzicht in de overweging en voorkeur van jouw merk

Hoe maakt Markteffect het imago-onderzoek uniek?

Een belangrijke graadmeter voor het succes van organisaties is de conversieratio. We brengen met een geijkte methode in kaart welk percentage van de doelgroep jouw producten of diensten kent en overweegt, en welk percentage een voorkeur voor jouw producten of diensten heeft.

Je doelgroep komt namelijk niet alleen met de communicatie van jouw organisatie in aanraking, maar ook met die van jouw concurrenten. Door inzicht te verkrijgen in de belangrijkste graadmeters, kun je een strategie bepalen die leidt tot een hoger conversieratio. We helpen je hier graag bij!

Wat levert een imago-onderzoek op?

Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. We hebben veel ervaring met imago-onderzoeken in uiteenlopende branches. Ieder onderzoek is uniek en daarom zal ook jouw onderzoek bij Markteffect maatwerk zijn.

Tijdens de rapportage worden de resultaten op een visuele wijze weergegeven. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan met behulp van de imagomatrix. Hierin wordt van de verschillende onderzochte imago-aspecten in beeld gebracht in hoeverre de doelgroep een beeld heeft van het aspect en in hoeverre de doelgroep het aspect passend vindt bij de organisatie. De aspecten die relatief hoog scoren op beide waarden zorgen voor het onderscheidend vermogen van jouw organisatie. De aspecten waar lager op wordt gescoord, zijn de aspecten kritisch naar moet worden gekeken. Zo zie je meteen aan welke knoppen je dient te draaien om jouw imago te verbeteren.

Bekijk hier wat Markteffect nog meer voor je kan betekenen:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder jouw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstell…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is jouw doelgroep en wat zijn de drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op we…

Meer info

Overige onderzoekssoorten

Markteffect biedt een breed scala aan onderzoeken aan. Deze onderzoeken zijn vaak niet onder één naam weer te geven. Denk hierbij aan het uitvoeren van onde…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om jouw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpa…

Meer info

Imago-matrix

Als organisatie heb je een aantal kernwaarden opgesteld, of wens je een bepaald imago uit te stralen. In hoeverre je dit over weet te brengen op de doelgroep kan inzichte…

Meer info

Aan de slag met het imago-onderzoek of benieuwd hoe dit er voor je uitziet? 

Wil je aan de slag en weten hoe jouw bedrijf wordt gezien door jouw doelgroep? Vraag dan een offerte aan bij Markteffect, specialist in imago-onderzoeken of neem eens contact met ons op. We denken graag met je mee.

Markteffect heeft al meer dan 15 jaar ervaring markt voor marktonderzoek. Met een breed aanbod in marktonderzoek en veel kennis vanuit verschillende branches kunnen wij je het beste helpen met jouw vraagstuk en vervolgens advies geven.

We bieden een gepersonaliseerde aanpak voor elk onderzoek. Samen met jou kijken we voor de beste match tussen jouw vraagstuk en je organisatie. Al onze onderzoeken zijn gebaseerd op wetenschappelijke methoden en worden uitgevoerd door een team van ervaren onderzoekers en de resultaten van de onderzoeken worden gepresenteerd in een duidelijke en overzichtelijke rapportage.

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagtsukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Naamsbekendheid- en imago-onderzoek: 
Fraudehelpdesk

Naamsbekendheid-, imago- & klanttevredenheidonderzoek: Ster publieke omroep

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek: 
Groningen Airport Eelde

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek:
Copar-Italiano

Veelgestelde vragen

Wat is een imago-onderzoek?

Een imago-onderzoek laat je zien hoe jouw doelgroep écht over je denkt. Als jouw doelgroep bekend is met je naam wil dat nog niet zeggen dat zij producten en/of diensten bij je gaan afnemen. De concurrentie ligt op de loer en jouw doelgroep zal een gefundeerde, weloverwogen keuze willen maken. Een organisatie met een uitstraling die past bij de wensen van de doelgroep heeft een enorm concurrentievoordeel. Wellicht heeft jouw organisatie het imago enorm duur te zijn terwijl dit niet waar is, de consument zal je door het imago dan toch minder snel overwegen.

Hoe wordt een imago-onderzoek uitgevoerd?

Het is afhankelijk van jouw doelgroep op welke manier het onderzoek uitgevoerd zal worden. Om de doelgroep optimaal te ondervragen, leveren wij maatwerk. De meest voorkomende methoden hiervoor zijn online onderzoek, telefonisch onderzoek en doelgroeppanels.

Om gericht imago-onderzoek uit te voeren, worden de identiteit van jouw bedrijf en het gewenste imago van je bedrijf als uitgangspunten genomen. Wie zijn we en hoe willen we gezien worden? Het gewenste imago kan bestaan uit typeringen waarin de organisatie wil uitblinken, ook wel imagowaarden. Een organisatie die zich wil profileren als innovatief kan hiermee toetsen in hoeverre de doelgroep dit herkent. Op deze manier kom je te weten in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt.

Wat levert een imago-onderzoek op?

Tijdens de rapportage worden de resultaten op een visuele wijze weergegeven. Dit wordt gedaan met behulp van de imagomatrix. Hierin wordt van de verschillende onderzochte imago-aspecten in beeld gebracht in hoeverre de doelgroep een beeld heeft van het aspect en in hoeverre de doelgroep het aspect passend vindt bij de organisatie. De aspecten die relatief hoog scoren op beide waarden zorgen voor het onderscheidend vermogen van jouw organisatie. De aspecten waar lager op wordt gescoord, zijn de aspecten kritisch naar moet worden gekeken.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een strategisch marktonderzoeksbureau dat als one-stop-shop dient voor haar opdrachtgevers. Vanuit onze kantoren in het centrum van Eindhoven en aan de Herengracht in Amsterdam werkt ons team van ruim 120 professionals dagelijks aan het achterhalen van de meest relevante data en inzichten voor een breed scala aan opdrachtgevers.

Wij zijn onderdeel van The Relevance Group. The Relevance Group bestaat uit meerdere internationale bureaus met elk eigen specialisaties op het gebied van marktonderzoek, data science, marketing technology en AI.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant

Wat kost een: Imago-onderzoek