Smaaktest onderzoek - Inzicht verkrijgen of uw product of dienst in de smaak valt?

Een smaaktest is onmisbaar wanneer u inzichten wilt ontvangen van uw eigen doelgroep rondom uw (nieuwe) product. Wilt u bijvoorbeeld uw product (onafhankelijk) laten vergelijken met vergelijkbare producten? Verbeterpunten van uw product inzichtelijk krijgen of bent u bezig met de propositie in uw marketing? Dan geeft een smaaktest de antwoorden waar u mee aan de slag kunt.

Uw product testen bij de (potentiële) doelgroep?

Als onderzoeksbureau begrijpen we bij Markteffect het belang van een goede voorbereiding voor u naar de consumentenmarkt gaat. Voor diverse organisaties, van lokale bakkers tot gerenommeerde multinationals binnen de Food, hebben we smaaktesten uit mogen voeren. De mening van uw potentiële klanten is essentieel om te slagen, dus waarom niet leren en handelen op basis van hun inzichten?

Wij werken met


Reference Bavaria     Reference Haribo  Reference Delta wines  Reference E-luscious   Reference Horizon

 

Hoe voert Markteffect een smaaktest uit?

Markteffect beschikt over een eigen panel en ruimtes waar we verschillende smaaktesten kunnen uitvoeren. Zo passen we een ruimte aan zodat de respondent onafhankelijk een product kan testen. Hierbij worden respondenten uitgenodigd om bij ons op locatie een product te testen.

Op basis van uw vraagstuk, stellen we vragen samen om inzicht te verkrijgen van de karakteristieken van uw product individueel en ten opzichte van bijvoorbeeld concurrenten. Voor het onderzoek is het van belang om vragen te stellen terwijl men het product ervaart zonder dat de respondenten elkaar kunnen beïnvloeden, we werken daarom in afgeschermde stilteruimtes waarbij de respondent direct de vragenlijst invult en antwoord geeft op de vragen.

Daarnaast heeft Markteffect directe toegang tot een breed consumentenpanel, waarbij wij voor u op zoek gaan naar de precieze doelgroep voor het onderzoek. We denken graag met u mee over de mogelijkheden, en elk onderzoek is daarom op maat en uniek.

Verhoog je slaagkans, door onderzoek

Verhogen van de slaagkans van uw product

Inzicht in de doelgroep

Inzichten verkrijgen voor uw product(lancering)

Ervaring met smaaktesten

Ervaring met grote smaaktesten

Hoe maakt Markteffect een smaaktest uniek?

Een smaaktestonderzoek is een onderzoek waarbij een groep mensen producten proeft en beoordeelt op verschillende kenmerken zoals smaak, textuur, vorm, uiterlijk en daarnaast de bijpassende verpakking beoordeelt. Het doel van zo'n onderzoek kan bijvoorbeeld zijn om de smaak van een nieuw product te beoordelen en te verbeteren, om te achterhalen welke smaken en textuurkenmerken het meest gewaardeerd worden door consumenten, of om te kijken of er verschillen zijn in de smaakperceptie tussen verschillende doelgroepen zoals leeftijdsgroepen of geslachten. Bij Markteffect bieden we de opties om die diepgang toe te voegen, zodat u resultaten ontvangt waar u iets aan heeft.

Wat levert een smaaktest op?

Bij een smaaktestonderzoek gaan we op zoek naar strategische inzichten die u helpen bij uw totale propositie en aanbod. Het brengt inzichten, meningen en wensen van uw (potentiële) doelgroep in kaart met betrekking tot de producteigenschappen, verpakking en totale beleving rondom het product. Met deze inzichten kunt u de juiste keuzes maken rondom vraagstukken die u nog heeft en aan de slag om uw aanbod te verbeteren en kunt u uw propositie en marketingactiviteiten nog scherper in de markt zetten. 

Markteffect vindt het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten. Daarom helpen we u ook graag met de interpretatie en implementatie van de resultaten.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer u inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van kw…

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in uw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die u in de markt …

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Usage & attitude

Een usage & attitude onderzoek biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van uw product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verdi…

Meer info

Mystery shopping

Een mystery shopping onderzoek biedt u inzicht geven in de klantvriendelijkheid, toegankelijkheid en deskundigheid van uw personeel. Zo weet u snel of uw personeel beleef…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe ons smaaktest marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Delta Wines: Smaaktest

Veelgestelde vragen

Wat is een smaaktest onderzoek?

Een smaaktestonderzoek is een onderzoek waarbij een groep mensen producten proeft en beoordeelt op verschillende kenmerken zoals smaak, textuur, vorm, uiterlijk en bijvoorbeeld de bijpassende verpakking. Het doel van zo'n onderzoek kan bijvoorbeeld zijn om de smaak van een nieuw product te beoordelen en te verbeteren, om te achterhalen welke smaken en textuurkenmerken het meest gewaardeerd worden door consumenten, of om te kijken of er verschillen zijn in de smaakperceptie tussen verschillende doelgroepen (zoals leeftijdsgroepen of geslachten).

Hoe wordt een smaaktest onderzoek uitgevoerd?

Voor het uitvoeren van een goede smaaktest zijn een aantal zaken belangrijk; De doelgroep, de testlocatie en een goed voorbereide vragenlijst.

Een goede smaaktest begint bij de juiste doelgroep. Het is belangrijk dat goed in beeld gebracht wordt wie de doelgroep is. De een kan het product volledig anders ervaren dan de ander. Een goede screening en voorbereiding is daarbij erg belangrijk. Het tweede punt is de testlocatie. Men kan een product anders ervaren wanneer ze op straat aangesproken worden ten opzichte van een omgeving waar men rustig de tijd heeft om een product te ervaren. Denk bijvoorbeeld aan het proeven, testen en ervaren van wijn. Vervolgens is het belangrijk om een goede vragenlijst op te stellen om de juiste onderwerpen aan te snijden.

Wat levert een smaaktest onderzoek op?

Een smaaktest wordt per vraagstuk op maat gemaakt, de resultaten kunnen dus erg verschillen per onderzoek. Markteffect stelt altijd een vragenlijst op, op basis van uw vraagstuk. Om een beeld te geven, geeft een smaaktest bijvoorbeeld aan wat uw (potentiële) doelgroep vindt van uw product, van de smaak, de textuur, van de verpakking, van het gebruiksgemak ten opzichte van bijvoorbeeld uw concurrenten.

Daarnaast geeft het inzicht in de unique selling points, vanuit de klant zijn of haar perspectief, geeft het verbeterpunten en kan het kansen inzichtelijk maken.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant