Usability onderzoek

Een usability onderzoek toetst of uw website een goed beeld weergeeft van uw organisatie en uw producten of diensten. Content en vormgeving spelen hierin een belangrijke rol, maar dit is niet het enige wat op orde moet zijn. Weten uw (potentiële) klanten effectief hun weg te vinden in hun zoektocht naar informatie? Is uw website gebruiksvriendelijk en staat de juiste informatie er op? Kan de doelgroep de juiste informatie snel en gemakkelijk vinden en is de navigatie door de website ook logisch ontwikkeld?

Bij Markteffect begrijpen we dat uw website hét gezicht van uw organisatie is. In veel gevallen is de website zelfs het eerste kennismakingsmoment. Het usability onderzoek geeft inzicht in hoe uw website optimaal ingezet kan worden om er onder andere voor te zorgen dat dit eerste moment zo efficiënt mogelijk wordt of dat uw websitebezoekers converteren.

Wij werken met

percentage-4

De duidelijkheid en overzichtelijkheid van uw website onder de loep genomen

vragenlijst-4

Respondenten voeren diverse opdrachten uit of informatie goed vindbaar is

rapportage-2

Concrete verbeterpunten om uw website en conversie te verbeteren

Hoe wordt een usability onderzoek uitgevoerd?

Een usability onderzoek wordt bij Markteffect uitgevoerd op basis van drie methoden, namelijk web usability, mouse tracking en eye tracking. Daarnaast wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een Online Community als de situatie of de onderzoeksvraag daar om vraagt. Per onderzoek wordt gekeken welke methodieken het best passend zijn voor uw onderzoeksvraag en welke eventueel noodzakelijk zijn voor een goed onderzoek. Dit doen we bij Markteffect uiteraard graag in overleg.

Tijdens een web usability onderzoek brengen verschillende respondenten aan de hand van vooraf opgestelde opdrachten een bezoek aan uw website, om zelfstandig en zonder instructies van een onderzoeksspecialist deze opdrachten uit te voeren. De opdrachten brengen de respondent met verschillende onderdelen van uw website in aanraking. Na afloop (of tijdens de opdracht) van elke opdracht vindt er een interventie plaats waarin de respondent zijn of haar bevindingen toelicht aan de onderzoeksspecialist. Zowel de opdracht als de beleving van de respondent worden in het interview besproken.

De vooraf opgestelde opdrachten worden uitgevoerd op een computer die verbonden is met speciale apparatuur die de oogbewegingen, oogfixaties en muiskliks registreert. De oogbewegingen en muiskliks van de respondenten worden per webpagina geanalyseerd in een zogenaamde heatmap. Deze heatmap laat zien welke onderdelen van een pagina het meest bekeken worden en de muiskliks laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren.

Op deze manier wordt inzichtelijk hoe de huidige web processen ervaren worden, waar de aandachtrekkers zitten en welke wijzigingen gedaan kunnen worden om nog betere resultaten te behalen.

Het eye tracking onderzoek wordt vrijwel altijd face-to-face en op locatie uitgevoerd, tenzij gebruik wordt gemaakt van een Online Community. In de meeste gevallen worden per onderzoek 8 tot 25 respondenten geïnterviewd, afhankelijk van de informatiebehoefte en het aantal relevante doelgroepen. Elk interview duurt ongeveer 45 tot 60 minuten en de volledige Online Community duurt meestal 3 tot 5 dagen.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een usability onderzoek:

Vindbaarheid

Is mijn website goed vindbaar op de zoekwoorden die mijn doelgroep gebruikt?

Uitstraling

Past de uitstraling van de website bij de branche en mijn eigen merk? Zit hier een (mis)match?

Gebruiksvriendelijk

Kan men de benodigde informatie goed en gemakkelijk vinden op mijn website?

Conversie optimalisatie

Welke punten op de website moeten worden aangepast om de conversie te verhogen?

Hoe maakt Markteffect dit onderzoek uniek?

Bij Markteffect beschouwen we ieder vraagstuk als uniek en verdiepen we ons in uw wens. Het kan zomaar zijn dat een van bovenstaande methodieken kan (of zelfs moet) worden aangepast voor een beter resultaat. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om respondenten in een Online Community een usability onderzoek uit te laten voeren, omdat ze dan vanuit hun eigen locatie kunnen deelnemen aan het onderzoek. Zo wordt er altijd gekeken naar wat benodigd is voor een succesvol onderzoek en wordt dat aan de voorkant met u afgestemd.

Markteffect is in de gelegenheid de respondenten voor het usability onderzoek zelf te werven via het eigen consumenten- dan wel B2B-panel. De respondenten worden geselecteerd op basis van de kenmerken die vooraf in samenspraak bepaald worden, zodat zij een juiste afspiegeling van uw doelgroep zijn.

Wat levert een usability onderzoek op?

Een usability onderzoek geeft inzicht in de duidelijkheid, vindbaarheid, aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van uw website. Kan men vinden wat zij nodig hebben? Is de informatie op de juiste manier beschreven en is deze logisch te vinden? Weet men waar de organisatie voor staat en past de website ook bij uw imago en identiteit? Op deze vragen kan het onderzoek onder andere antwoord geven.

Ook worden kansen en bedreigingen die op uw huidige website er zijn, blootgelegd. Kansen die er voor kunnen zorgen dat uw conversies of eerste indruk beter worden of bedreigingen die op dit moment een belemmering zijn voor bijvoorbeeld uw online verkoop. Bij Markteffect zullen we er zorg voor dragen dat de beste en meest relevante inzichten de basis zijn voor het nemen van juiste beslissingen.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Usage & attitude

Een usage & attitude onderzoek biedt inzichten in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van uw product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep. Wat verdi…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Overige onderzoekssoorten

Markteffect biedt een breed scala aan onderzoeken aan. Deze onderzoeken zijn vaak niet onder één naam weer te geven. Denk hierbij aan het uitvoeren van onde…

Meer info

Alle referenties

Bekijk hier al onze klantreferenties, het totaaloverzicht en opgedeeld per branche.

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

PR-onderzoek: Prijsvergelijken.nl

Communicatieonderzoek: RDW

Brand tracker: Mijndomein

Sponsor effectmeting: Viking

Veelgestelde vragen

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wat is een usability onderzoek?

Een usability onderzoek toetst of uw website een goed beeld weergeeft van uw organisatie en uw producten of diensten. Content en vormgeving spelen hierin een belangrijke rol, maar dit is niet het enige wat op orde moet zijn. Weten uw (potentiële) klanten effectief hun weg te vinden in hun zoektocht naar informatie? Is uw website gebruiksvriendelijk en staat de juiste informatie er op?

Hoe wordt een usability onderzoek uitgevoerd?

Een usability onderzoek wordt uitgevoerd op basis van drie methoden, namelijk web usability, mouse tracking en eye tracking. Daarnaast wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een Online Community als de situatie of de onderzoeksvraag daar om vraagt. Per onderzoek wordt gekeken welke methodieken het best passend zijn voor uw onderzoeksvraag en welke eventueel noodzakelijk zijn voor een goed onderzoek.

Wat levert een usability onderzoek op?

Een usability onderzoek geeft inzicht in de duidelijkheid, vindbaarheid, aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van uw website. Kan men vinden wat zij nodig hebben? Is de informatie op de juiste manier beschreven en is deze logisch te vinden? Weet men waar de organisatie voor staat en past de website ook bij uw imago en identiteit? Op deze vragen kan het onderzoek onder andere antwoord geven.

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant

Wat kost een: Usability onderzoek