Inzicht in gebruik en attitude rondom jouw product via het U&A onderzoek

Een usage & attitude onderzoek (U&A onderzoek) biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van jouw product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verdient extra aandacht in de productontwikkeling of communicatie richting de consument? Waar liggen kansen voor jou als producent/ retailer? Lees hoe het U&A onderzoek uitgevoerd wordt.

Dit type onderzoek wordt met name veel uitgevoerd in de Retail- & FMCG branche. Een usage & attitude onderzoek wordt uitgevoerd indien er behoefte is aan de manier waarop er naar specifieke producten gekeken wordt én de manier waarop deze worden beoordeeld. Door te investeren in een sterke relatie met je doelgroep en inzichten te vertalen naar concrete acties, vergroot je de relevantie van je productaanbod en zorg je voor tastbare resultaten. In de meeste gevallen gaat het hier om onderzoeken naar de productcategorie, zoals bijvoorbeeld de categorie snoep in de supermarkt.

“Wij hebben Marteffect ingezet voor het evalueren van onze marketingstrategie, een veelomvattende opdracht. Markteffect heeft voor ons de brug geslagen tussen theorie en praktijk door te onderzoeken wat de drivers en barriers van Jos Poell klanten zijn. Het onderzoek was specifiek afgestemd op onze categorie en branche. De samenwerking tussen Jos Poell en Markteffect ging echter verder dan een onderzoek; dankzij hun objectieve en kritische blik waren zij de ideale sparringpartner.”
Cyrille Berger, Marketing Manager Jos Poell

rapportage-2

Diepgaand inzicht in de customer journey en belangrijkste drivers en barriers binnen de doelgroep

lijst

Praktische aanbevelingen die als input kunnen dienen voor (herziene) positioneringstrategieën en/of marketingplannen

aanvullend

Ook te combineren met aanvullend (digitaal) schaponderzoek

Hoe wordt een usage & attitude onderzoek uitgevoerd?

Een usage & attitude onderzoek geeft inzicht in kennis, houding en gedrag. Het is een onderzoek naar de algemene beoordeling en gebruik van een specifiek product of specifieke productcategorie. Er wordt met name gekeken naar het product, het gebruik en de shopper segmentatie. Alle relevante informatie rondom het product of de categorie wordt uitgevraagd.

  • Product: Heeft betrekking op ‘wat’. Alle relevante informatie rondom het product of de categorie wordt uitgevraagd.
  • Kanaal en gebruik: Heeft betrekking op ‘wijze’. Op welke manier koopt en gebruikt men het product of de categorie?
  • Shopper segmentatie: Heeft betrekking op ‘wie’. Wie is de shopper en wie is de gebruiker? Kunnen we verschillen in houding en gedrag onderscheiden?

Afhankelijk van jouw doelgroep bepalen we samen op welke manier het onderzoek uit wordt gevoerd. De methode van het veldwerk kan bij elk onderzoek verschillen. Dat is met name afhankelijk van jouw doelgroep. Consumentenonderzoek voeren we voornamelijk uit door middel van online onderzoek en als uw doelgroep bestaat uit zakelijke beslissers dan zal het veldwerk vaak via telefonisch onderzoek of onze eigen doelgroeppanels plaatsvinden. Maar omdat het bij een U&A onderzoek ook juist vaak over drivers & barriers gaat, heeft het dikwijls ook een kwalitatieve component. Denk hierbij aan bijvoorbeeld groepsdiscussies of een Online Community.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen. Zo blijven jouw onderzoeksresultaten relevant en zuiver. Uiteraard kunnen we ook een usage & attitude onderzoek uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een usage & attitude onderzoek:

Concurrentie

Hoe scoort jouw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kun je leren van deze inzichten?

Gedrag

Heeft de consument onlangs een product bij jou, of één van jouw concurrenten aangeschaft? Hoe zag de customer journey er uit?

Customer journey

Hoe ziet het koopgedrag van jouw doelgroep eruit? Wie neemt de beslissingen en op basis waarvan?

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wél of juist niét te kopen

Hoe maakt Markteffect het U&A onderzoek uniek?

Zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek zijn geschikte onderzoeksmethoden voor een usage & attitude onderzoek. Kwantitatief onderzoek (online)  biedt de mogelijkheid om gedrag en perceptie van consumenten onder een grote steekproef te testen, waarbij onderzoeksresultaten zowel op totaalniveau als binnen verschillende (shoppers)segmenten kunnen worden uitgelicht. Kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld middels groepsdiscussies of diepte-interviews, biedt de mogelijkheid om nog dieper inzicht te krijgen in motieven en gebruik van consumenten.

Daarnaast bestaat bij ons de mogelijkheid om ook dieper in te zoomen op de ‘waar’ en de ‘waarom’ van aankopen. Doordat we expert zijn in het uitvoeren van onderzoek in de Food- en FMCG markt, zijn er al veel U&A onderzoeken uitgevoerd voor diverse productcategorieën. We weten de weg in deze sector en weten daarom goed waar op gelet moet worden.

