Hoe wordt een usability onderzoek uitgevoerd?
Een usability onderzoek wordt bij Markteffect uitgevoerd op basis van drie methoden, namelijk web usability, mouse tracking en eye tracking. Daarnaast wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een Online Community als de situatie of de onderzoeksvraag daar om vraagt. Per onderzoek wordt gekeken welke methodieken het best passend zijn voor uw onderzoeksvraag en welke eventueel noodzakelijk zijn voor een goed onderzoek. Dit doen we bij Markteffect uiteraard graag in overleg.
Tijdens een web usability onderzoek brengen verschillende respondenten aan de hand van vooraf opgestelde opdrachten een bezoek aan uw website, om zelfstandig en zonder instructies van een onderzoeksspecialist deze opdrachten uit te voeren. De opdrachten brengen de respondent met verschillende onderdelen van uw website in aanraking. Na afloop (of tijdens de opdracht) van elke opdracht vindt er een interventie plaats waarin de respondent zijn of haar bevindingen toelicht aan de onderzoeksspecialist. Zowel de opdracht als de beleving van de respondent worden in het interview besproken.
De vooraf opgestelde opdrachten worden uitgevoerd op een computer die verbonden is met speciale apparatuur die de oogbewegingen, oogfixaties en muiskliks registreert. De oogbewegingen en muiskliks van de respondenten worden per webpagina geanalyseerd in een zogenaamde heatmap. Deze heatmap laat zien welke onderdelen van een pagina het meest bekeken worden en de muiskliks laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren.
Op deze manier wordt inzichtelijk hoe de huidige web processen ervaren worden, waar de aandachtrekkers zitten en welke wijzigingen gedaan kunnen worden om nog betere resultaten te behalen.
Het eye tracking onderzoek wordt vrijwel altijd face-to-face en op locatie uitgevoerd, tenzij gebruik wordt gemaakt van een Online Community. In de meeste gevallen worden per onderzoek 8 tot 25 respondenten geïnterviewd, afhankelijk van de informatiebehoefte en het aantal relevante doelgroepen. Elk interview duurt ongeveer 45 tot 60 minuten en de volledige Online Community duurt meestal 3 tot 5 dagen.