Positioneringsonderzoek voor onderscheidend vermogen in de markt

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in jouw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een sterke en relevante positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe scoor je bijvoorbeeld op de belangrijkste KPI’s in vergelijking met jouw belangrijkste concurrenten? En waar liggen specifieke wensen en behoeften van consumenten die momenteel nog niet (voldoende) worden ingevuld? We helpen je met het verkrijgen van deze waardevolle inzichten, zodat je strategische keuzes kunt maken die aansluiten bij de verwachtingen van jouw doelgroep. Door een sterke relatie met onze klanten op te bouwen en te focussen op concrete resultaten, zorgen we dat jouw organisatie zich onderscheidt in de markt. Bekijk hier de veelgestelde vragen over positioneringsonderzoeken. 

Een goede positionering begint bij intern te weten en te snappen waar de organisatie voor staat en wat deze uit dient te stralen: dit noemen we de identiteit van de organisatie. Hier spelen de medewerkers en alle externe (marketing)uitingen een belangrijke rol. De doorvertaling van deze identiteit bepaalt hoe je in de markt gezien wordt: het imago en jouw reputatie. Om inzicht te krijgen in hoe jouw organisatie scoort op de belangrijkste kernwaarden en hoe je in de markt gepercipieerd wordt ten opzichte van jouw (belangrijkste) concurrenten, is het verstandig om minimaal eens per twee jaar een positioneringsonderzoek uit te laten voeren.

“Om bestaande en toekomstige klanten optimaal te kunnen bedienen is het voor ons van belang om de markt, de wijze van oriëntatie en specieke behoeften te doorgronden, niet enkel in grote lijnen. Markteffect heeft bewezen door hun strategische inzicht en praktische uitvoering waardevolle details boven tafel te krijgen over hoe zowel wij, als de concurrenten in de markt gepositioneerd staan.”
René de Jong, Sales Director Benelux (TomTom Telematics)

laptop-analytics-3

Inzicht in de concurrentiepositie, incl. sterke & zwakke punten

spiegel

Inzicht in de gaps tussen jouw identiteit en imago

positionering

Concrete handvatten om de positionering te versterken

rapportage-2

Inzicht in de cijfers binnen uw brand funnel

Hoe wordt een positioneringsonderzoek uitgevoerd?

Een positioneringsonderzoek is een gedetailleerdere variant van een naamsbekendheid- en imago-onderzoek. Gedeeltelijk zullen in het positioneringsonderzoek namelijk dezelfde onderwerpen worden uitgevraagd (zoals vragen over de brand funnel), echter wordt er ook dieper ingegaan op de concurrentie.

In de meeste gevallen wordt er gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek, door middel van een online vragenlijst. Echter komt het ook voor dat organisaties niet precies weten wie in de ogen van de doelgroep de belangrijkste concurrenten zijn, of dat men niet weet wat de meest voorkomende en belangrijkste associaties, wensen & behoeften zijn. In dat geval kan er voor worden gekozen om te starten met explorerend kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community.

Positioneringsonderzoek aan de hand van kwalitatief onderzoek
Kwalitatief positioneringsonderzoek


We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen. Daarnaast voegen we regelmatig ook jouw eigen klanten toe aan het onderzoek. Het doel van deze extra doelgroep is om te achterhalen of dat het imago onder de markt anders is dan het imago onder jouw eigen klanten. Stel bijvoorbeeld dat aspecten als kwaliteit en service door de markt slechts matig beoordeeld worden, maar juist goed onder jouw eigen klanten, dan weet je meteen dat het belangrijk is om uit te dragen dat jouw merk weldegelijk kwaliteit en service levert. Aan de hand van de rapportage kunnen we je vervolgens adviseren hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Enkele veel voorkomende onderwerpen bij een positioneringsonderzoek:

Brand funnel

Inzicht in naamsbekendheid, imago, overweging en voorkeur van jouw merk

Concurrentie

Hoe scoort jouw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kun je leren van deze inzichten?

Customer journey

Hoe ziet het koopgedrag van jouw doelgroep eruit? Wie neemt de beslissingen en op basis waarvan?

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wél of juist niét te kopen

Hoe maakt Markteffect positioneringsonderzoek uniek?