Bovendien kan een Markteffect Next Step Session (interactieve workshop) helpen om de resultaten op de juiste manier te interpreteren en implementeren. Deze sessie is letterlijk bedoeld voor de 'next steps' en zorgt dat het rapport zo optimaal mogelijk gebruikt kan worden, en dus niet in de bureaulade belandt.

Wat levert een usage & attitude onderzoek op?

In overleg wordt bepaald op welke aspecten de focus komt te liggen en welke onderzoeksmethode het best past bij jouw doelstellingen en voorkennis uit eerdere onderzoeken. Met behulp van de harde cijfers die uit het onderzoek blijken, zal de rapportage een handleiding vormen om jouw organisatie naar het volgende niveau te helpen. We dragen er zorg voor dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. De rapportage is daarom een onderliggend document met adviezen en aanbevelingen, waarmee jouw verbeterpunten blootgelegd worden.

Uiteindelijk geeft het rapport een concreet beeld van het kennisniveau, de houding en het gedrag van jouw doelgroep ten aanzien van je productcategorie, en jouw merk in het specifiek.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Food & FMCG

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Het betreft zowel snelle en gestan…

Meer info

Schaponderzoek

Een fysieke schaponderzoek is een onderzoek naar de beleving en opvallendheid van een product(categorie). Het doel van een schaponderzoek is het verkrijgen van inzicht in…

Meer info

Shopping segmentatie

Een usage & attitude onderzoek (U&A onderzoek) biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van uw product(categorie) onder een geselecteerde …

Meer info

Consumentenonderzoek (B2C)

Iedereen is een consument. De kans is dan ook groot dat u zich met uw organisatie op consumenten richt. Echter is iedere consument anders en heeft iedere consument andere…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een usage & attitude onderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Usage & Attitude onderzoek:
Jos Poell

Productconcepttest: 
Kalfire E-one elektrische haard

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Veelgestelde vragen

Wat is een usage & attitude onderzoek?

Een usage & attitude onderzoek (U&A onderzoek) biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van jouw product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verdient extra aandacht in de productontwikkeling of communicatie richting de consument? Waar liggen kansen voor jou als producent/retailer?

Dit type onderzoek wordt met name veel uitgevoerd in de FMCG branche. Een usage & attitude onderzoek wordt uitgevoerd indien men behoefte heeft aan de manier waarop men naar specifieke producten kijkt, én de manier waarop deze worden beoordeeld. In de meeste gevallen gaat het hier om onderzoeken naar de productcategorie, zoals bijvoorbeeld de categorie snoep in de supermarkt. Een U&A onderzoek geeft inzicht in de kennis die de consument heeft van de categorie.

Hoe wordt een usage & attitude onderzoek uitgevoerd?

Een usage & attitude onderzoek, ook wel kennis, houding en gedrag onderzoek, is een onderzoek naar de algemene beoordeling en gebruik van een specifiek product of specifieke productcategorie. Er wordt met name gekeken naar het product, het gebruik en de shopper segmentatie. Alle relevante informatie rondom het product of de categorie wordt uitgevraagd.

  • Product: Heeft betrekking ‘wat’. Alle relevante informatie rondom het product of de categorie wordt uitgevraagd.
  • Kanaal en gebruik: Heeft betrekking op ‘wijze’. Op welke manier koopt het gebruikt men het product of de categorie?
  • Shopper segmentatie: Heeft betrekking op ‘wie’. Wie is de shopper en wie is de gebruiker? Kunnen we verschillen in houding en gedrag onderscheiden?

Afhankelijk van jouw doelgroep bepalen we samen op welke manier het onderzoek uit wordt gevoerd. De methode van het veldwerk kan bij elk onderzoek verschillen. Dat is met name afhankelijk van jouw doelgroep. Consumentenonderzoek voeren we voornamelijk uit door middel van online onderzoek en als jouw doelgroep bestaat uit zakelijke beslissers dan zal het veldwerk vaak via telefonisch onderzoek of onze eigen doelgroeppanels plaatsvinden

Wat levert een usage & attitude onderzoek op?

In overleg met jou wordt bepaald op welke aspecten de focus komt te liggen en welke onderzoeksmethode het best past bij jouw doelstellingen en voorkennis uit eerdere onderzoeken. Met behulp van de harde cijfers die uit het onderzoek blijken, zal de rapportage een handleiding vormen om jouw organisatie naar het volgende niveau te helpen. We dragen er zorg voor dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. De rapportage is daarom een onderliggend document met adviezen en aanbevelingen, waarmee jouw verbeterpunten blootgelegd worden.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant

Wat kost een: Usage & attitude onderzoek