Expert in marktonderzoek voor de financiële sector

De financiële wereld is er een met veel regels en een strakke wetgeving. Maar ook een sector waarin vertrouwen ontzettend belangrijk is, zowel vanuit consumenten als vanuit bedrijven. Immers, of het nu gaat om sparen, beleggen, verzekeringen of hypotheken, men wil zeker weten dat hun geld in goede handen is. Dat is precies de reden dat veel organisaties die actief zijn in de financiële sector onderzoek door ons uit laten voeren: hoe het gesteld is met hun positie in de markt en waar zij zich nog verder in kunnen verbeteren.

Markteffect is expert in het uitvoeren van onderzoek in de financiële sector. Zo is er voor verschillende organisaties onder andere de naamsbekendheid en het imago in kaart gebracht, maar ook de positie ten opzichte van de concurrent en het vertrouwen wat men in de organisatie heeft. De specialisten van Markteffect denken graag mee met de juiste oplossing voor uw onderzoeksvraag.

Wij werken met

Marktonderzoek voor de financiële sector

In de financiële sector wordt marktonderzoek uitgevoerd voor zowel de consumentenmarkt (B2C) als de zakelijke markt (B2B), want waar de ene organisatie de consument als belangrijkste doelgroep heeft gedefinieerd, is dat voor de andere doelgroep juist het MKB. Met onze eigen onderzoekspanels kunnen beide doelgroepen gericht onderzocht worden.

Bij het uitvoeren van onderzoek in een markt waarin vertrouwen het belangrijkste aspect is, is het van essentieel belang dat de onderzoeken inhoudelijk van de hoogste kwaliteit zijn. Dat biedt niet alleen vertrouwen voor u als opdrachtgever, maar ook voor de respondenten die het onderzoek invullen. Bij Markteffect vinden we het belangrijk dat onderzoek in deze sector wordt uitgevoerd door ervaren onderzoekers die weten wat er speelt en leeft in de financiële sector. Zo kunnen de inzichten en learnings uit het ene onderzoek meegenomen worden naar andere onderzoeken, om een zo hoog mogelijke kwaliteit te garanderen.

Het komt geregeld voor dat instanties op periodieke basis onderzoek wensen uit te voeren, of soms geautomatiseerd. Immers, een goede reputatie komt te voet en gaat te paard. Door actief een vinger aan de pols te houden en frequent te monitoren (bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of per kwartaal) kan er actief en snel worden ingespeeld op onverwachte ontwikkelingen in de markt. Door resultaten in die gevallen te rapporteren in een interactief online dashboard, kan men 24/7 bij de data en zelf alle mogelijke kruisingen maken.

pijlen-svg-2

Markteffect kent de markt, de doelgroepen en het speelveld

doelgroep-1

Beschikking over eigen B2B- en B2C-panels

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

Een aantal van onze onderzoeken in de financiële sector

Naamsbekendheid- en Imago-onderzoek:

Om inzicht te krijgen in de bekendheid van uw financiële instelling of merk en de manier waarop de doelgroep naar uw product kijkt, voeren we voor diverse aanbieders in deze markt naamsbekendheids- en imago-onderzoeken uit. Door deze onderzoeken komt u erachter hoe u presteert ten opzichte van uw concurrenten en krijgt u tevens inzicht in uw concurrentiepositie. Meer weten over een naamsbekendheid- of imago-onderzoek?

Naamsbekendheidonderzoek Imago-onderzoek

NPS- en Tevredenheidsonderzoek:

Hoe tevreden zijn de klanten over uw product, of over de samenwerking met uw organisatie? Zou men uw product of dienst aanbevelen aan anderen, en waarom juist wel of niet? Het is verstandig om geregeld een NPS- of klanttevredenheidsonderzoek onafhankelijk uit te laten voeren. Hierdoor wordt inzicht verkregen in zowel de positieve punten als de verbeterpunten van uw organisatie. Onze onderzoeken helpen u om the next step te zetten in betrouwbare, loyale en tevreden klanten. Meer weten over het tevredenheidsonderzoek?

Klanttevredenheidsonderzoek

Positioneringsonderzoek:

Een positioneringsonderzoek is een uitgebreide variant van het naamsbekendheid- & imago onderzoek. Er wordt namelijk dieper ingegaan op de concurrentie. Het positioneringsonderzoek geeft u handvatten om uw positie in deze markt (beter) te kunnen claimen. Hoe scoort u bijvoorbeeld op de belangrijkste KPI’s ten opzichte van uw belangrijkste concurrenten? Meer informatie over het positioneringsonderzoek?

Positioneringsonderzoek

Campagne effectmeting:

Om inzicht te krijgen in de effecten van een (above the line) marketing campagne, kunt u een campagne effectmeting uit laten voeren. Met behulp van onze meetmethodieken kunnen we enerzijds het bereik en het effect van de campagne inzichtelijk maken, maar u anderzijds ook adviseren bij de inzet van media voor de volgende metingen. Een mooie tv- of radiospot is natuurlijk leuk, maar niet als deze niet op de juiste manier uitgeserveerd wordt en niet de juiste doelgroepen bereikt. Meer informatie over campagne effectmetingen?

Campagne effectmeting

Behoefte- & Doelgroeponderzoek:

Staat u op het punt om een nieuw product te ontwikkelen of in de markt te zetten? Wilt u toetsen of een bestaand product aan de wensen en behoeften van uw doelgroep voldoet, of wilt u juist weten wíe uw doelgroep is en hoe deze het best bereikbaar is? Dan kunnen wij u helpen door middel van een behoefte- & doelgroeponderzoek, dat zowel voor B2B als B2C kan worden uitgevoerd. Meer weten over een behoefte- of doelgroeponderzoek?

Behoefteonderzoek Doelgroeponderzoek

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

PR-onderzoek: Prijsvergelijken.nl

Brand tracker onderzoek: Obvion Hypotheken

Naamsbekendheidonderzoek voor Holla Advocaten

Klanttevredenheidsonderzoek: Nettorama

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant

Financiële dienstverlening: Bereken de prijs voor uw onderzoek.