We zetten graag een stapje extra om er voor te zorgen dat het onderzoek op de juiste manier wordt geïnterpreteerd, maar ook op de juiste manier kan worden geïmplementeerd binnen jouw organisatie. Het is meer dan zonde als het onderzoeksrapport namelijk in de bureaulade zou belanden. Daarom zorgt de rapportage voor een aantal concrete conclusies en aanbevelingen, op basis van eerdere en vergelijkbare onderzoeken en de kennis van onze marketing consultants. 

Indien gewenst zullen we ook een implementatie workshop organiseren en uitgevoeren bij je op locatie. We noemen dit de Next Step Session en deze dient ter interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten. Deze strategische sessie wordt georganiseerd met alle interne betrokkenen die aan de slag gaan met de resultaten en duurt normaliter 3 tot 4 uur.

Wat levert een positioneringsonderzoek op?

Het positioneringsonderzoek geeft je handvatten om jouw positie in de markt (beter) te kunnen claimen. Je krijgt inzicht in de huidige performance van jouw merk of product in jouw markt, aangevuld met de manier waarop (potentiële) klanten naar jouw organisatie kijken ten opzichte van de concurrentie. Ook beantwoorden we de vraag welke wensen en behoeften het meest van belang zijn in jouw markt en welke aanbieder (concurrent) dit op de juiste manier vervult. We vinden het belangrijk er zorg voor te dragen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

De inzichten uit het positioneringsonderzoek worden gebundeld in een praktisch en visueel rapport, inclusief conclusies en aanbevelingen waar je concreet mee aan de slag kunt.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit je hier goed. Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder jouw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstell…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe jouw doelgroep écht over je denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer je representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor jouw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt word…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een positioneringsonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen

Naamsbekendheid-, imago- & klanttevredenheidonderzoek: Ster publieke omroep

Brand tracker onderzoek voor De Mandemakers Groep (DMG)

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek: 
Groningen Airport Eelde

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

   

Veelgestelde vragen

Wat is een positioneringsonderzoek?

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in jouw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe scoor je bijvoorbeeld op de belangrijkste KPI’s ten opzichte van jouw belangrijkste concurrenten? En waar liggen specifieke wensen en behoeften van consumenten die momenteel nog niet (voldoende) ingevuld worden?

Hoe wordt een positioneringsonderzoek uitgevoerd?

Een positioneringsonderzoek is een gedetailleerdere variant van het naamsbekendheid- en imago onderzoek.

Gedeeltelijk zullen in het positioneringsonderzoek namelijk dezelfde onderwerpen worden uitgevraagd (naamsbekendheid, imago en overweging), echter wordt er ook dieper ingegaan op de concurrentie. Het onderzoek zal nooit volgens een 100% vaste opzet worden uitgevoerd. Elke organisatie, elke markt en elke doelgroep is namelijk anders. Jouw positioneringsonderzoek bij ons is volledig maatwerk en wordt afgestemd op jouw organisatie, jouw huidige positionering en jouw doelgroep. Uiteraard maken we gebruik van de lessen en kennis die we bij andere onderzoeken hebben toegepast, maar er zal een uniek onderzoek worden uitgevoerd. We denken graag met je mee over de mogelijkheden en de juiste methodiek voor jouw positioneringsvraagstuk.

In de meeste gevallen wordt er gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek, door middel van een online vragenlijst. Echter komt het ook voor dat organisaties niet precies weten wie in de ogen van de doelgroep de belangrijkste concurrenten zijn, of dat men niet weet wat de meest voorkomende en belangrijkste associaties, wensen & behoeften zijn. In dat geval kan er voor worden gekozen om te starten met explorerend kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte-interviews of een online community.

Wat levert een positioneringsonderzoek op?

Het positioneringsonderzoek geeft je handvatten om jouw positie in de markt (beter) te kunnen claimen. Je krijgt inzicht in de huidige performance van jouw merk of product in jouw markt, aangevuld met de manier waarop (potentiële) klanten naar jouw organisatie kijken ten opzichte van de concurrentie.
Ook beantwoorden we de vraag welke wensen en behoeften het meest van belang zijn in jouw markt en welke aanbieder (concurrent) dit op de juiste manier vervult. We vinden het belangrijk er zorg voor te dragen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Client Consultant

Wat kost een: Positioneringsonderzoek