Inzicht krijgen in of jouw product of dienst in de smaak valt door middel van een smaaktest

Een smaaktest is onmisbaar wanneer je inzichten wil ontvangen van jouw eigen doelgroep rondom jouw (nieuwe) product. Wil je bijvoorbeeld jouw product (onafhankelijk) laten vergelijken met vergelijkbare producten? Verbeterpunten van jouw product inzichtelijk krijgen of ben je bezig met de propositie in jouw marketingplan? Dan geeft een smaaktest de antwoorden waar je mee aan de slag kan!

Als marktonderzoeksbureau begrijpen wij het belang van een grondige voorbereiding voordat je de consumentenmarkt betreedt. Voor diverse organisaties, van kleine bedrijven tot grote multinationals, hebben we smaaktesten uitgevoerd. De mening van je potentiële klanten is cruciaal voor succes, dus waarom niet leren van hun inzichten en handelen op basis van wat zij waarderen?

Verhoog je slaagkans, door onderzoek

Verhogen van de slaagkans van uw product

Inzicht in de doelgroep

Inzichten verkrijgen voor uw product(lancering)

Ervaring met smaaktesten

Ervaring met grote smaaktesten

Hoe wordt een smaaktest uitgevoerd?

Op basis van jouw vraagstuk stellen wij gerichte vragen om inzicht te krijgen in de kenmerken van jouw product of dienst, zowel afzonderlijk als in vergelijking met bijvoorbeeld concurrenten. Voor het onderzoek is het van belang om vragen te stellen terwijl men het product ervaart zonder dat de respondenten elkaar kunnen beïnvloeden. Wij werken daarom in afgeschermde stilteruimtes waarbij de respondent direct de vragenlijst invult.

Daarnaast hebben wij directe toegang tot een omvangrijk consumentenpanel, waarbij wij voor je op zoek gaan naar de precieze doelgroep voor het onderzoek. We denken graag met je mee over de mogelijkheden, en elk onderzoek is daarom op maat en uniek.

Veelvoorkomende onderwerpen bij een smaaktest:

Doelgroep

Inzicht in hoe verschillende doelgroepen denken over jouw product of dienst

Concurrentie

Hoe scoort jouw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kun je leren van deze inzichten?

Associaties

Wat vindt de doelgroep van mijn campagne en welke associaties roept deze op?

Verbeterpunten

Wat zijn positieve- en concrete verbeterpunten voor de campagne?

Hoe maakt Markteffect een smaaktest uniek?

Een smaaktestonderzoek is een onderzoek waarbij een groep mensen producten proeft en beoordeelt op verschillende kenmerken zoals smaak, textuur, vorm, uiterlijk en daarnaast de bijpassende verpakking beoordeelt. Het doel van zo'n onderzoek kan bijvoorbeeld zijn om de smaak van een nieuw product te beoordelen en te verbeteren, om te achterhalen welke smaken en textuurkenmerken het meest gewaardeerd worden door consumenten, of om te kijken of er verschillen zijn in de smaakperceptie tussen verschillende doelgroepen zoals leeftijdsgroepen of geslachten. Bij Markteffect bieden we de opties om die diepgang toe te voegen, zodat u resultaten ontvangt waar u iets aan heeft.

Wat levert een smaaktest op?

Bij een smaaktestonderzoek gaan we op zoek naar strategische inzichten die u helpen bij uw totale propositie en aanbod. Het brengt inzichten, meningen en wensen van uw (potentiële) doelgroep in kaart met betrekking tot de producteigenschappen, verpakking en totale beleving rondom het product. Met deze inzichten kunt u de juiste keuzes maken rondom vraagstukken die u nog heeft en aan de slag om uw aanbod te verbeteren en kunt u uw propositie en marketingactiviteiten nog scherper in de markt zetten. 

Markteffect vindt het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. Daarom helpen we u ook graag met de interpretatie en implementatie van de resultaten.

Bekijk bijvoorbeeld deze pagina's:

Typen onderzoek

Ben je op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wil je ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van jouw …

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer je inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van k…

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in jouw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die je in de markt wi…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is jouw doelgroep en wat zijn de drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op we…

Meer info

Usage & attitude

Een usage & attitude onderzoek biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van een product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verd…

Meer info

Mystery shopping

Een mystery shopping onderzoek biedt inzicht in de klantvriendelijkheid, toegankelijkheid en deskundigheid van jouw personeel. Zo weet je snel of jouw personeel beleefd e…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe ons smaaktest marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Delta Wines: Smaaktest

Succesvolle productlancering voor HG Afvoerreiniger door concepttest onderzoek

Concepttest voor Haribo F!ZZ

Veelgestelde vragen

Wat is een smaaktest onderzoek?

Een smaaktestonderzoek is een onderzoek waarbij een groep mensen producten proeft en beoordeelt op verschillende kenmerken zoals smaak, textuur, vorm, uiterlijk en bijvoorbeeld de bijpassende verpakking. Het doel van zo'n onderzoek kan bijvoorbeeld zijn om de smaak van een nieuw product te beoordelen en te verbeteren, om te achterhalen welke smaken en textuurkenmerken het meest gewaardeerd worden door consumenten, of om te kijken of er verschillen zijn in de smaakperceptie tussen verschillende doelgroepen (zoals leeftijdsgroepen of geslachten).

Hoe wordt een smaaktest onderzoek uitgevoerd?

Voor het uitvoeren van een goede smaaktest zijn een aantal zaken belangrijk; De doelgroep, de testlocatie en een goed voorbereide vragenlijst.

Een goede smaaktest begint bij de juiste doelgroep. Het is belangrijk dat goed in beeld gebracht wordt wie de doelgroep is. De een kan het product volledig anders ervaren dan de ander. Een goede screening en voorbereiding is daarbij erg belangrijk. Het tweede punt is de testlocatie. Men kan een product anders ervaren wanneer ze op straat aangesproken worden ten opzichte van een omgeving waar men rustig de tijd heeft om een product te ervaren. Denk bijvoorbeeld aan het proeven, testen en ervaren van wijn. Vervolgens is het belangrijk om een goede vragenlijst op te stellen om de juiste onderwerpen aan te snijden.

Wat levert een smaaktest onderzoek op?

Een smaaktest wordt per vraagstuk op maat gemaakt, de resultaten kunnen dus erg verschillen per onderzoek. Markteffect stelt altijd een vragenlijst op, op basis van uw vraagstuk. Om een beeld te geven, geeft een smaaktest bijvoorbeeld aan wat uw (potentiële) doelgroep vindt van uw product, van de smaak, de textuur, van de verpakking, van het gebruiksgemak ten opzichte van bijvoorbeeld uw concurrenten.

Daarnaast geeft het inzicht in de unique selling points, vanuit de klant zijn of haar perspectief, geeft het verbeterpunten en kan het kansen inzichtelijk maken.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant