Expert in marktonderzoek voor de financiële sector

De financiële wereld is er een met veel regels en een strakke wetgeving. Maar ook een sector waarin vertrouwen ontzettend belangrijk is, zowel vanuit consumenten als vanuit bedrijven. Of het nu gaat om sparen, beleggen, verzekeringen of hypotheken, mensen willen zeker weten dat hun geld in goede handen is.
Dat is precies de reden dat veel organisaties die actief zijn in de financiële sector onderzoek door ons uit laten voeren over onder andere hoe het gesteld is met hun positie in de markt en waar zij zich nog verder in kunnen verbeteren.

Markteffect is expert in het uitvoeren van relevant onderzoek in de financiële sector. We brengen onder andere de naamsbekendheid en het imago in kaart, maar ook de positie ten opzichte van de concurrent en het vertrouwen wat men in de organisatie heeft. Met een focus op een sterke relatie en het leveren van concreet resultaat denken onze specialisten graag mee met de juiste oplossing voor jouw onderzoeksvraag.

Wij werken met

Marktonderzoek voor de financiële sector

In de financiële sector voeren wij marktonderzoek uit voor zowel de consumentenmarkt (B2C) als de zakelijke markt (B2B). Waar de ene organisatie de consument als belangrijkste doelgroep heeft gedefinieerd, is dat voor de andere doelgroep juist het MKB. Met onze onderzoekspanels kunnen beide doelgroepen snel en gericht onderzocht worden.

Bij het uitvoeren van een onderzoek in een markt waarin vertrouwen centraal staat, is het essentieel dat onze onderzoeken van de hoogste kwaliteit zijn. Dit biedt vertrouwen voor zowel jou als opdrachtgever als voor de respondenten. Wij vinden het belangrijk dat onderzoek in deze sector wordt uitgevoerd door ervaren onderzoekers die weten wat er speelt en leeft in de financiële sector. Zo kunnen de inzichten en learnings uit het ene onderzoek meegenomen worden naar andere onderzoeken, om een zo hoog mogelijke kwaliteit te garanderen.

Het komt geregeld voor dat instanties op periodieke basis onderzoek wensen uit te voeren, of soms geautomatiseerd. Een goede reputatie komt immers te voet en gaat te paard. Door actief een vinger aan de pols te houden en frequent te monitoren (bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of per kwartaal) kun je actief en snel inspelen op onverwachte ontwikkelingen in de markt. Door resultaten in die gevallen te rapporteren in een interactief online dashboard, kan je 24/7 bij de data en zelf alle mogelijke kruisingen maken.

pijlen-svg-2

We kennen de markt, de doelgroepen en het speelveld

doelgroep-1

We beschikken over eigen B2B- en B2C-panels

checklist

Veel mogelijkheden tot maatwerk

Een aantal van onze onderzoeken in de financiële sector

Naamsbekendheid- en Imago-onderzoek:

Om inzicht te krijgen in de bekendheid van jouw merk of product, en de manier waarop de doelgroep naar je product kijkt, voeren we voor diverse aanbieders in deze markt naamsbekendheids- en imago-onderzoeken uit.

Door deze onderzoeken kom je erachter hoe je presteert ten opzichte van je concurrenten en krijg je tevens inzicht in je concurrentiepositie. Meer weten over een naamsbekendheid- of imago-onderzoek?

Naamsbekendheidonderzoek Imago-onderzoek

NPS- en Tevredenheidsonderzoek:

Hoe tevreden zijn klanten over jouw product of de samenwerking met jouw organisatie? Zou men jouw product of dienst aanbevelen aan anderen, en waarom juist wel of niet? Het is verstandig om geregeld een NPS- of klanttevredenheidsonderzoek onafhankelijk uit te laten voeren. Hierdoor wordt inzicht verkregen in zowel de positieve punten als de verbeterpunten van jouw organisatie. Onze onderzoeken helpen je om the next step te zetten in betrouwbare, loyale en tevreden klanten. Meer weten over het tevredenheidsonderzoek?

Klanttevredenheidsonderzoek

Positioneringsonderzoek:

Een positioneringsonderzoek is een gedetailleerdere variant van het naamsbekendheid- & imago onderzoek. Er wordt namelijk dieper ingegaan op de concurrentie. Het positioneringsonderzoek geeft je handvatten om jouw positie in deze markt (beter) te kunnen claimen. Hoe scoor je bijvoorbeeld op de belangrijkste KPI’s ten opzichte van je belangrijkste concurrenten? Meer informatie over het positioneringsonderzoek?

Positioneringsonderzoek

Campagne effectmeting:

Om inzicht te krijgen in de effecten van een (above the line) marketing campagne, kun je een campagne effectmeting uit laten voeren. Met behulp van onze meetmethodieken maken wij het bereik en de effectiviteit van je campagne inzichtelijk en adviseren je bovendien over de inzet van media bij toekomstige campagnes. Een mooie tv- of radiospot is natuurlijk leuk, maar niet als deze niet op de juiste manier uitgeserveerd wordt en niet de juiste doelgroepen bereikt. Meer informatie over campagne effectmetingen?

Campagne effectmeting

Behoefte- & Doelgroeponderzoek:

Sta je op het punt om een nieuw product te ontwikkelen of in de markt te zetten? Wil je toetsen of een bestaand product aan de wensen en behoeften van jouw doelgroep voldoet, of wil je juist weten wíe de doelgroep is en hoe deze het best bereikbaar is? Dan kunnen wij je helpen door middel van een behoefte- & doelgroeponderzoek, dat zowel voor B2B als B2C kan worden uitgevoerd. Meer weten over een behoefte- of doelgroeponderzoek?

Behoefteonderzoek Doelgroeponderzoek

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen je eigen organisatie ook bent tegengekomen.

PR-onderzoek: Prijsvergelijken.nl

Brand tracker onderzoek: Obvion Hypotheken

Naamsbekendheidonderzoek voor Holla Advocaten

Klanttevredenheidsonderzoek: Nettorama

Ank <span>Hobbes</span>

Ank Hobbes

Client Consultant

Financiële dienstverlening: Bereken de prijs voor jouw onderzoek.